One hundred years of Librarianship and Information Science at the Facultad de Filosofía y Letras. Reflections on an anniversary

  • Alejandro E. Parada Secretario de redacción / Información, cultura y sociedad Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Departamento de Bibliotecología y Ciencia de la Información. Buenos Aires, Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas (INIBI). Buenos Aires https://orcid.org/0000-0002-2331-442X
Keywords: Teaching, Librarianship and Information Science, Trends, Research, Librarianship and Information Science Career, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

Abstract

In this editorial, on the occasion of the one-hundred anniversary of the creation of the Librarianship and Information Science Career at the Universidad de Buenos Aires, we reflect on various aspects of the teaching of the profession and its relationship with research. Some of the topics analyzed are the following: the need to abandon traditional Library Science, the incorporation of subjects such as mathematics, intensive computer programming and digital expertise into the curriculum, the discussion of the postgraduate academic training in the profession, the inclusion of anthropological and social studies in our careers, among other issues. Finally, we address the articulation of these new challenges with research as an integrating element to redefine the identity and new delimitation of the discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Accart, Jean-Philippe. 2021. Les stratégies de transformation des bibliothèques: vol. 3. London: ISTE Editions. https://books.google.com.ar/books?id=SyYNEAAAQBAJ&pg=PA1&hl=es&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false [Consulta: 27 febrero 2022].

Alonso Arévalo, Julio. 2021. Tendencias en biblioteconomía y ciencias de la información.https://www.slideshare.net/JulioAlonso35/tendencias-en-biblioteconoma-y-ciencias-de-la-informacin [Consulta: 10 febrero 2022].

Blanco, Nancy. 2021. Tiempos normales o posnormales para la Ciencia de la Información. En Información, cultura y sociedad. No. 45, 5-12. https://doi.org/10.34096/ics.i45.10669

Fernández, Stella Maris. 1996. La formación profesional del bibliotecario en la Facultad de Filosofía y Letras. 74 años de existencia. En Fernández, Stella M., Ethel Bordoli, Josefa E. Sabor, María Rosa Mostaccio y María Elena Davasse. La investigación, las bibliotecas y el libro en cien años de vida de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. p. 359–464.

Kubelka, Morgan. 2021. Top 10 Trends at Charleston Library Conference 2021. https://www.wiley.com/network/librarians/library-impact/top-10-trends-at-charleston-library-conference-2021 [Consulta: 11 febrero 2022].

Marquina, Julián. 2022. El personal bibliotecario es una de las profesiones más confiables entre la ciudadanía británica. https://www.julianmarquina.es/el-personal-bibliotecario-es-una-de-las-profesiones-mas-confiables-entre-la-ciudadania-britanica/ [Consulta: 09 febrero 2022].

Parada, Alejandro E. 2018. Docencia y Bibliotecología/Ciencia de la Información: reflexiones con motivo de las Jornadas DUCI 2. En Información, Cultura y Sociedad. No. 38, 5-12.<https://doi.org/10.34096/ics.i38.4598>

Planas, Javier. 2019. Producción y circulación del saber en la historia del campo bibliotecario argentino. En Información, cultura y sociedad. No. 40, 53–68. <https://doi.org/10.34096/ics.i40.5474>

Silber, Leonardo. 2021. El plan que supimos conseguir. Los primeros años de la Escuela de Archivistas, Bibliotecarios y Técnicos para el servicio de Museos de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (1922 – 1927) En Información, cultura y sociedad. No. 44, 49-60. https://doi.org/10.34096/ics.i44.9826

Published
2022-06-01
How to Cite
Parada, A. E. (2022). One hundred years of Librarianship and Information Science at the Facultad de Filosofía y Letras. Reflections on an anniversary. Información, Cultura Y Sociedad, (46), 5-12. https://doi.org/10.34096/ics.i46.11381
Section
Editorial