Open access institutional digital repositories: a socio-technical approach. A case study of the repository of the Universidad Nacional de Entre Ríos - Argentina
Abstract
A description and analysis of the socio-technical development of the Universidad Nacional de Entre Ríos (UNER, Argentina) Institutional Repository (IR) is presented. The study is part of a wider research project, focused on a variety of institutional strategies and practices devoted to promote science communication and the open access to knowledge. Relying on the Social Studies of Technology broad perspective, IRs are conceived as complex devices, whose design and implementation show tight links among technical means and artifacts, institutional decisions, norms, cultural habits, use practices, group affinities, interests and disputes. Qualitative data gathered through documentary sources, in-depth interviews and focused groups discussions, lead to identify a set of possibilities and difficulties involved in the diffusion strategy adopted by the University in the development of its digital repository. While allowing the institution to comply with applicable legal and technological requirements, that course of action also overlooked the internal relevant actors’ particular needs, practices and habits – all of them key dimensions for IR’s group appropriation and socio-technical sustainability.Downloads
References
Babini, Dominique, Jessica González, Fernando López y Flavia Medici. 2010. Construcción social de repositorios institucionales: el caso de un repositorio de América Latina y el Caribe. En Información, Cultura y Sociedad. No. 23, 63-90. <http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/746> [Consulta: 17 enero 2020].
Bartling, Sönke y Sascha Friesike, eds. 2014. Opening Science. The Evolving Guide on How the Internet is Changing Research, Collaboration and Scholarly Publishing. Berlín: Springer.
Barrueco Cruz, José Manuel, Mercedes de Miguel Estévez, Cristina González Copeiro y Pilar Rico-Castro, eds. 2014. Guía para la evaluación de repositorios institucionales científico. Madrid: Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología.
Beltrán, Luis Ramiro. 1976. Alien premises, objects, and methods in Latin American communication research. En Communication Research. Vol. 3, no. 2, 107-134. <https://doi.org/10.1177/009365027600300202>
Berlín Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities. 2003. <https://openaccess.mpg.de/Berlin-Declaration> [Consulta: 17 enero 2020].
BOAI. 2002. Budapest Open Access Initiative. Budapest: Open Society Institute. <http://www.budapestopenaccessinitiative.org/read> [Consulta: 17 enero 2020].
BOAI. 2012. Ten years on from the Budapest Open Access Initiative: setting the default to open. Budapest: Open Society Institute. <https://www.budapestopenaccessinitiative.org/boai-10-recommendations> [Consulta: 17 enero 2020].
Bueno de la Fuente, Gema y Tony Hernández Péres. 2011. Estrategias para el éxito de los repositorios institucionales de contenido educativo en las bibliotecas digitales universitarias. En BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació. No. 26. <https://dx.doi.org/10.1344/105.000001727>
Burke, Peter. 2017. ¿Qué es la historia del conocimiento? Buenos Aires: Siglo Veintiuno editores.
Callicott, Burton, David Scherer y Andrew Wesolek. 2016. Making Institutional Repositories Work. Indiana: Purdue University Press.
Cimadevilla, Gustavo. 2004. Dominios. Crítica a la razón intervencionista. Buenos Aires: Prometeo.
De Volder, Carolina. 2008. Los repositorios de acceso abierto en Argentina: situación actual. En Información, Cultura y Sociedad. No. 19, 79-98. <http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/833> [Consulta: 17 enero 2020].
Fushimi, Marcela. 2018. Desarrollo de repositorios digitales institucionales en las universidades nacionales en Argentina, periodo 2004-2015. Tesis de Maestría. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes. <http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/887>
Guédon, Jean-Claude. 2009. Es un repositorio, es un depósito, es un archivo. Open Access, colecciones digitales y valor. En ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura. Vol. 85, no. 737, 581-595. <http://doi.org/10.3989/arbor.2009.i737.315>
Kennison, Rebecca y Lisa Norberg. 2014. A Scalable and Sustainable Approach to Open Access Publishing and Archiving for Humanities and Social Sciences. New York: K|N Consultants.
Ley Nº 26.899. 2013. Repositorios digitales institucionales de acceso abierto. Argentina. Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación. <http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/220000-224999/223459/norma.htm> [Consulta: 17 enero 2020].
