The Portrait of Enrique Larreta by Ignacio Zuloaga: Genesis and Character of an Iconic Painting
Abstract
The relationship between Enrique Larreta and Ignacio Zuloaga was key to the decisions made by the writer when forming his art collection; the painter not only made a portrait of him, but also assumed the role of intermediary in the purchase of artistic objects. The bond between the two had begun in the Parisian capital shortly before Larreta served as Minister Plenipotentiary in France between 1910 and 1916. The success of the novel La gloria de Don Ramiro earned the Argentine writer the admiration of many of the intellectuals and personalities from the cultural world in the Paris of those years. This is one of the reasons why Zuloaga painted the portrait of the writer and started a friendship that lasted until the end of his days. Made in 1912, the date of the painting coincides with one of the painter’s most successful moments and with a taste for the so-called “españolada” in the artistic and cultural sphere of the Gallic country. Our work deals with the analysis of this painting and the particular circumstances surrounding its realization and the changes the work had before its arrival in Buenos Aires.Downloads
Download data is not yet available.
References
BarónThaidigsmann, F. J. (2004). El retrato español entre Zuloaga y Picasso. En J. Pérez Portús, (Coord.). El retrato español. Del Greco a Picasso (pp. 296-323). Madrid: Museo Nacional del Prado.
Bernal Muñoz, J. L. (1998). El escritor y el artista. En AA. VV. La mirada del 98. Arte y literatura en la edad de plata (pp. 29-38). Madrid: Ministerio de Educación y Cultura, Dirección de Bellas Artes y Bienes Culturales.
Gómez de Caso Estrada, M. (2006). Falla, Larreta y Zuloaga ante La Gloria de Don Ramiro. Segovia: Imprenta Taller Imagen.
Dezarrois, A. (2016, 24 de enero). Maurice Barres, écrivain d’art. Une interview de M. Zuloaga. Figaro, p.5.
Jansen, A. (1967). Enrique Larreta, Novelista hispano-argentino (1873-1961). Madrid: Ediciones Cultura Hispánica.
Lafuente Ferrari, E. (1948). Los paisajes de Ignacio Zuloaga. Principe de Viana, 9 (33) [separata], 432-466.Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2252663.pdf
________ (1950). Los retratos de Zuloaga. Principe de Viana, 11(38-39), 41-73. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2253303.pdf
________ (1972). La vida y el arte de Ignacio Zuloaga (2ª ed.). Madrid: Revista de Occidente.
Larreta, E. (1939). Tiempos iluminados. Buenos Aires: Espasa Calpe Argentina.
Milhou, M. (1981). Ignacio Zuloaga et la France (1870-1945). St-Loubès: Éd. Graphilux.
________ (1990). Zuloaga in France, first impressions of France. In Ignacio Zuloaga (1870 -1945) Exhibition, (pp. 45-53). Bilbao: Basque Government.
Mujica Láinez, M. (1979). Los Porteños. Buenos Aires: Ediciones Librería de la Ciudad.
Muñoz Herrera, J. P. (2006). Toledo o El Greco. Reconocimiento y efusión del escenario. Archivo Secreto, (3), 88-108. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2170610&orden=128102&info=link
Napal, D. R. (1926, 22 de mayo). Ignacio Zuloaga y Francisco Grandmontagne. Caras y Caretas, (1442), s/p.
Nobilia, P. (2018). Enrique Larreta y su colección de Arte Español: Gusto y distinción de un coleccionista ilustrado en Buenos Aires. [Tesis de Doctorado, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras]. Recuperado de: http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/11247
Pantorba, B. de. (1944). Ignacio Zuloaga. Ensayo biográfico y crítico. Madrid: Antonio Carmona Editor.
Paredes Arnáiz, A. M. (2013). Unamuno y las artes 1888-1936 [Tesis de Doctorado, Universitat de Barcelona]. Recuperado de: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/110575/AMPA_TESIS.pdf;jsessionid=3F9A755ECF6CFEAD8FF8887D5119
Plessier, G. (1995). Ignacio Zuloaga et ses Amis Français. París: Éditions L´Harmattan.
