Exploring the “school archive” concept
Abstract
Historically, the terms “school archive” refer to archives that are derived from an educational entity at middle or high school. However, the scientific literature gives us other examples, in which “school archives” are presented as a broad concept, which can also identify, in certain cases, archives from universities. In this sense, the term is limited for some uses, since educational laws often present levels of education that differ or extend the three mentioned, in different jurisdictions. This article, therefore, seeks to characterize and analyze the concept of “school archive”, considering its multiple epistemological perspectives. Methodologically, it uses Rodgers’ (2000) strategy of concept analysis, which allows the identification of common attributes, history, and consequences of the use of this concept. It has been considered, from the analysis carried out, that the term adheres to certain educational contexts, but from a more limited spectrum, it fails to represent the specificities required for each educational level.Downloads
References
Águila, Gabriela. 2014. La Universidad Nacional de Rosario en dictadura (1976-1983): depuración, “normalización” y reestructuración institucional. En PolHis. Revista Bibliográfica del Programa Interuniversitario de Historia Política. Vol. 14, 145-178. <http://polhis.com.ar/index.php/polhis/article/view/89/73> [Consulta: 03 octubre 2022].
Alzamil, Abdullah. 2004. The impact of the September11, 2001 tragedy on Saudi high school student’s attitudes toward studying in the United States of America. Indiana: Indiana State University, 2012. 104 p. Tesis de Doctorado.
Argentina. 1978. Ley N° 21.836 de 1978, Convención sobre la Protección del Patrimonio Mundial, Cultural y Natural. Buenos Aires: Poder Ejecutivo Nacional. <https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-21836-215908/texto> [Consulta: 03 octubre 2022].
Argentina. 1993. Ley 24.195 de 1993, Ley Federal de Educación. Buenos Aires: Honorable Congreso de la Nación. <https://www.buenosaires.gob.ar/sites/gcaba/files/ley_24195.pdf> [Consulta: 03 octubre 2022].
Argentina. 1995. Ley 24.521 de 1995, Ley de Educación Superior. Buenos Aires: Honorable Congreso de la Nación. <http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/25000-29999/25394/texact.htm> [Consulta: 03 octubre 2022].
Argentina. 2006. Ley 26.206 de 2006, Ley de Educación Nacional. Buenos Aires: Honorable Congreso de la Nación. <https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/ley-de-educ-nac-58ac89392ea4c.pdf> [Consulta: 03 octubre 2022].
Argentina. 2013. Ley 26.917 de 2013, Ley reguladora del Sistema Nacional de Bibliotecas Escolares y Unidades de Información Educativas. Buenos Aires: Honorable Congreso de la Nación.
Argentina. 2016. Ley 27.275 de 2016, Ley de Derecho de Acceso a la Información Pública. Buenos Aires: Honorable Congreso de la Nación. <https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/151503/20160929> [Consulta: 03 octubre 2022].
Argentina. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. 2007. Resolución 1422 de 2007, Programa Nacional de Archivos Escolares. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.
Bandeira, Raquel; Eliane Gonçalves y Rodolfo Azevedo. 2018. A importância da gestão de documentos para o acesso à informação no arquivo da Pró-Reitoria de administração do Instituto Federal do Amazonas–IFAM. En ÁGORA: Arquivologia em debate. Vol. 28, no. 57, 293-313. <https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/753> [Consulta: 03 octubre 2022].
Benadiba, Laura y Daniel Plotinsky. 2001. Construcción del archivo histórico escolar: una herramienta para la enseñanza de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.
Bonato, Nailda Marinho da Costa. 2005. Os arquivos escolares como fonte para a história da educação. En Revista Brasileira de História de Educação. Vol. 5, no. 2, 193-220. <https://www.redalyc.org/pdf/5761/576161079010.pdf> [Consulta: 03 octubre 2022].
Brasil. Ministério da Educação 1990. Portaria nº 255, de 20 de diciembre de 1990. Secretaria Nacional de Educação Superior.
Bustamante Vismara, José y Karina Bianculli. 2019. El Archivo Escolar como dispositivo pedagógico. En Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación. No. 12, 50-67. <https://www.historiadelaeducacion.cl/?journal=home&page=article&op=download&path[]=115&path[]=110> [Consulta: 03 octubre 2022].
Bustamante Vismara, José; Karina Bianculli y Mara Petitti. 2016. Un archivo histórico en una escuela de gestión cooperativa, Mar del Plata, Argentina. En RIDPHE_R: Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo. Vol. 2, no 3, 182-191. <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5777293> [Consulta: 03 octubre 2022].
