A case study reflecting the situation of advertising documentation in Spanish companies
Abstract
The boundaries between the phenomenon and the context may not be obvious. For this reason, a study of the scientific literature on advertising documentation is carried out, which is considered important to be a deep one, so it is contrasted with a real context to know the situation of the advertising documentation of a Spanish company, Balay, selected for being more than seventy years old and still in force today. It also has a large amount of advertising documentation that reflects the progress of the company and is a reflection of the social, cultural and economic context, in addition to being part of the documentary heritage as has been claimed through other studies. Therefore, once the knowledge of the studies in advertising documentation has been acquired, it is combined from the perspective of information and documentation management to contrast this theory in a real context and to understand the situation, in order to also be able to answer several questions, such as how to know if companies have specialized professional teams, documentalists, in order to apply techniques that make it possible to recover advertising documentation. The study ends with the conclusions and recommendations section.Downloads
References
Acal Díaz, Inmaculada. 2015. Análisis Documental de Contenido (ADC) de los documentos publicitarios en imagen fija: propuesta metodológica. Granada: Universidad de Granada. 289 p. Tesis de doctorado. <https://digibug.ugr.es/handle/10481/43030> [Consulta: 20 febrero 2023].
Balay. 2015. La importancia de la comunicación en Balay, 1947-2015. Zaragoza: Balay
Balay. 2021. Balay Electrodomésticos. Por un mundo más cómodo. <https://www.balay.es> [Consulta: 20 febrero 2023].
España. Ley 34/1988 de 11 de noviembre 1988, General de Publicidad. En Boletín Oficial del Estado. No. 274 de 15 de noviembre de 1988.
España. Ley 16/1985 de 25 de junio 1985, del Patrimonio Histórico Español. En Boletín Oficial del Estado. No. 155 de 29 de junio de 1985.
Codeluppi, Vanni. 2007. El papel social de la publicidad. En Pensar la publicidad. Revista internacional de investigaciones publicitarias. Vol. 1, no. 1, 149-155. https://revistas.ucm.es/index.php/PEPU/article/view/PEPU0707120149A/0 [Consulta: 11 octubre 2023].
Delgado Soler, Cinta. 1999. Documentación de prensa. En García Gutiérrez, Antonio, ed. Introducción a la Documentación informativa y periodística. Sevilla: Editorial Mad. p. 449-473.
Edmondson, Ray. 2002. Memoria del Mundo. Directrices para salvaguardar el patrimonio documental. Paris: UNESCO. <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000125637_spa> [Consulta: 11 octubre 2023].
Fernández Poyatos, María Dolores. 2013. Propuestas cronológicas para la Historia de la publicidad. En Historia y Comunicación Social. Vol. 18, no. especial octubre, 267-277. <http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.43965>
García Gutiérrez, Antonio. 1999. Aproximación al concepto y al objeto de la Información/ Documentación. En García Gutiérrez, Antonio, ed. Introducción a la Documentación informativa y periodística. Sevilla: Editorial Mad. p. 23-61.
Gómez Nieto, Begoña. 2015. Diferenciación de contenidos en la prensa escrita. En Estudios sobre el Mensaje Periodístico. Vol. 21, no. 2, 1065-1080. <https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.n2.50901>
Hidalgo Goyanes, Paloma. 1999. Análisis documental de audiovisuales. En García Gutiérrez, Antonio, ed. Introducción a la Documentación informativa y periodística. Sevilla: Editorial Mad. p. 333-350.
Icart Isern, M. Teresa, Carmen Fuentelsaz Gallego y Anna M. Pulpón Segura, coords. 2012. Cómo elaborar un proyecto de investigación, una tesina y una tesis. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Madrid Díaz, María Victoria. 1999. Análisis documental: fotografía de prensa. En García Gutiérrez, Antonio, ed. Introducción a la Documentación informativa y periodística. Sevilla: Editorial Mad. p. 305-330.
Marcos Recio, Juan Carlos, coord. 2004. Gestión de la documentación en la publicidad y en las relaciones públicas. Madrid: Editorial Síntesis.
Marcos Recio, Juan Carlos, Juan Miguel Sánchez Vigil y Ricardo Villegas Tobar. 2005. La imagen en la publicidad: la fotografía al servicio de la documentación publicitaria y los derechos de autor. En Scire Representación y organización del conocimiento. Vol 11, no. 2, 119-132. <https://doi.org/10.54886/scire.v11i2.1524>
Marcos Recio, Juan Carlos, Juan Miguel Sánchez Vigil y María Olivera Zaldua. 2011. Uso en publicidad de fotografías de bancos de imágenes españoles. En El profesional de la Información. Vol 20, no. 4, 384-391. <https://doi.org/10.3145/epi.2011.jul.04>
Marcos Recio, Juan Carlos, Elena de la Cuadra de Colmenares y Manuel Fernández Sande. 2018. Evolución histórica y perspectivas de futuro en la gestión del patrimonio radiofónico, cinematográfico, televisivo y publicitario. En Revista General de Información y Documentación. Vol. 28, no. 2, 659-683. <https://pdfs.semanticscholar.org/baf1/711dd0c5dbf3e0591cb309c5384de3264168.pdf> [Consulta: 1 octubre 2023].
Valinoti, Beatriz Cecilia y Alejandro E. Parada. 2017. La cultura impresa en los avisos publicitarios de la prensa gráfica en la Argentina durante el siglo XX. Alcances y proyecciones (PRIG 2016-2018). En Información, cultura y sociedad. No. 37, 152-170. <http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/3880> [Consulta: 1 octubre 2023].
Valle Gastaminza, Félix del. 1993. El análisis documental de la fotografía. En Cuadernos de documentación multimedia. Vol. 2, 33-43. <https://revistas.ucm.es/index.php/CDMU/article/view/59340> [Consulta: 10 octubre 2023].
Yacuzzi, Enrique. 2005. El estudio de caso como metodología de investigación: teoría, mecanismos causales, validación. En Serie Documentos de Trabajo. Universidad del CEMA. No. 296. <http://hdl.handle.net/10419/84390 > [Consulta: 9 octubre 2023].
Yin, Robert K. 2018. Case Study Research and Applications: Design and Methods. Los Angeles: Sage Publications.
Copyright (c) 2023 Información, cultura y sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:
- Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.
- Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.
- It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).