Listening to the Vibrant Matter

Inhabiting and Remembering the Territory through Sensory Films

  • Irene Depetris Chauvin Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Artes del Espectáculo. Buenos Aires, Argentina.  Universidad Nacional de las Artes. Buenos Aires,, Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina. https://orcid.org/0000-0002-1502-9477

Abstract

In their ways of accounting for the extractivist advance, the territorial dispossession and the extermination of the Ayoreo world, La memoria del monte (2018) and EAMI (2022) by the Paraguayan director Paz Encina propose an aesthetic of memory that dialogues with the conception of space of that native community. The work of memory assumes here a cosmopolitics that redefines the relationships between humans and more than humans in a given territory. Based on studies on new materialisms, reflections on Amerindian ontologies, sensory anthropology and the anthropology of sound, this essay seeks to discuss the ways in which Paz Encina’s exercises rearticulate the order of the sensible to include the expressiveness and agency of the “more than human”. In this article I am interested in showing that soundscapes put on stage a vibrant materialism of a world that “makes itself heard” and allows not only to transmit a memory of a territory in process of destruction but it also translates in aural terms the continuity between the forest as a geographical space and the forest as an ontological multiplicity full of relationships, perspectives and temporalities.

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Author Biography

Irene Depetris Chauvin, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Artes del Espectáculo. Buenos Aires, Argentina.  Universidad Nacional de las Artes. Buenos Aires,, Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina.
Irene Depetris Chauvin, Graduada en Historia por la Universidad De Buenos Aires, Magister en Literatura y Doctora en Romance Studies por la Universidad de Cornell. Es profesora en la Universidad Nacional de las Artes y se desempeña como investigadora del CONICET. Es co-editora de Afectos, historia y cultura visual (con Natalia Taccetta. Prometeo, 2019), de Performances Afectivas (Con Natalia Taccetta, Ed. Teseo, 2022) y Más allá de la naturaleza (con Macarena Urzúa. UAH, 2019) y autora de Geografías afectivas. Desplazamientos, prácticas espaciales y modos de estar juntos en el cine de Argentina, Brasil y Chile (LARS, 2019). Actualmente trabaja en dos proyectos: “Escenas del extractivismo. Materialismos y afectos en producciones visuales recientes”  y “Atmósferas sonoras y memorias afectivas en el cine contemporáneo”. Es miembro de SEGAP (Seminario permanente de estudios sobre género, afectos y política, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires) desde el 2012.

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Published
2023-11-29
How to Cite
Depetris Chauvin, I. (2023). Listening to the Vibrant Matter. Punto Sur, (9), 149-169. https://doi.org/10.34096/ps.n9.12644