Carpes, Franciele y Daniel Flores. 2013. O arquivo universitário e a memória da universidade. En Informação & Sociedade. Vol. 23, no. 3, 13-22. <https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/12278> [Consulta: 03 octubre 2022].
Casareto, Laura y Myriam Hara. 2017. Archivos: memoria, verdad y justicia: el caso de la reparación de los legajos de no docentes, docentes, estudiantes y graduados de la Universidad Nacional de La Plata. En I Congreso Iberoamericano de Museos Universitarios y II Encuentro de Archivos Universitarios (2017: La Plata). Trabajos presentados. La Plata: Universidad Nacional de La Plata.
Ceselli, Audrey. 2016. La politique de mise en accès des archives scolaires parisiennes : l’exemple des archives des écoles primaires. En La Gazette des archives. Vol. 243, no. 3, 29-38. <https://doi.org/10.3406/gazar.2016.5373>
Chaco. 2014. Resolución 7623 de 2014, aprobar el Reglamento Orgánico Marco – ROM – para los Institutos de Educación Superior, de Gestión Estatal o de Gestión Privada. Resistencia.
Duranti, Luciana. 1994. Registros documentais contemporâneos como provas de ação. En Revista Estudos Históricos. Vol. 7, no. 13, 49-64. <https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/1976> [Consulta: 03 octubre 2022].
Fothergill, Alice y Lori Peek. 2006. Surviving catastrophe: A study of children in Hurricane Katrina. En Learning from catastrophe: Quick response research in the wake of Hurricane Katrina. Boulder: Natural Hazards Center. Institute of Behavioral Science. University of Colorado at Boulder, 97-129.
Frasson Martendal, Fernanda y Ana Delia Ruzich. 2022. “La escuela donde yo me educo y a la que tanto quiero”: analizando el archivo escolar de la Escuela Superior de Niñas N° 2 (Resistencia, Chaco) desde una mirada archivística. En Praxis Educativa. Vol. 26, no. 2, 1-20. <https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/6737> [Consulta: 03 octubre 2022].
ICA. 2022. Multilingual Archival Terminology. <http://www.ciscra.org/mat/> [Consulta: 03 octubre 2022].
Kaufmann, Carolina; Delfina V. R. Doval; Cristina Godoy; Alcira Trincheri; Susana Barco de Surghi; Myriam Southwell; Cristina Auderut; Noemí Carreño; Ana Lía Cometta; Mónica Clavijo; Gonzalo de Amézola y Vanina Broda. 2018. Dictadura y Educación. Tomo 2: Depuraciones y vigilancia en las universidades nacionales argentinas. Salamanca: FahrenHouse. <http://rephip.unr.edu.ar/handle/2133/10709> [Consulta: 03 octubre 2022].
Lu, Lingling. 2022. Analysis of College Student Archives Management Based on Cultural Education. En Journal of Advances in Education and Philosophy. Vol. 6, no. 7, 383-387. <https://doi.org/10.36348/jaep.2022.v06i07.005>
Magalhães, Justino. 2022. Arquivos e museus escolares – Fontes de memória e educação histórica. En Sensos-E. Vol. 9, no. 1, 47–54. <https://doi.org/10.34630/sensose.v9i1.4382>
Marques, Angélica Alves da Cunha. 2011. Interlocuções entre a Arquivologia nacional e a internacional no delineamento da disciplina no Brasil. Brasília: Universidade de Brasília. Faculdade De Ciência Da Informação, 2011. 399 p. Tesis de Doctorado.
Netshakhuma, Nkholedzeni Sidney. 2019. Analysis of South African universities and communities archives. En Global Knowledge, Memory and Communication. Vol. 68, no. 8/9, 635–651. <https://doi.org/10.1108/gkmc-02-2019-0015>
Núñez, Carmen; Camila Solís y Rodrigo Soto. 2014. ¿Qué sucede en las comunidades cuando se cierra la escuela rural? Un análisis psicosocial de la política de cierre de las escuelas rurales en Chile. En Universitas Psychologica. Vol. 13, no. 2, 615-625. <http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000200018> [Consulta: 03 octubre 2022].
