Scientific and academic visibility in the web 2.0: analysis groups of research of the University of La Sabana
Abstract
The traditional model of scientific communication focuses on the dissemination of results in traditional media such as magazines, congresses, reports, conferences, etc. However, with the arrival of the Web 2.0 web, new possibilities have emerged to improve the visibility of academic contents in Internet interaction spaces and new ways to measure their impact, such as the so-called Altmetrics (Priem, 2010). Consequently, the objective of this study was to diagnose the status of the visibility of the researchers of the research groups of the University of La Sabana in web 2.0. For this, a quantitative analysis of the descriptive type was carried out once the academic and social platforms allow the circulation of scientific and / or academic contents on the Internet. In this way it is possible to identify the low participation of researchers in the platforms that enhance scientific visibility in the web 2.0.Downloads
References
Alonso-Arévalo, J. y M. Vázquez Vázquez. 2016. Altmetrics y alfabetización científica. En Bibliotecas anales de investigación. Vol. 12, no. 1, 14-29.
Alperin, J. P. 2015. Geographic variation in social media metrics: an analysis of Latin American journal articles. En Aslib Journal of Information Management. Vol. 67, no. 3, 289-304. https://doi.org/10.1108/AJIM-12-2014-0176 [Consulta: 30 marzo 2018].
Alperin, J. P. 2016. #Aprender3C - ¿Qué impacto miden las métricas alternativas en publicación científica? https://www.youtube.com/watch?v=Usc47462zb0 [Consulta: 30 marzo 2018].
Borrego, A. 2014. Altmétricas para la evaluación de la investigación y el análisis de necesidades de información. En El Profesional de la Información. Vol. 23, no. 4, 352-357. https://doi.org/10.3145/epi.2014.jul.02 [Consulta: 30 marzo 2018].
Briones, G. 2003. Metodología de la investigación cuantitativa en las ciencias sociales (Vol. Módulo 3). Bogotá: ARFO. https://metodoinvestigacion.files.wordpress.com/2008/02/metodologia-de-la-investigacion-guillermo-briones.pdf [Consulta: 30 marzo 2018].
Carreño, R. 2017. La revolución Google Scholar: destapando la caja de Pandora académica. En Anales de Documentación. Vol. 20, no. 1. http://revistas.um.es/ analesdoc/article/view/289361[Consulta: 30 marzo 2018].
Charum, J.; C. Murcia; D. Usgame; A. Silva; C. Barbosa y S. Rodríguez. 2003. La búsqueda de la visibilidad a través de la calidad: el reto del editor. Bogotá: ICFES.
Codina, L. 2016. Difusión de la investigación: Open Access, repositorios y redes sociales. http://repositori.upf.edu/handle/10230/27515 [Consulta: 30 marzo 2018].
Colciencias. 2016. Políticas para mejorar la calidad de las publicaciones científicas nacionales. http://www.colciencias.gov.co/sites/default/files/upload/paginas/ politica-publindex-colciencias.pdf[Consulta: 30 marzo 2018].
Colciencias. 2017. GrupLAC [Guvernamental]. http://scienti.colciencias.gov. co:8083/ciencia-war/busquedaGruposPorInstitucion.do[Consulta: 30 marzo 2018].
El consumo digital en Colombia. 2014. En Revista Diners. Actualidad. 20 de febrero 2014. http://revistadiners.com.co/actualidad/13179_el-consumo-digital-en-colombia/ [Consulta: 7 febrero 2017].
Corchuelo-Rodríguez, C. A. 2013. Bibliometría: análisis del índice: los indicadores de autor y su aplicación en la comunidad científica colombiana. Universidad de la Salle, Bogotá, Colombia. Trabajo de grado. http://eprints.rclis.org/24678/ [Consulta: 30 marzo 2018].
Cosenza, V. 2017. World map of social networks [Blog]. http://vincos.it/world-map-of-social-networks/ [Consulta: 15 julio 2017].
González, P.; M. Josefa; S. Cabrera; F. Manuel; P. Suárez y L. Manuel. 2011. Visibilidad e impacto de la producción científica de la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas durante el período 2000-2008. En ACIMED. Vol. 22, no. 1, 60-78.
Hernández-Sampieri, Roberto; Carlos Fernández Collado y María del Pilar Baptista Lucio. 2014. Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.
IRedes. 2017. Mapa IRedes. IRedes. http://www.iredes.es/mapa/ [Consulta: 15 julio 2017].
Iribarren, I. 2006. Producción científica y visibilidad de los investigadores de la Universidad Carlos III de Madrid en las bases de datos del ISI, 1997-2003. Universidad Carlos III. Getafe. Tesis de Doctorado. http://orff.uc3m.es/bitstream/ handle/10016/1088/TESIS%20IIM.pdf?sequence=1[Consulta: 15 julio 2017].
Lin, J. y M. Fenner. 2013. Altmetrics in evolution: Defining and redefining the ontology of article-level metrics. En Information Standards Quarterly.Vol. 25, no. 2, 20. https://doi.org/10.3789/isqv25no2.2013.04[Consulta: 15 julio 2017].
Ministerio de las Tecnologías de la Información y la Comunicación, Colombia. 2012. 8 de cada 10 colombianos están usando Internet. Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. http://www.mintic.gov.co/portal/604/w3-article-1629.html [Consulta: 7 febrero 2017].
Mora, M. E. de la. 2006. Metodología de la investigación: desarrollo de la inteligencia. Thomson.
Moreno, A. 1999. Recolección de la información Módulo 3. Santafé de Bogotá: ICFES.
Namakforoosh, M. 2000. Metodología de la investigación. 2a ed. México: Editorial Limusa ; Grupo Noriega Editores.
Orduña, E.; A. Martín; J. Ayllón y E. López. 2016. La revolución Google Scholar. Destapando la caja de Pandora académica. Granada: Universidad de Granada.
O’Reilly, T. 2005. What Is Web 2.0 [O’Reilly]. http://www.oreilly.com/pub/a/ web2/archive/what-is-web-20.html [Consulta: 5 diciembre 2016].
Priem, J. 2010. I like the term #articlelevelmetrics, but it fails to imply *diversity* of measures. Lately, I’m liking #altmetrics. [microblog]. https://twitter.com/jason¬priem/status/25844968813?lang=es [Consulta: 2 diciembre 2016].
QS Top Universities. 2015. http://www.topuniversities.com/universities/universidad-de-la-sabana [Consulta: 29 julio 2016].
Redalyc, Grupo de Investigación. 2008. Sistema de información científica Redalyc: la ciencia que no se ve no existe. Toluca: UAEM. http://ri.uaemex.mx/ handle/20.500.11799/6545[Consulta: 29 julio 2016].
Torres-Salinas, D. y Y. Milanés-Guisado. 2014. Presencia en redes sociales y altmétricas de los principales autores de la revista” El Profesional de la Información”. En El Profesional de la Información. Vol. 23, no. 4. https://doi.org/10.3145/epi.2014.jul.04 [Consulta: 29 diciembre 2017].
Turpo, J. E. y G. E. Medina. 2013. Producción intelectual y visibilidad científica. En Apuntes Universitarios. Vol. 2, 9-18.
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:
- Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.
- Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.
- It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).