Teaching and research, a possible counterpoint: The experience in Planning in the area of information
Abstract
The experience of evaluation of the learning through the application of a partial process in the curricular unit Planning in the area of Information questions us about the links between teaching and research and the role of teachers in the university field as an articulator of the three functions: teaching, research and extension. In this journey, we propose an approach to the work developed in the classroom on what is planned in information units taking as sample some units of information of Montevideo.Downloads
References
Ausubel, D. 1973. Algunos aspectos psicológicos de la estructura del conocimiento. En Ausubel, D., org. La educación y la estructura del conocimiento. Investigaciones sobre el proceso de aprendizaje y la naturaleza de las disciplinas que integran el currículum. Buenos Aires: Ateneo. p. 211- 239.
Ausubel, D. 1976. Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
Ausubel, D. 2002. Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós.
Brown, J.; A. Collins y P. Duguid. 1989. Situated cognition and the culture of learning. En Educational Researcher. Vol. 18, no. 1, 32-42. http://people.ucsc. edu/~gwells/Files/Courses_Folder/ED%20261%20Papers/Situated%20Cognition.pdf [Consulta: 12 octubre 2017].
Díaz Barriga, F. 2003. Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. En Revista Electrónica de Investigación Educativa. Vol. 5, no. 2. http:// redie.ens.uabc.mx/vol5no2/contenido-arceo.html [Consulta: 30 abril 2016].
Díaz Barriga, F. y R. Barroso. 2014. Diseño y validación de una propuesta de evaluación auténtica de competencias en un programa de formación de docentes de educación básica en México. En Perspectiva Educacional. Formación de Profesores. Vol. 53, no. 1, 36-56. http://www.perspectivaeducacional.cl/index. php/peducacional/article/viewFile/210/108 [Consulta: 22 setiembre 2017].
Elliott, J. 1994. La investigación acción en la educación. Madrid: Morata.
Fuster, Y. 2015. La evaluación integrada a la enseñanza - redireccionando una propuesta de parcial junto a los estudiantes de la Licenciatura en Bibliotecología. En Revista Bem Legal. Vol. 5, no. 2, 176-182. http://www. paginas.ufrgs.br/ revistabemlegal [Consulta: 5 abril 2018].
Maxwell, J. 1998. Designing a Qualitative Study. En Bickman L. y D. J. Rog, eds. Handbook of Applied Social Research Method. Thousand Oaks, CA, Sage. p. 69-100.
Moreira, M. 2000. Aprendizaje significativo: teoría y práctica. Madrid: Visor.
Novak, D. 1998. Conocimiento y aprendizaje. Madrid: Alianza.
Pineda, E.; E. Luz y F. Canales de. 1994. Metodología de la investigación. Manual para el desarrollo de personal de la salud. Washington: OMS.
Pozo, J. 1989. Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid: Morata.
Sautú, R. 2003. Todo es teoría. Objetivos y métodos de investigación. Buenos Aires: Lumiere.
Taylor, S. y R. Bogdan. 1992. Introducción a los métodos cualitativos en investigación. La búsqueda de los significados. Madrid: Paidós.
Yin, R. 1994. Case Study Research: Design and Methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:
- Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.
- Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.
- It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).