The Railway and Wheat Harvest Specialization in the Southeast of the Province of Cordoba (Argentina) in the Late XIX Century. A Case Study based on the Principal-Agent Theory
Abstract
During the first globalization, the expansion of the railway network in Argentina contributed to agricultural development. However, the rate of expansion of cultivated lands was significantly lower than would have been expected given the growth of railway services. In this article, we propose that this phenomenon was due to the fact that railway companies, settlers and farmers took decisions separately, based on the information each group counted on. By applying the principal-agent theory, we studied the Union and Marcos Juarez districts (Cordoba) between 1885 and 1900. The evidence collected suggests that railway companies designed the tracks according to Government guidelines to ensure investment return; estate agents settled colonies according to their distance to the port and the railway tariffs; and farmers placed their wheat crops according to shipping costs. We can conclude that railway companies prioritised government subsidies given that these would cover, in part, operating costs and capital repayment. But the 1890 crisis led to the suspension of the warranty system. For this reason, tariffs could not be adjusted to suit the needs of the agricultural expansion.Downloads
References
Albarracín, S. (1889). Bosquejo histórico, político y económico de la provincia de Córdoba. Buenos Aires: Alsina.
Álvarez, J. (1929). Temas de Historia Económica Argentina. Buenos Aires: Junta de Historia y Numismática, Jackson.
Arcondo, A. (1996). En el reino de Ceres. La expansión agraria en Córdoba, 1870-1914. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
Atack, J. y R. Margo (2011). The impact of access to rail transportation on agricultural improvement. The American Midwest as a test case, 1850-1860. The Journal of Transport and Land Use, 4, (2), pp. 5-18.
Córdoba. Ministerio de Obras Públicas e Industria (1924). Mapa Oficial de la Provincia de Córdoba. Buenos Aires: Peuser.
Cortes Conde, R. (1979). El progreso argentino, 1880-1914. Buenos Aires: Sudamericana.
Djenderedjian, J; S. Bearzotti y J.L. Martirén (2010) Historia del capitalismo agrario pampeano. Expansión agrícola y colonización en la segunda mitad del siglo XIX. Tomo VI (vol. 2). Buenos Aires: Universidad de Belgrano-Teseo.
Donaldson, D. y R. Hornbeck (2016). Railroads and American Economic Growth: A Market Access Approach. The Quarterly Journal of Economics, 28, pp. 799-858.
Eggertsson, T. (1990). Economic behavior and institutions. Cambridge: Cambridge University Press.
Fernández, S, Pons, A. y Videla, O. (1999-2000). Una burguesía local dentro de un espacio regional, Rosario, 1880-1912. Un intento de caracterización. Travesía, núm. 3-4, pp. 233-250.
Fernández Priotti, C. A. (2006). El Ferrocarril Oeste Santafecino, Carlos Casado y la colonización de la Pampa. Tomo I. Rosario: Editado por el autor.
Ferns, H. (1966). Gran Bretaña y Argentina en el siglo XIX. Buenos Aires: Solar-Hachette.
Ferrero, R. (1978). La colonización agraria en Córdoba. Córdoba: Junta Provincial de Historia de Córdoba.
Ford, A. (1975) [1956]. La Argentina y la crisis de la Baring de 1890. Giménez Zapiola, M. (Compilador) El régimen oligárquico. Materiales para el estudio de la realidad argentina (hasta 1930). Buenos Aires: Amorrortu, pp. 116-141.
García Delgado, J. (1898). Memoria de las colonias- Año agrícola 1897/98. Argentina. Córdoba. Compilación de leyes, decretos y demás disposiciones de carácter público dictadas por la provincia de Córdoba en 1898 (pp.73-256). Córdoba: La Italiana.
Gómez, M. (2018). Avatares de un sistema monetario. La primera Caja de Conversión argentina y su transformación final en Banco Central (1890-1935). Buenos Aires: Teseo- Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Córdoba.
Goodwin, P. (1977). The Central Argentine Railway and the economic development of Argentina, 1854-1881. The Hispanic American Historical Review, 57: 4, pp. 613-632.
