Teacher Training and Pedagogical Narratives Network: a dynamic net for research, training and pedagogical intervention 

  • Agustina Argnani Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Nodo Filo de la “Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas”.
  • Yanina Caressa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Nodo Filo de la “Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas”.
  • Gladys Zarenchansky Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Nodo Filo de la “Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas”.
Keywords: teacher training, pedagogical research, teacher networks, pedagogical stories

Abstract

The University Extension Program of the Faculty of Philosophy and Letters of the University of Buenos Aires (FFyL-UBA) "Teacher Training and Pedagogical Narratives Network" is woven, since 2010, around stories of experiences produced through a device of research-training-teaching action in network: the narrative documentation of pedagogical experiences. This device supposes the investigation of their own pedagogical experiences in horizontal training processes among colleagues through writing, reading, conversation, publication and circulation of their narratives.We are interested in making available and debatable part of the knowledge built from this collective, plural and decentralized initiative, from the conviction that it constitutes a significant contribution to the field of teacher training. In particular, it is interesting to account for the ways in which it was possible to sustain the instances of conversation and organization for the production and circulation of pedagogical knowledge in the framework of the pandemic and the new configurations that it brought about, as an exceptional event. Assuming the imperative of building and keeping pedagogical memory as a political-epistemological challenge.

Author Biographies

Agustina Argnani, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Nodo Filo de la “Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas”.
Es doctoranda por la Universidad de Buenos Aires, Magíster en Educación, Pedagogías críticas y problemáticas socioeducativas, Licenciada en Ciencias de la Educación y Profesora en enseñanza media y superior en Ciencias de la Educación (FFyL, UBA). Es Ayudante de primera regular del Departamento de Ciencias de la Educación (FFyL, UBA). Integra, desde 2009, el equipo de investigación dirigido por Daniel Suárez con sede en Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IICE, UBA). Es Coordinadora Ejecutiva del Programa de Extensión Universitaria “Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas” (FFyL, UBA) desde el año 2010. Se desempeña en la formación docente inicial y continua. Contacto: memoriapedagogica@gmail.com
Yanina Caressa, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Nodo Filo de la “Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas”.
Es Magíster en Educación, Pedagogías críticas y problemáticas socioeducativas, Licenciada en Ciencias de la Educación y Profesora en enseñanza media y superior en Ciencias de la Educación (FFyL, UBA). Integra el equipo de investigación dirigido por Daniel Suárez con sede en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IICE, UBA). Forma parte del Programa de Extensión Universitaria “Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas” (FFyL, UBA). Es profesora en institutos de formación docente de la Ciudad de Buenos Aires y cuenta con experiencia en instancias de formación docente continua. Contacto: memoriapedagogica@gmail.com
Gladys Zarenchansky, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Nodo Filo de la “Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas”.
Es Licenciada en Ciencias de la Educación (FFyL, UBA). Integrante del Proyecto UBACyT “Discursos, sujetos y prácticas en la conformación del campo pedagógico. Sentidos y disputas contemporáneas en torno del conocimiento educativo, las desigualdades y diferencias y la formación y el trabajo docentes”, con sede en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IICE, UBA). Integrante del Programa de Extensión Universitaria “Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas”. Contacto: memoriapedagogica@gmail.com
Published
2021-10-25
How to Cite
Argnani, A., Caressa, Y., & Zarenchansky, G. (2021). Teacher Training and Pedagogical Narratives Network: a dynamic net for research, training and pedagogical intervention . Redes De Extensión, 2(8), 4-10. https://doi.org/10.34096/redes.n8.10714
Section
DOSSIER: Narrative documentation, teacher training and pedagogical work...