The workshop of the binder Pedro Martínez in the Madrid society of the late eighteenth and early nineteenth century: The case of the Real Academia de Bellas Artes de San Fernando
Abstract
The aim of this study is to put into value the work done by the bookseller and bookbinder Pedro Martínez, with a bookstore and workshop in Madrid from the end of the eighteenth century until the first decade of the nineteenth century, at the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando. This work was made through the consultation of the account books and other files of the Academy Archive and the analysis in situ of the bookbindings outlined in the documentation, thus getting to know better the type of bindings ordered, their prices, materials, recipients, for a better understanding of the history of the institution itself, the guild of booksellers, printers and bookbinders from Madrid and therefore from the society of that time in the city.Downloads
References
Buonocore, Domingo. 1976. Diccionario de Bibliotecología. Buenos Aires: Marymar.
Capela Martínez, Miguel. 1963. Las artes gráficas de Madrid en el siglo XVIII. En La industria en Madrid: ensayo histórico crítico de la fabricación y la artesanía madrileñas: siglos XVIII al XIX desde 1701 a 1912: la industria en Madrid en el siglo XVIII. Madrid: Artes Gráficas y Ediciones. p. 121-155.
Carrión Gútiez, Manuel. 1994. La encuadernación española. En Historia ilustrada del libro español: De los incunables al siglo XVIII. Madrid: Pirámide. p. 395-446.
Castañeda y Alcover, Vicente. 1958. Ensayo de un diccionario biográfico de encuadernadores españoles. Madrid: Maestre.
Cavestany, Julio. 1927. Las industrias artísticas madrileñas en la exposición de El Antiguo Madrid 1926-1927. Madrid: Gráficas Reunidas.
Enciclopedia de la encuadernación. 1998. Dirección José Bonifacio Bermejo Martín. Madrid: Ollero y Ramos.
Flores Hernández, Yohana Yessica y Antonio Carpallo Bautista. 2017. Los encuadernadores de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. En RUIDERA, Revista de Unidades de Información. No. 12, 255-263.
Flores Hernández, Yohana Yessica; Antonio Carpallo Bautista y Esther Burgos Bordonau. 2018. El taller de Sancha en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. En Titivillus. No. 4, 39-62.
López Castán, Ángel. 1986. La encuadernación madrileña y la comunidad de mercaderes y encuadernadores de libros de la Corte en el siglo XVIII. En Villa de Madrid. Vol. XXIV, no. 89-90, 41-63.
López Serrano, Matilde. 1937. La encuadernación en Madrid en la primera mitad del siglo XVIII. En Archivo Español de Arte y Arqueología. No. 37, 1-13.
López Serrano, Matilde. 1940. La encuadernación madrileña en la época de Fernando VI. En Archivo Español de Arte. No. 40, 27-38.
López Serrano, Matilde. 1945a. La encuadernación española del siglo XVIII. En Gráficas. No. 17, 4-5, 28.
López Serrano, Matilde. 1945b. La encuadernación madrileña durante el reinado de Carlos III. En Archivo Español de Arte. No. 67, 1-16.
López Serrano, Matilde. 1945c. El encuadernador Gabriel Gómez Martín. En Revista de Bibliografía Nacional. Vol. VI, 51-72.
López Serrano, Matilde. 1946a. Antonio de Sancha, encuadernador madrileño. En Revista de Bibliotecas, Archivos y Museos Municipales. No. 54, 269-307.
López Serrano, Matilde. 1946b. Una tormenta doméstica en la familia Sancha. En Revista de Bibliografía Nacional. Vol. VII, 391-399.
López Serrano, Matilde. 1950. La encuadernación madrileña en la época de Carlos IV. En Archivo Español de Arte. No. 90, 115-131.
López Serrano, Matilde. 1975. Gabriel de Sancha: editor, impresor y encuadernador madrileño (1746-1820). Madrid: Ayuntamiento. Instituto de Estudios Madrileños.
Vélez Celemín, Antonio. 2012. El marmoleado: del papel de guardas a la obra de arte. Madrid: Ollero y Ramos.
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:
- Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.
- Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.
- It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).