Interventions to the materiality of children's edition. The case of the digital manipulation of the Libros del Rincón in the context of a Pandemic
Abstract
Since the beginning of 2020, parallel to the sanitary confinement by Covid, links have circulated in social networks to download titles belonging to the collection of the Libros del Rincón, which nourish the libraries of Mexican public schools from the basic education level. The aleatory review and descriptive analysis of 100 of these literary works has led us to corroborate that digitalization is not only a process of mechanical conversion from analog to digital, but an operation that involves interpretations, decisions, and material interventions that may alter both the presentation of a work and the construction of its meaning. In addition, the interventions that teachers make when digitalizing literary works broaden the reflections on the notions of literature and children’s edition, and generate spaces to rethink the open access.Downloads
References
Arizpe, Evelyn. 2005. El juego de los espacios: los lectores y la interacción entre imagen y palabra en el libro ilustrado infantil. En Altertexto. Revista del Departamento de Letras. Vol. 3, no. 6, 11-36.
Barriga Villanueva, Rebeca. 2011. Clarososcuros de los libros de texto gratuitos a medio siglo de su aparición. En Revista mexicana de investigación educativa. Vol. 16, no. 49, 353-362. <https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/375 > [Consulta: 20 noviembre 2021].
Benjamin, Walter. 2016. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Carolina del Sur: Createspace Independent Publishing Platform.
Chartier, Roger. 2005. El presente del pasado: escritura de la historia, historia de lo escrito. México: Universidad Iberoamericana.
Chartier, Roger. 2006. Materialidad del texto, textualidad del libro. En Orbis Tertius. Revista de Teoría y Crítica Literaria. Vol. 11, no. 12. <https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv11n12a01> [Consulta: 20 noviembre 2021].
Chartier, Roger. 2018. Libros y lecturas. Los desafíos del mundo digital. En Revista de Estudios Sociales. No. 64, 119-124. <https://doi.org/10.7440/res64.2018.09>
Chartier, Roger. 2021. ¿Cuál es el futuro del libro? ¿Qué nos enseña su pasado y que nos está enseñando en el presente de un mundo pandémico? Una conversación con Roger Chartier. En Folios. No. 53. <https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/12911> [Consulta: 20 noviembre 2021].
Darnton, Robert. 1982. What is the History of Books? En Daedalus. Vol. 111, no. 3, 65-83. < https://dash.harvard.edu/handle/1/3403038> [Consulta: 20 noviembre 2021].
Darnton, Robert. 1999. The new age of the book. En New York Review of Books. No. 46, 5-7.
Diario Oficial de la Federación de México. 30 de noviembre 2017. Ley General de Educación. Secretaria de Educación Pública. <https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5506193&fecha=30/11/2017> [Consulta: 20 noviembre 2021].
Diario Oficial de la Federación de México. 1 de julio 2020. Ley Federal del Derecho de Autor. Secretaría de Servicios Parlamentarios. <https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5596012&fecha=01/07/2020> [Consulta: 20 noviembre 2021].
Drucker, Johanna. 2013. Performative Materiality and Theoretical Approaches to Interface. En DHQ: Digital Humanities Quarterly. Vol. 7, no. 1. <http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/7/1/000143/000143.html> [Consulta: 20 noviembre 2021].
Drucker, Johanna. 2020. Visualization and interpretation: Humanistic approaches to display. Cambridge: MIT Press.
Dussel, Inés. 2021. Escuelas en tiempos alterados. Tecnologías, pedagogías y desigualdades. En Nueva Sociedad. No. 293, 130-141. <https://nuso.org/articulo/escuelas-en-tiempos-alterados/> [Consulta: 20 noviembre 2021].
Ferreiro, Emilia. 2008. Acerca de las rupturas o continuidades en la lectura. En Lecturas complementarias para maestros. Leer y escribir con niños y niñas. Bogotá: Fundación Corona. p. 79-92.
Gitelman, Lisa. 2014. Paper knowledge. Toward a Media History of Documents. Durham: Duke University Press.
Garone Gravier, Marina, Ana María Agudelo, Paula Andrea Marín y Diana Paola Guzmán. 2019. La cultura gráfica y el diseño: reflexiones sobre las materialidades, la edición y la tecnología digital. En Revista Chilena de Diseño: creación y pensamiento. Vol. 4, no. 6. <https://doi.org/10.5354/0719-837X.2019.53635>
Guerrero Guadarrama. Laura. 2020. La narrativa gráfica infantil y juvenil: aproximaciones contemporáneas. México: Textofilia. Universidad Iberoamericana.
Greaves Laine, Cecilia. 2001. Política educativa y libros de texto gratuitos. Una polémica en torno al control por la educación. En Revista Mexicana de Investigación Educativa. Vol. 6, no. 12, 205-221. <http://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/977> [Consulta: 20 noviembre 2021].
Grediaga-Kuri, Rocío. 2011. Los libros de texto gratuitos en la promoción de la equidad de oportunidades educativas y la integración sociocultural de México. En Revista mexicana de investigación educativa. Vol. 16, no. 49, 343-352. <https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/374> [Consulta: 20 noviembre 2021].
Iser, Wolfgang. 1980. The act of reading: A theory of aesthetic response. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
McKenzie, Donald Francis. 2005. Bibliografía y sociología de los textos. Madrid: Akal. (Serie Morderna, vol. 238).
México. Secretaría de Educación Pública. 2006. Catálogo histórico de los Libros del Rincón 1986-2006. México: Dirección General de Materiales Educativos.
Munari, Bruno. 2016. Diseño y comunicación visual: contribución a una metodología didáctica. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
Owen, Lynette. 2020. El movimiento anticopyright, el acceso abierto y otras iniciativas. En Contraportada. No. 5, 32-49. <https://es.calameo.com/read/004150737327add3ce58a> [Consulta: 20 noviembre 2021].
Pérez Álvarez, Laura. 2021. Técnicas de montaje editorial: el libro como lenguaje fragmentado. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Tesis de maestría.
Quintanilla, Susana. 2017. Por qué importa Vasconcelos. En Revista mexicana de investigación educativa. Vol. 22, no. 75, 1281-1303. <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6285203> [Consulta: 20 noviembre 2021].
Tabernero Sala, Rosa. 2019. El objeto libro en el universo infantil: la materialidad en la construcción del discurso. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Vaidhyanathan, Siva. 2020. Derechos de autor, cultura y comercio. En Contraportada. No. 5, 6-31. <https://es.calameo.com/read/004150737327add3ce58a> [Consulta: 20 noviembre 2021].
Wimsatt, William Kurtz y Monroe Curtis Beardsley. 1946. The intentional fallacy. En The Sewanee Review. Vol. 54, no. 3, 468-488. <http://www.jstor.org/stable/27537676> [Consulta: 20 noviembre 2021].
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:
- Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.
- Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.
- It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).