Children of War: The Spain-Mexico Industrial School in Morelia (1936-1950)

Keywords: Children's colonies, Exile in Mexico, Spanish Civil War (1936-1939), Children of Morelia

Abstract

The Spanish Civil War (1936-1939) prompted humanitarian organizations worldwide to prioritize the protection of children, who were experiencing the hardships of war. To remove them from the front lines and continue their education, the Republican government established children's colonies within and outside the country. One of the most significant colonies was established in Morelia (Mexico), which housed approximately 500 Spanish children. They lived and received their education there, mainly through practical workshops that ensured the learning of a trade. Starting in 1939, some wished to return to Spain, while others lost interest. The return journey became a challenging odyssey and a source of political tension due to its propagandistic effect on both the Franco regime and the exile organizations in Mexico. The difficulties persisted until the end of 1950, when the repatriation of children claimed by their families was completed. This topic has generated a significant amount of literature. However, it is now being approached with a new perspective and novel sources, particularly documentation from Spanish archives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaide Inchausti, J., dir. (2007). Evolución de la población española en el siglo XX por provincias y comunidades autónomas. Madrid: Fundación BBVA.
Alía Miranda, F. (2020). La otra cara de la guerra. Solidaridad y humanitarismo en la España republicana durante la Guerra Civil (1936-1939). Madrid: Sílex.
Alted Vigil, A. y Cuesta Bustillo, J. (1995). El exilio español de la Guerra Civil. Los niños de la guerra. Madrid: Fundación Francisco Largo Caballero.
Belmonte Castell, A. (2012). Contra fuego y espanto: la acción humanitaria que salvó a miles de vidas en la Guerra Civil. Madrid: Temporae.
Cruz Orozco, J.I. (2003). Los maestros españoles de los niños de Morelia: nuevas aportaciones. Revista de Indias, 228, 519-540.
Escrivá Moscardó, C. y Maestre Marín, R. (2011). De las negras bombas a las doradas naranjas. Colonias escolares 1936-1939. Madrid: Fundación Salvador Seguí.
Faber, S. (2019). Los intelectuales del exilio republicano español y la política mexicana. En M. Aznar Soler e I. Murga Castro (Eds.), 1939. Exilio republicano español. Madrid: Ministerio de Justicia y Ministerio de Educación y Formación Profesional, 662-668.
Feria, Á. (2023). México y la guerra civil española. La voz de los intelectuales. Madrid: Punto de Vista.
Fernández Soria, J.M. (1987). La asistencia a la infancia en la Guerra Civil. Las colonias escolares. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 6, 83-128.
Foulkes, V. (1953). Los niños de Morelia y la Escuela España-México. Consideraciones analíticas sobre un experimento social. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Hoyos Puente, J. de (2014). Las historiografías de la Guerra Civil española en México y Centroamérica. Studia Historica. Historia Contemporánea, 32, 427-434.
Kershner, H.E. (2011). La labor asistencial de los cuáqueros durante la Guerra Civil española y la posguerra: España y Francia, 1936-1941. Madrid: Siddharth Mehta.
Lida, C.E. (1997). Inmigración y exilio. Reflexiones sobre el caso español. México D.F.: Siglo XXI-Colegio de España.
Malgat, G. (2019). Gilberto Bosques o la diplomacia mexicana al servicio de la libertad. En M. Aznar Soler e I. Murga Castro (Eds.), 1939. Exilio republicano español. Madrid: Ministerio de Justicia y Ministerio de Educación y Formación Profesional, 669-674.
Mateos, A. (2002). Los republicanos españoles en el México cardenista. Ayer, 47, 103-128.
Ojeda Revah, M. (2004). México y la guerra civil española. Madrid: Turner.
Payá Valera, E. (2002). Los niños españoles de Morelia: el exilio infantil en México. México, El Colegio de Jalisco.
Pla Brugat, D. (1999). Los niños de Morelia. Un estudio sobre los primeros refugiados españoles en México. México, Conaculta-Instituto Nacional de Arqueología e Historia.
Pretus, G. (2015). La ayuda humanitaria en la Guerra Civil española (1936-1939). Granada: Comares.
Rubio, J. (1997). La emigración de la guerra civil de 1936 a 1939. Historia del éxodo que se produce con la caída de la Segunda República. Madrid: Editorial San Martín.
Sánchez Andrés, A. (2013). Un amargo regreso: experiencias del retorno de los niños de Morelia. En A. Gil Lázaro, A. Martín Nájera y P. Pérez Herrero (Coords.), El retorno: migración económica y exilio político en América Latina y España. Madrid: Marcial Pons, 189-203.
Sánchez Andrés, A. et al. (2002). Un capítulo de la memoria oral del exilio: los niños de Morelia. Madrid: Comunidad de Madrid, Dirección General de Promoción Cultural; Morelia: Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, Instituto de Investigaciones Históricas.
Sánchez Ródenas, A. (2010). Los niños de Morelia y su tratamiento por la prensa mexicana durante el año 1937. Anales de Documentación. Revista de Biblioteconomía, y Documentación, 13, 243-256.
Velázquez Hernández, A. (2024). El Comité internacional de coordination et d`information pour l`aide a l`Espagne reépublicaine (CICIAER) y la red frentepopulista de organismos de ayuda. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 28, 89-114.
Velázquez Hernández, A. (2014). El proyecto de casas-hogar para los niños de Morelia (1943-1948). Tzintzun: Revista de Estudios Históricos, 59, 139-173.
Published
2024-11-30
How to Cite
Alía Miranda, F. (2024). Children of War: The Spain-Mexico Industrial School in Morelia (1936-1950). Cuadernos De Historia De España, (91). https://doi.org/10.34096/che.n91.15761
Section
Dossier