Ideological and cultural extension. The activities of the Universidad de Zaragoza Library during the Spanish Civil War (1936-1939)
Abstract
The aim of this article is to analyze the specific tasks in the field of cultural extension carried out by the Universidad de Zaragoza (BUZ) during the Spanish Civil War (1936-1939): The custody and deposit of some private collections confiscated; the participation in actions of ideological proselitism and patriotic affirmation; and finally, the frustrated attempt to becomeone of the headquarters of the itinerant bibliographical exhibitions in Italy and Germany.For this, documentary sources from various archives have been used and the specific bibliography on the subject was consulted. This has allowed us to conclude that the libraries, especially the BUZ, were fully integrated into the war machine of the sides in conflict, becoming an effective propaganda weapon.Downloads
References
Alted, Alicia. 1984. Política del Nuevo Estado sobre el patrimonio cultural y la educación durante la Guerra Civil Española. Madrid: Dirección General de Bellas Artes y Archivos, Centro Nacional de Información Artística, Arqueológica y Etnológica.
Bernal Martínez, Isabel. 2007. Libros, bibliotecas y propaganda nazi en el primer franquismo: las exposiciones del libro alemán. En Hispania nova. Revista de Historia Contemporánea. No. 7. http://hispanianova.rediris.es/7/articulos/7a010.pdf" [Consulta: 4 agosto 2015].
Bernal Martínez, Isabel. 2010. La Buchpropaganda nazi en el primer Franquismo a través de la política de donaciones bibliográficas (1938-1939). En Ayer. No. 78, 195-232.
Claret Miranda, Jaume. 2006. El atroz desmoche: la destrucción de la universidad española por el Franquismo, 1936-1945. Barcelona: Crítica.
Delgado Gómez-Escalonilla, Lorenzo. 1994. Las relaciones culturales de España en tiempo de crisis: de la II República a la Guerra Mundial. En Espacio, Tiempo y Forma. Serie V, Historia Contemporánea. No. 7, 259-294.
Domínguez Méndez, Rubén. 2013. Apuntes sobre la exportación del libro italiano en España durante el ventennio fascista. En Ogigia. No. 14, 37-49.
González Gallego, Isidoro. 1988. Falange y educación: Zaragoza, 1936-1940. En Historia de la Educación: Revista Interuniversitaria. No. 7, 203-230. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=87406&orden=279499&info=link" [Consulta: 12 diciembre 2014].
López Casamayor, José Luis. 2007. Gumersindo Sánchez Guisande: maestro de enseñanza y de vida. Almonacid de la Sierra: Ayuntamiento de Almonacid de la Sierra.
Saz Campos, Ismael. 2013. Falangistas y católicos reaccionarios: una batalla político-cultural decisiva. En Mateos, Abdón, ed. Las dos caras del fascismo. Madrid: Comares. p. 135-146.
Sevillano Calero, Francisco. 2002. Propaganda y dirigismo cultural en los inicios del nuevo Estado. En Pasado y memoria, revista de historia contemporánea. No. 1, 81-110.
Torres H. Mantecón, Marco Aurelio. 2004. Semblanza de José Ignacio Mantecón Navasal. En Educación y biblioteca. Vol. 16, no. 139, 74-81. http://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/119042/1/EB16_N139_P74-81.pdf". [Consulta: 12 abril 2015].
Torres H. Mantecón, Marco Aurelio. 2005. José Ignacio Mantecón. Vida y obra de un aragonés del destierro. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:
- Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.
- Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.
- It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).