Study of the internationalization of the Universidad Nacional de Mar del Plata from the scientific production perspective. Collaboration and scientific leadership analysis
Abstract
This work presents the results obtained from the internationalization analysis and characterization of Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMDP) scientific activity, from the study of the scientific production published since its creation. The research covers the period 1978-2019 and is centered on the papers published during that time. The secondary sources used were Web of Science Core Collections (Clarivate) and Scopus (Elsevier), from which the records that form the subject of study were recovered. For the analysis of this dimension, indicators such as author collaboration (institutions and countries), collaboration by thematic areas, scientific leadership and publication language were applied. In addition to the results and representations of the proposed indicators, some considerations about the internationalization measurement within upper education institutions are made.Downloads
References
Beaver, D. y R. Rosen. 1979. Studies in Scientific Collaboration. Part III. Professionalization and the natural history of modern scientific coautorship. En Scientometrics. Vol. 1, no. 3, 231-245. <http://dx.doi.org/10.1007/BF02016308>
Beigel, María Fernanda. 2013. Centro y periferias en la circulación internacional del conocimiento. En Nueva Sociedad. No. 245, 110-123. <https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/1232> [Consulta: 3 marzo 2021].
Conferencia Regional de Educación Superior. 2008. CRES 2008: declaración y plan de acción de la Conferencia regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. Cartagena: UNESCO-IESALC.
De Filippo, Daniela, Sergio Marugán y Elías Sanz-Casado. 2014. Perfil de colaboración científica del sistema español de educación superior. Análisis de las publicaciones en Web of Science (2002-2011). En Revista Española de Documentación Científica. Vol. 37, no. 4, e067. <http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.4.1155>
Diker, Gabriela. 2018. Internacionalizar la educación superior: con quién, para qué, cómo. En Balance y desafíos hacia la CRES 2018. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: IEC–CONADU, p. 151-156.
Escribà-Sales, Eudald y Sergi Cortiñas. 2013. La internacionalización y las coautorías en las principales revistas científicas de Comunicación en España. En Comunicar. Vol. 41, no. 21, 35-44. <https://doi.org/10.3916/C41-2013-03>
Jeremić, Veljko, Marina Jovanović-Milenković, Zoran Radojićić y Milan Martić. 2013. Excellence with leadership: the crown indicator of .CImago Institutions Rankings Iber report. En El profesional de la información. Vol. 22, no.5, 474-480. <http://dx.doi.org/10.3145/epi.2013.sep.13>
Jung, Nina y Alejandro Arnulfo Ruiz-León. 2018. Lo local y lo global de la colaboración científica: ¿qué significa, y cómo visualizarlo y medirlo? En Revista Española de Documentación Científica. Vol. 41, no. 2, e203. <https://doi.org/10.3989/redc.2018.2.1463>
Katz, J. Sylvan y Ben R. Martin. 1997. What is research collaboration? En Research Policy. Vol. 26, 1-18.<https://doi.org/10.1016/S0048-7333(96)00917-1>
Laclette, Juan Pedro, Patricia Zúñiga-Bello y Cristina Puga-Espinosa, eds. 2011. Informe sobre las ciencias sociales en el mundo: las brechas del conocimiento. México: Unesco/Foro Consultivo Científico y Tecnológico. <http://www.foroconsultivo.org.mx/libros_editados/informe_sobre_las_ciencias_sociales_en_el_mundo.pdf> [Consulta: 3 marzo 2021].
Leydesdorff, Loet, Caroline S. Wagner, Han-Woo. Park y Jonathan Adams. 2013. Colaboración internacional en ciencia: mapa global y red. En El profesional de la información. Vol. 22, no. 1, 87-94. <https://recyt.fecyt.es/index.php/EPI/article/view/33263/17838> [Consulta: 3 marzo 2021].
López-Robles, José Ricardo, Javier Guallar, Manuel Jesús Cobo, José Ramón Otegi-Olaso y Nadia Karina Gamboa-Rosales. 2019. La internacionalización de El Profesional de la Información (EPI) en el último lustro (2013-2018). Trabajo presentado al X Conferencia internacional sobre revistas científicas CRECS, realizado en Guadalajara (México) del 23-24 de octubre de 2019.
Michelini, Gabriela. 2018. Revisión comparativa de instrumentos para evaluar la internacionalización de la ciencia en el sistema universitario. En Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad. Vol. 37, no. 13, 233-256.