Rementería Sanz, S. (2001). Zuloaga, Noailles y Einstein: encuentros y alusiones. Bidebarrieta, (9), 183-197. Recuperado de: http://bidebarrieta.com/includes/pdf/Rementeria_20141201195803.pdf
Tild, J. (1912, 10 de marzo). Desde París: dos artistas. Las Noticias, s.p.
Unamuno, M. de et al. (c.1920). Ignacio Zuloaga, Colección Monografías de Arte 1. Madrid: Editorial Estrella.
Bernal Muñoz, J. L. (1998). El escritor y el artista. En AA. VV. La mirada del 98. Arte y literatura en la edad de plata (pp. 29-38). Madrid: Ministerio de Educación y Cultura, Dirección de Bellas Artes y Bienes Culturales.
Gómez de Caso Estrada, M. (2006). Falla, Larreta y Zuloaga ante La Gloria de Don Ramiro. Segovia: Imprenta Taller Imagen.
Dezarrois, A. (2016, 24 de enero). Maurice Barres, écrivain d’art. Une interview de M. Zuloaga. Figaro, p.5.
Jansen, A. (1967). Enrique Larreta, Novelista hispano-argentino (1873-1961). Madrid: Ediciones Cultura Hispánica.
Lafuente Ferrari, E. (1948). Los paisajes de Ignacio Zuloaga. Principe de Viana, 9 (33) [separata], 432-466.Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2252663.pdf
________ (1950). Los retratos de Zuloaga. Principe de Viana, 11(38-39), 41-73. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2253303.pdf
________ (1972). La vida y el arte de Ignacio Zuloaga (2ª ed.). Madrid: Revista de Occidente.
Larreta, E. (1939). Tiempos iluminados. Buenos Aires: Espasa Calpe Argentina.
Milhou, M. (1981). Ignacio Zuloaga et la France (1870-1945). St-Loubès: Éd. Graphilux.
________ (1990). Zuloaga in France, first impressions of France. In Ignacio Zuloaga (1870 -1945) Exhibition, (pp. 45-53). Bilbao: Basque Government.
Mujica Láinez, M. (1979). Los Porteños. Buenos Aires: Ediciones Librería de la Ciudad.
Muñoz Herrera, J. P. (2006). Toledo o El Greco. Reconocimiento y efusión del escenario. Archivo Secreto, (3), 88-108. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2170610&orden=128102&info=link
Napal, D. R. (1926, 22 de mayo). Ignacio Zuloaga y Francisco Grandmontagne. Caras y Caretas, (1442), s/p.
Nobilia, P. (2018). Enrique Larreta y su colección de Arte Español: Gusto y distinción de un coleccionista ilustrado en Buenos Aires. [Tesis de Doctorado, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras]. Recuperado de: http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/11247
Pantorba, B. de. (1944). Ignacio Zuloaga. Ensayo biográfico y crítico. Madrid: Antonio Carmona Editor.
Paredes Arnáiz, A. M. (2013). Unamuno y las artes 1888-1936 [Tesis de Doctorado, Universitat de Barcelona]. Recuperado de: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/110575/AMPA_TESIS.pdf;jsessionid=3F9A755ECF6CFEAD8FF8887D5119
Plessier, G. (1995). Ignacio Zuloaga et ses Amis Français. París: Éditions L´Harmattan.
Rementería Sanz, S. (2001). Zuloaga, Noailles y Einstein: encuentros y alusiones. Bidebarrieta, (9), 183-197. Recuperado de: http://bidebarrieta.com/includes/pdf/Rementeria_20141201195803.pdf
Tild, J. (1912, 10 de marzo). Desde París: dos artistas. Las Noticias, s.p.
Unamuno, M. de et al. (c.1920). Ignacio Zuloaga, Colección Monografías de Arte 1. Madrid: Editorial Estrella.
Published
2022-09-01
How to Cite
Nobilia, P. (2022). The Portrait of Enrique Larreta by Ignacio Zuloaga: Genesis and Character of an Iconic Painting. Estudios E Investigaciones, 14, 19-34. Retrieved from http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/payro/article/view/11775
Issue
Section
Artículos