One hundred years of Librarianship and Information Science at the Facultad de Filosofía y Letras. Reflections on an anniversary
Abstract
In this editorial, on the occasion of the one-hundred anniversary of the creation of the Librarianship and Information Science Career at the Universidad de Buenos Aires, we reflect on various aspects of the teaching of the profession and its relationship with research. Some of the topics analyzed are the following: the need to abandon traditional Library Science, the incorporation of subjects such as mathematics, intensive computer programming and digital expertise into the curriculum, the discussion of the postgraduate academic training in the profession, the inclusion of anthropological and social studies in our careers, among other issues. Finally, we address the articulation of these new challenges with research as an integrating element to redefine the identity and new delimitation of the discipline.Downloads
References
Accart, Jean-Philippe. 2021. Les stratégies de transformation des bibliothèques: vol. 3. London: ISTE Editions. https://books.google.com.ar/books?id=SyYNEAAAQBAJ&pg=PA1&hl=es&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false [Consulta: 27 febrero 2022].
Alonso Arévalo, Julio. 2021. Tendencias en biblioteconomía y ciencias de la información.https://www.slideshare.net/JulioAlonso35/tendencias-en-biblioteconoma-y-ciencias-de-la-informacin [Consulta: 10 febrero 2022].
Blanco, Nancy. 2021. Tiempos normales o posnormales para la Ciencia de la Información. En Información, cultura y sociedad. No. 45, 5-12. https://doi.org/10.34096/ics.i45.10669
Fernández, Stella Maris. 1996. La formación profesional del bibliotecario en la Facultad de Filosofía y Letras. 74 años de existencia. En Fernández, Stella M., Ethel Bordoli, Josefa E. Sabor, María Rosa Mostaccio y María Elena Davasse. La investigación, las bibliotecas y el libro en cien años de vida de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. p. 359–464.
Kubelka, Morgan. 2021. Top 10 Trends at Charleston Library Conference 2021. https://www.wiley.com/network/librarians/library-impact/top-10-trends-at-charleston-library-conference-2021 [Consulta: 11 febrero 2022].
Marquina, Julián. 2022. El personal bibliotecario es una de las profesiones más confiables entre la ciudadanía británica. https://www.julianmarquina.es/el-personal-bibliotecario-es-una-de-las-profesiones-mas-confiables-entre-la-ciudadania-britanica/ [Consulta: 09 febrero 2022].
Parada, Alejandro E. 2018. Docencia y Bibliotecología/Ciencia de la Información: reflexiones con motivo de las Jornadas DUCI 2. En Información, Cultura y Sociedad. No. 38, 5-12.<https://doi.org/10.34096/ics.i38.4598>
Planas, Javier. 2019. Producción y circulación del saber en la historia del campo bibliotecario argentino. En Información, cultura y sociedad. No. 40, 53–68. <https://doi.org/10.34096/ics.i40.5474>
Silber, Leonardo. 2021. El plan que supimos conseguir. Los primeros años de la Escuela de Archivistas, Bibliotecarios y Técnicos para el servicio de Museos de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (1922 – 1927) En Información, cultura y sociedad. No. 44, 49-60. https://doi.org/10.34096/ics.i44.9826
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:
- Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.
- Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.
- It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).