Las Las tradiciones sobre la enseñanza de la ciudad en la escuela: un análisis desde polis, civitas y urbs
Keywords:
TEACHING THE CITY. SCHOOL GEOGRAPHY. URB. CIVITAS. POLIS.
Abstract
This article makes a diagnosis about how the city is taught in school from the perspective proposed by Professor Horacio Capel of polis, civitas and urbs. The paper is the product of a doctoral thesis on the traditions of urban teaching of school geography in Colombia and Spain, with a view that goes beyond urbanism and incorporates politics and citizenship into the teaching of the city. To this end, a scalar system is proposed where we review what theorists and academics think about the teaching of the city, what the national guidelines propose, the way in which textbooks adapt them, the way innovative educators teach, to finally arrive at what students learn. To identify how learning processes are developed and how the different levels of analysis are articulated.Downloads
Download data is not yet available.
References
Albert A. et al. (2016). 3ESO, Geografía e Historia, Aula 3D. Barcelona: Editorial Vicens Vives.
Aldana, A. et al. (2016). Secuencias Sociales 8. Bogotá: Editorial Libros & Libros.
Arjona, J. et al. (2021). 3ESO, Savia Ciencias Sociales. Comunitat Valenciana. Madrid: Editorial SM.
Benejam, P. et al. (2016). Nuevos Territorios 6 Ciencias Sociales. Barcelona: Editorial Vicens Vives.
Borda, C. et al. (2019). Savia 8 Ciencias Sociales Colombia. Bogotá: Editorial SM.
Bosh, A. et al. (2016). 1 ESO, Geografía e Historia, aula 3D. Barcelona: Editorial Vicens Vives.
Burgos, M. et al. (2016). 1ESO, Geografía e Historia. Comunitat Valenciana. Madrid: Anaya Educación.
Burgos, M. et al. (2016). 2ESO, Geografía e Historia. Comunitat Valenciana. Madrid: Anaya Educación.
Buzo, I. et al. (2021). 1ESO Savia Geografía e Historia. Comunitat Valenciana. Madrid: Editorial SM.
Castro, G. et al. (2016). Secuencias Sociales 9. Bogotá: Editorial Libros & Libros.
Cortés, C. et al. (2021). 4ESO, Savia, Ciencias Sociales Comunitat Valenciana. Madrid: Editorial SM.
Cruz, J. et al. (2019). Savia 7 Ciencias Sociales Colombia. Bogotá: Editorial SM.
Fernández, V. et al. (2021). 2ESO Savia, Geografía e Historia Comunitat Valenciana. Madrid: Editorial SM.
García, M. et al. (2016). 4ESO Geografía e Historia, aula 3D. Barcelona: Editorial Vicens Vives.
Guevara, M. et al. (2019). Savia 6 Ciencias Sociales Colombia. Bogotá: Editorial SM.
Gatell, C. et al. (2016). 2ESO Geografía e Historia, aula 3D. Barcelona: Editorial Vicens Vives.
Illich, I. (1970). La sociedad desescolarizada. Serie Clásicos en Educación: Editorial Morata.
Marín, J. Arellano, A & Martín, P. (2021). Controversias de la nueva ley educativa (LOMLOE): la concesión complementaria del título de la ESO en Formación Profesional Básica. Madrid: En memorias de VI Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Cooperación (CINAIC 2021).
MEN. (2004). Derechos básicos de aprendizaje en ciencias sociales. Colombia: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de https://www.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2022-06/DBA_C.Sociales-V2.pdf
Muñoz, M. et al. (2016). 4ESO, Geografía e Historia. Comunitat Valenciana. Madrid: Anaya Educación.
Muñoz, M. et al. (2016). 3ESO, Geografía e Historia. Comunitat Valenciana. Madrid: Anaya Educación.
Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de
la Educación Secundaria Obligatoria.https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-4975
Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims del Batxillerat.
Romero, O. et al. (2016). Secuencias Sociales 7. Bogotá: Editorial Libros & Libros.
Aldana, A. et al. (2016). Secuencias Sociales 8. Bogotá: Editorial Libros & Libros.
Arjona, J. et al. (2021). 3ESO, Savia Ciencias Sociales. Comunitat Valenciana. Madrid: Editorial SM.
Benejam, P. et al. (2016). Nuevos Territorios 6 Ciencias Sociales. Barcelona: Editorial Vicens Vives.
Borda, C. et al. (2019). Savia 8 Ciencias Sociales Colombia. Bogotá: Editorial SM.
Bosh, A. et al. (2016). 1 ESO, Geografía e Historia, aula 3D. Barcelona: Editorial Vicens Vives.
Burgos, M. et al. (2016). 1ESO, Geografía e Historia. Comunitat Valenciana. Madrid: Anaya Educación.
Burgos, M. et al. (2016). 2ESO, Geografía e Historia. Comunitat Valenciana. Madrid: Anaya Educación.
Buzo, I. et al. (2021). 1ESO Savia Geografía e Historia. Comunitat Valenciana. Madrid: Editorial SM.
Castro, G. et al. (2016). Secuencias Sociales 9. Bogotá: Editorial Libros & Libros.
Cortés, C. et al. (2021). 4ESO, Savia, Ciencias Sociales Comunitat Valenciana. Madrid: Editorial SM.
Cruz, J. et al. (2019). Savia 7 Ciencias Sociales Colombia. Bogotá: Editorial SM.
Fernández, V. et al. (2021). 2ESO Savia, Geografía e Historia Comunitat Valenciana. Madrid: Editorial SM.
García, M. et al. (2016). 4ESO Geografía e Historia, aula 3D. Barcelona: Editorial Vicens Vives.
Guevara, M. et al. (2019). Savia 6 Ciencias Sociales Colombia. Bogotá: Editorial SM.
Gatell, C. et al. (2016). 2ESO Geografía e Historia, aula 3D. Barcelona: Editorial Vicens Vives.
Illich, I. (1970). La sociedad desescolarizada. Serie Clásicos en Educación: Editorial Morata.
Marín, J. Arellano, A & Martín, P. (2021). Controversias de la nueva ley educativa (LOMLOE): la concesión complementaria del título de la ESO en Formación Profesional Básica. Madrid: En memorias de VI Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Cooperación (CINAIC 2021).
MEN. (2004). Derechos básicos de aprendizaje en ciencias sociales. Colombia: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de https://www.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2022-06/DBA_C.Sociales-V2.pdf
Muñoz, M. et al. (2016). 4ESO, Geografía e Historia. Comunitat Valenciana. Madrid: Anaya Educación.
Muñoz, M. et al. (2016). 3ESO, Geografía e Historia. Comunitat Valenciana. Madrid: Anaya Educación.
Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de
la Educación Secundaria Obligatoria.https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-4975
Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims del Batxillerat.
Romero, O. et al. (2016). Secuencias Sociales 7. Bogotá: Editorial Libros & Libros.
Published
2025-09-04
How to Cite
Hurtado Beltrán, M. F. (2025). Las Las tradiciones sobre la enseñanza de la ciudad en la escuela: un análisis desde polis, civitas y urbs. Punto Sur, (13), 152-171. https://doi.org/10.34096/ps.n13.15822
Issue
Section
Dossier
Copyright (c) 2025 Mario Fernando Hurtado Beltrán

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.