Ramallo, Francisco y Luis Porta. 2017. Narrativas y trayectorias invisibilizadas: la memoria escolar y los estudiantes del Colegio Nacional de Mar del Plata. En Praxis educativa. Vol. 21, no. 1, 35-45. <http://170.210.120.55/index.php/praxis/article/view/1627/1833> [Consulta: 03 octubre 2022].
Real Academia Española. 2022. Diccionario de la Real Academia Española. <https://dle.rae.es/escuela?m=form> [Consulta: 03 octubre 2022].
Reis, Filomena Luciene Cordeiro y João Olímpio Soares dos Reis. 2017. Arquivos Escolares: Um Estudo introdutório. En ÁGORA: Arquivologia Em Debate. Vol. 27, no. 55, 475-500. <https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/648> [Consulta:03 octubre 2022].
Rodgers, Beth. 2000. Concept analysis: An evolutionary view. En Rodgers, Beth y Kathleen Knafl, ed. Concept Development in Nursing. Ed. 2. Philadelphia, PA, USA: W.B. Saunders.
Sánchez, Karina; Sonia I. Mariño; Mónica E. Llovet y Maria V. Godoy. 2010. Un sistema de administración y gestión de cursos de Capacitación para un Instituto de Educación Superior No Universitario. En V Congreso de Tecnologías en Educación y Educación en Tecnologías (2010: San Luis). Trabajos presentados. San Luis: Universidad Nacional de San Luis.
Schellenberg, Theodore. 1987. Archivos modernos: principios y técnicas. Ed. 2. México: Archivo General de la Nación.
Silva, Eva Cristina. 2010. Os registros da Escola Normal, Brasil e Portugal: histórias, memórias e práticas de escrituração no início do século XX. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2010. 219 p. Tesis de Doctorado.
Silva, Sildete Pereira y Pinheiro, Edna Gomes. 2016. Plano de marketing para o arquivo central do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba–IFPB: o que queremos ser e o que teremos de fazer. En Biblionline.Vol. 12, no. 3, 196-211. <http://arquivistica.fci.unb.br/wp-content/uploads/tainacan-items/72165/207932/30396-Texto-do-artigo-71977-1-10-20161215.pdf> [Consulta: 03 octubre 2022].
Sociedad Argentina de Historia de la Educación SAHE. 2019. Anuario. Historia de la Educación. Vol. 20, no. 1. <https://www.saiehe.org.ar/anuario/revista/issue/view/7> [Consulta: 03 octubre 2022].
Sociedad Argentina de Historia de la Educación SAHE. 2022. Quiénes somos. <https://www.saiehe.org.ar/quienes-somos> [Consulta: 03 octubre 2022].
St Germain, Janine. 2016. Remembering the Backstory: Why Keeping and Promoting School Archives Matters. En Independent School. Vol. 75, no. 3. <https://www.nais.org/magazine/independent-school/spring-2016/remembering-the-backstory/> [Consulta: 03 octubre 2022].
Tanodi, Aurelio. 1985. The status of archivists in relation to other information professionals in the public service in Latin America. Paris: UNESCO.
Tanodi, Branka. 2011. El archivo universitario, algunas reflexiones. En Anuario Escuela de Archivología. No. 3, 27-37. <https://revistas.unc.edu.ar/index.php/anuario/article/view/12640> [Consulta: 03 octubre 2022].
Timmins, Fiona. 2006. Exploring the concept of “information need.” En International Journal of Nursing Practice. Vol. 12, no. 6, 375–381. <https://doi.org/10.1111/j.1440-172x.2006.00597.x>
Villaseñor Rodríguez, Isabel y Juan José Calva González. 2016. Los estudios de usuarios para la detección de las necesidades de información y el comportamiento informativo de los usuarios de archivos. Utilización de un modelo teórico. En Actas de las Jornadas Archivando: usuarios, retos y oportunidades (10 y 11 noviembre 2016, León). Trabajos presentados. León: Fundación Sierra Pambley. p. 342-360.
Wills, Evelyn y Melanie McEwen. 2018. Concept Development: Clarifying Meaning of Terms. En McEwen, Melanie y Evelyn Wills. 2018. Theoretical basis for nursing. Ed. 4. Philadelphia: Wolters Kluwer. Lippincott Williams & Wilkins.
Zoppi, Carolina. 2021. Protocolos y algo más: políticas académicas en torno a los archivos universitarios. En Hilo_s Documentales. Vol. 2, no. 4, e-33. <http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/120519> [Consulta: 03 octubre 2022].
Copyright (c) 2023 Información, cultura y sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:
- Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.
- Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.
- It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).