Mindeli, L. E. y V. A. Markusova. 2015. Bibliometric Studies of Scientific Collaboration: International Trends. En Automatic Documentation and Mathematical Linguistics. Vol. 49, no. 2, 59–64.<https://doi.org/10.3103/S0005105515020065>
Moed, Henk F. 2017. Applied Evaluative Informetrics: Qualitative and Quantitative Analysis of Scientific and Scholarly Communication. Cham: Springer International Publishing.
Mosbah-Natanson, Sébastien e Yves Gingras. 2014. The globalization of social sciences? Evidence from a quantitative analysis of 30 years of production, collaboration and citations in the social science: (1980-2009). En Current Sociology. Vol. 62, no.5, 626–646.<https://doi.org/10.1177/0011392113498866>
Moya-Anegón, Félix. 2012. Liderazgo y excelencia de la ciencia española. En El profesional de la información. Vol 21, no. 2, 125-128. <http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.mar.01>
Navas-Fernández, Miguel, Ernest Abadal y Rosângela S. Rodrigues. 2018. Internationality of Spanish scholarly journals indexed in Web of Science and Scopus. En Revista Española de Documentación Científica. Vol. 41, no. 3, e209. <https://doi.org/10.3989/redc.2018.3.1498 >
Oliveira, Giulia Xisto de, Debora Vestena, Carlos Rafael Röhrig da Costa, Luciana Davi Traverso y Roberto Schoproni Bichueti. 2020. Internacionalização das universidades: estudo sobre a produção científica. En Gestão e Desenvolvimento.Vol. 17, no. 1, 196-217. <https://doi.org/10.25112/rgd.v17i1.2020>
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. 2015. Frascati Manual 2015. Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development. The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities. París: OCDE. <http://dx.doi.org/10.1787/9789264239012-en>
Pandiella, Andrés, Carlos García-Zorita y Elías Sanz-Casado. 2019. Análisis de la internacionalización de la Revista Española de Documentación Científica: 2010-2015. En Revista Española de Documentación Científica. Vol. 42, no. 1, e223. <https://doi.org/10.3989/redc.2019.1.1594 >
Red Iberoamericana de Indicadores de Ciencia y Tecnología. 2007. Manual de Indicadores de Internacionalización de la Ciencia y la Tecnología, Manual de Santiago. Buenos Aires: RICYT.
Robinson-García, Nicolas y Ismael Ràfols, I. 2020. The differing meanings of indicators under different policy contexts. The case of internationalisation. En Cinzia Daraio, Wolfgang Glänzel, ed. Evaluative Informetrics: The Art of Metrics-Based Research Assessment: Festschrift in Honour of Henk F. Moed, p. 213-232. Cham: Springer International Publishing.
Robinson-García, Nicolas y Carlos B. Amat. 2018. ¿Tiene sentido limitar la coautoría científica? No existe inflación de autores en Ciencias Sociales y Educación en España. En Revista Española de Documentación Científica. Vol. 41, no. 2, e201. <https://doi.org/10.3989/redc.2018.2.1499>
Schubert, András y Gábor Schubert. 2020. Internationality at university level. En Scientometrics. Vol. 123, no. 3, 1341–1364. <https://doi.org/10.1007/s11192-020-03443-3>
Sebastián, Jesús. 2010. El Manual de Santiago: una guía para medir la internacionalización de la i+d. En Red Iberoamericana de Indicadores de Ciencia y Tecnología (RICYT). El Estado de la Ciencia. Principales Indicadores de Ciencia y Tecnología Iberoamericanos/Interamericanos 2007. Buenos Aires: RICYT, p. 47-53.
Sebastián, Jesús. 2011. Dimensiones y métrica de la internacionalización de las universidades. En Universidades. No. 51, 3-16. <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37322089002> [Consulta: 3 marzo 2021].
Sleimen, Silvia. 2015. Producción científica de la ciudad de Mar del Plata (Argentina) en Web of Science: 1975-2012. Madrid: UC3M, 2015. 504 p. Tesis doctoral.
Sonnenwald, Diane H. 2007. Scientific collaboration. En Annual Review of Information, Science and Technology. Vol. 41, no. 1, 643-680. <https://doi.org/10.1002/aris.2007.1440410121>
Souza, Cláudia Daniele de, Daniela De Filippo y Elías Sanz-Casado. 2019. El papel de la internacionalización de la educación superior en la producción científica brasileña. En Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Vol. 26. <http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362019002701721>
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:
- Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.
- Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.
- It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).