Luchilo, Lucas. 2019. Revistas científicas: oligopolio y acceso abierto. En Ciencia, Tecnología y Sociedad. Vol. 14, no. 40, 41-79. <http://www.revistacts.net/files/Volumen_14_Numero_40/02Luchilo.pdf> [Consulta: 17 enero 2020].
Martin, Roger y Sally Osberg. 2007. Social Entrepreneurship: the case for definition. En Stanford Social Innovation Review. Vol. 5, no. 2, 29-39. <https://ssir.org/articles/entry/social_entrepreneurship_the_case_for_definition> [Consulta: 17 enero 2020].
Nieto-Galán, Agustí. 2011. Los públicos de la ciencia. Expertos y profanos a través de la historia. Madrid: Marcial Pons.
Pinch, Trevor y Wiebe Bijker. 2008 [1987]. La construcción social de hechos y artefactos: o acerca de cómo la sociología de la ciencia y la tecnología pueden beneficiarse mutuamente. En Thomas, H. y A. Buch, coord. Actos, actores y artefactos. Sociología de la tecnología. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes Editorial. p. 19-62.
Polino, Carmelo y Yurij Castelfranchi. 2012. The "communicate turn" in contemporary techno-science: Latin American approaches and global tendencies. En Schiele, B., M. Claessens y S. Sunke, eds. Science communication in the world: Practices, theories and trends. London: Springer.
Price, Derek J. de Solla. 1965. The Science of Science. En Platt, J. T., ed. New views on the Nature of Man. Chicago: University of Chicago Press. p. 47-70.
Rieger, Oya. 2008. Opening Up Institutional Repositories: Social Construction of Innovation in Scholarly Communication. En The Journal of Electronic Publishing. Vol. 11, no. 3. <https://doi.org/10.3998/3336451.0011.301>
Rogers, Everett. 1962. Diffusion of innovations. New York: Macmillan.
San Martín, Patricia, Paola Bongiovani, Ana Casali y Claudia Deco. 2013. Perspectivas socio-tecnológicas para el desarrollo de Repositorios de Acceso Abierto en el contexto de las universidades públicas de la región centro-este de Argentina. En IV Conferencia Internacional de la Public Knowledge Project. Universidad Nacional Autónoma de México.
San Martín, Patricia, Griselda Guarnieri y Paola Bongiovani. 2014. Propuesta sociotecnológica para el desarrollo de repositorios de Acceso Abierto adecuados al contexto universitario argentino. En E-Ciencias de la Información. Vol. 4, no. 2, 2-27. <https://doi.org/10.15517/ECI.V4I2.15131>
San Martín, Patricia, Guillermo Rodríguez, Marisa Cenacchi y Gonzalo Andrés. 2016. La construcción del espacio web de un instituto de investigación desde el abordaje socio-técnico. En Ciencia, Docencia y Tecnología. Vol. 27, no. 52, 402-422. <http://pcient.uner.edu.ar/cdyt/article/view/139> [Consulta: 17 enero 2020].
Severin, Eugenio. 2013. Enfoques estratégicos sobre las TICs en Educación en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: UNESCO. <http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf> [Consulta: 17 enero 2020].
Tabares Quiroz, Juliana y Santiago Correa Vélez. 2014. Tecnología y sociedad: una aproximación a los estudios sociales de la tecnología. En Revista Ciencia, Tecnología y Sociedad. Vol. 9, no. 26, 129-144. <http://www.revistacts.net/files/Volumen_9_Numero_26/Finales/TabaresFINAL.pdf> [Consulta: 17 enero 2020].
Thomas, Hernán, Lucas Becerra y Agustín Bidinost. 2019. ¿Cómo funcionan las tecnologías? Alianzas socio-técnicas y procesos de construcción de funcionamiento en el análisis histórico. En Pasado Abierto. No. 10, 127-158. <http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/pasadoabierto/article/view/3639> [Consulta: 17 enero 2020].
Verón, Eliseo. 2015. Teoría de la mediatización: una perspectiva semio-antropológica. En CIC Cuadernos de Información y Comunicación. Vol. 20, 173-182. <https://doi.org/10.5209/rev_ciyc.2015.v20.50682>
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:
- Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.
- Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.
- It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).