Active participation in classes. Factors that intervene in the interaction of students in synchronous online clases

Keywords: Student Participation, Interaction, Synchronous Communication, Motivation, Active Learning

Abstract

Students participation is vital in the teaching - learning processes, acquiring greater relevance in virtual learning environments. However, in online class experiences it has been shown that there is low interaction during synchronous classes, between students and teacher, and among students themselves. Therefore, the purpose of this study is to identify the factors that intervene in the interaction of the Library Science and Documentation students, of the Universidad Tecnológica Metropolitana, in synchronous online classes. A survey with open and closed questions was used as a data collection instrument, applied to a sample of 103 regular students of the career, from a universe of 155 students. The results showed that the active participation of students in synchronous online classes is affected by factors internal and external to the learner, including personal, motivational and environmental aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cea, Fredy, Ricardo A. García Hormazábal, Héctor Turra Chico, Beatriz Moya Figueroa, Sergio Sanhueza Jara, Rodrigo Moya Sobarzo y Wilma A. Vidal Hernández. 2020. Educación online de emergencia: Hablando a pantallas en negro. En Ciper: Ciper Académico. 08 de junio de 2020 . < https://www.ciperchile.cl/2020/06/08/educacion-online-de-emergencia-hablando-a-pantallas-en-negro/> [Consulta: 29 abril 2021].

Chaves Torres, Anívar Néstor. 2017. La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. En Revista Academia y Virtualidad. Vol. 10, no. 1, 23-41.<https://doi.org/10.18359/ravi.2241>

Flores López, Olivers. 2015. La participación de los estudiantes en el aula como factor determinante para mejorar la calidad de los aprendizajes. Santiago de Chile: Universidad Alberto Hurtado. Tesis de Magíster. < https://repositorio.uahurtado.cl/bitstream/handle/11242/7873/MGDEFloresL.pdf?sequence=1&isAllowed=y > [Consulta: 27 abril 2021].

Guevara Bazán, Isaí Alí. 2011. La interacción en el aprendizaje. En Revista de divulgación científica y tecnológica de la universidad veracruzana. Vol. 24, no. 1. <https://www.uv.mx/cienciahombre/revistae/vol24num1/articulos/interaccion/ > [Consulta: 29 abril 2021].

Hernández-Sampieri, Roberto, Carlos Fernández Collado y Pilar Baptista Lucio. 2010. Metodología de la investigación. 6a ed. México: McGraw-Hill.

Hiltz, Starr Roxanne, Nancy Coppola, Naomi Rotter, Murray Turoff y Raquel Benbunan-Fich. 2000. Measuring the importance of collaborative learning for the effectiveness of ALN: A multi-measure, multi-method approach. En Online Learning. Vol. 4, no. 2, 103-125. <https://doi.org/10.24059/olj.v4i2.1904 >

Hrastinski, Stefan. 2009. A Theory of online learning as online participation. En Computers & Education. Vol. 52, no. 1, 78-82. <https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.06.009>

Jin, Sung-Hee. 2017. Using Visualization to Motivate Student Participation in Collaborative Online Learning Environments. En Educational Technology & Society. Vol. 20, no. 2, 51–62.< https://www.semanticscholar.org/paper/Using-Visualization-to-Motivate-Student-in-Online-Jin/5a199919b75b96e578d8fd864adafe65513d10db > [Consulta: 25 abril 2021].

Lepp, Andrew, Jacob E. Barkley, Aryn C. Karpinski y Shweta Singh. 2019. College Students’ Multitasking Behavior in Online Versus Face-to-Face Courses. En Sage Open. Vol. 9, no. 1, 1-9. <https://doi.org/10.1177/2158244018824505>

López, Marielsa, Mariano Herrera y Diego Apolo. 2021. Educación de calidad y pandemia: retos, experiencias y propuestas desde estudiantes en formación docente de Ecuador. En Texto Livre: Linguagem e Tecnología. Vol. 14, no. 2. <https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.33991>

Mac-Ginty, Scarlett, Álvaro Jiménez-Molina y Vania Martínez. 2021. Impacto de la pandemia por COVID-19 en la salud mental de estudiantes universitarios en Chile. En Revista chilena de psiquiatría y neurología de la infancia y adolescencia. Vol. 32, no. 1, 23-37. <https://www.imhay.org/wp-content/uploads/2021/03/Rev-SOPNIA-2021_Impacto-de-la-pandemia-por-COVID-19-en-la-salud-mental-de-estudiantes-universitarios-en-Chile.pdf >[Consulta: 23 enero 2021].

Nieuwoudt, Johanna Elizabeth. 2020. Investigating synchronous and asynchronous class attendance as predictors of academic success in online education. En Australasian Journal of Educational Technology. Vol. 36, no. 3, 15-25. <https://doi.org/10.14742/ajet.5137>

Ortiz Alonso, Pablo Efraín, Nancy Fátima González de Ruíz, Rides Dejesús Núñez Ortellado y Ángela Graciela Insfrán de Rodríguez. 2021. Elementos distractores en el proceso de enseñanza aprendizaje virtual, en los alumnos del segundo curso de la carrera de Psicología y Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía, Filial San Estanislao, año 2021. En Revista científica de la Facultad de Filosofía. Vol. 13 no. 2, 115-128. <http://www.fil.una.py/investigacion/index_files/2021.2/pabloEfrainOrtizAlonso-et-al-2021-2.pdf> [Consulta: 23 enero 2021].

Ozaydın Ozkara, Betül y Hasan Cakir. 2018. Participation in online courses from the students’ perspective. En Interactive Learning Environments. Vol. 26, no. 7.<https://doi.org/10.1080/10494820.2017.1421562>

Paredes, Elizabeth. 2010. Factores que afectan la participación de los estudiantes a distancia de la Universidad Rafael Belloso Chacín. En Revista electrónica de humanidades, educación y comunicación social. Vol. 5, no. 8, 63-81. <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3167969 > [Consulta: 02 mayo 2021].

Rodríguez Pintor, Juana y Liliana Caso de Palá. 2000. El dilema de la participación en la enseñanza universitaria. <https://core.ac.uk/reader/95052222> [Consulta: 07 mayo 2021].

Rodríguez-Valerio, Daniela. 2021. Docencia universitaria en medio del Covid-19. Adaptación y desarrollo de un curso de Bibliotecología en la virtualidad. En Información, cultura y sociedad. Vol. 44, 155-174. <https://doi.org/10.34096/ics.i44.9818>

Wenger, Etienne. 1998. Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press. <https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932>

Published
2022-06-09
How to Cite
Flores-Fernández, C., & Durán Riquelme, A. (2022). Active participation in classes. Factors that intervene in the interaction of students in synchronous online clases. Información, Cultura Y Sociedad, (46), 129-142. https://doi.org/10.34096/ics.i46.11069
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)