Dilemmas of Argentine university libraries regarding the access and dissemination of scientific literature

  • Marcela Fushimi Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Biblioteca Profesor Guillermo Obiols y Departamento de Bibliotecología. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata (IdIHCS. FaHCE. UNLP-CONICET). Argentina https://orcid.org/0000-0002-7266-8216
  • Mónica Pené Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Biblioteca Profesor Guillermo Obiols Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Bibliotecología. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata (IdIHCS. FaHCE. UNLP-CONICET). Argentina https://orcid.org/0000-0002-0257-7634
  • Carolina Unzurrunzaga Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Bibliotecología. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata (IdIHCS. FaHCE. UNLP-CONICET). Argentina https://orcid.org/0000-0002-4383-0085
  • Ana María Sanllorenti Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Biblioteca Central Dr. Federico Leloir https://orcid.org/0000-0002-9639-4504
Keywords: Access to scientific information, University Library, Open access, Scientific communication, Librarian role

Abstract

In this essay we reflect on the role of the university librarian as a disseminating agent and provider of access to scientific information in Argentina. First, we present the problems that arise in the professional practice and generate us dilemmas: The tension between the right of access to information and intellectual property; our imaginary on open access and the way in which we disseminate it into the academic community, facing the rules of the scientific field that researchers must follow to progress in their careers; and the relationship with commercial providers in front of our convictions about the way forward to achieve the democratization of access to scientific knowledge. After the debate on these dilemmas, where we brought to the dialogue our own experiences and those of colleagues, as well as those found in the consulted literature, we discuss some aspects to rethink our role in the academy, putting the focus of attention on our social function.

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Published
2020-10-05
How to Cite
Fushimi, M., Pené, M., Unzurrunzaga, C., & Sanllorenti, A. M. (2020). Dilemmas of Argentine university libraries regarding the access and dissemination of scientific literature. Información, Cultura Y Sociedad, (43), 177-190. https://doi.org/10.34096/ics.i43.8109
Section
Debate