Herranz-Loncan, A. (2011a). The role of railways in export-led growth: The case of Uruguay, 1870-1913. Economic History of Developing Regions, 26: 2, pp. 1-32.
Herranz-Loncan, A. (2011b). The Contribution of Railways to Economic Growth in Latin America before 1914: A Growth Accounting Approach. Documento de Trabajo, Universitat de Barcelona.
Herranz-Loncan, A. (2011c). El impacto directo del ferrocarril sobre el crecimiento económico argentino durante la primera globalización. Revista Uruguaya de historia Económica, Año 1, N° 1, pp. 35-53.
Kaerger, K. (2004) [1901]. La agricultura y la colonización en Hispanoamérica. Los Estados del Plata. Buenos Aires: Academia Nacional de la Historia.
Kuczynski, R. (1902). Freight-Rates on Argentine and North American Wheat. The Journal of Political Economy, vol. X, núm. 3, pp. 333-360.
Lanciotti, N. (1999). Mercado inmobiliario en Rosario. Racionalidad empresarial y configuración del espacio urbano (1880-1895). Ponencia presentada en las Cuartas Jornadas de Investigaciones en la Facultad de Ciencias Económicas y Estadística, 20-22 de octubre, Facultad de Ciencias Económicas y Estadística, Universidad Nacional de Rosario, Editada por la Facultad de Ciencias Económicas, pp. 171-200.
Lewis, C. (1983). British Railways in Argentina 1857-1914. A case Study of Foreign Investment. London: Institute of Latin American Studies.
López, M. (2016) [2007]. Un sistema ferroviario con empresas privadas extranjeras y control estatal (1887-1916).
López, M.; J. Wadell y J. Martínez. Historia del ferrocarril en Argentina. Buenos Aires: Lenguaje Claro, pp. 57-98.
Martirén, J. L. (2016). La transformación farmer: colonización agrícola y crecimiento económico en la provincia de Santa Fe durante la segunda mitad del siglo XIX. Buenos Aires: Prometeo.
Míguez, E. J. (1985). Las tierras de los ingleses en la Argentina 1870-1914. Buenos Aires: Belgrano.
Moreyra, B. (1986). “Historia de la ganadería y la agricultura en Córdoba, 1880-1930”. Tesis de Doctorado en Historia, Universidad Católica de Córdoba, t. IV.
Moreyra, B. (1992 a). Crecimiento demográfico y expansión económica en el espacio pampeano cordobés durante el modelo primario- exportador 180-1930. Cuaderno de Trabajo, núm. 4. Córdoba: Centro de Estudios Históricos.
Moreyra, B. (1992 b). La producción agropecuaria cordobesa, 1880-1930. Córdoba: Centro de Estudios Históricos.
Ray, D. (1998). Economía del desarrollo. Barcelona: Antoni Bosch.
Río, M. (1899). La colonización en Córdoba, 1898-1899. Buenos Aires: Coni.
Rio, M. y L. Achával (1905). Geografía de la provincia de Córdoba. Buenos Aires: Compañía Sudamericana de billetes.
Saner, E. (1892). Mapa del Centro de la Región del Trigo de la República Argentina. Alemann, T. Kolonisations-Gebiete im Centrum der Argentinischen Weisen-Region. Buenos Aires: Helvetia.
Scobie, J. (1968). La revolución en las pampas. Historia social del trigo argentino, 1860-1910. Buenos Aires: Solar.
Tognetti, L. A. (2010). Estado provincial, derechos de propiedad y formación del mercado de tierras a través del estudio de las transacciones inmobiliarias en la frontera sureste de Córdoba 1860-1880. Ferreyra, A. I. (Directora). Cuestiones Agrarias Argentinas. Córdoba: Brujas, pp. 147-178.
Tognetti, L. A. (2013). Expansión territorial, privatización del dominio público y circulación de la propiedad en la frontera este, sureste y sur de Córdoba, 1860-1880. Banzato, G. (Director). Tierras Rurales. Políticas, transacciones y mercados en Argentina, 1780-1914. Rosario: Prohistoria, pp, 123-148.
Tognetti, L.A. (2014). Arriendo y aparcería en el sureste cordobés a fines del siglo XIX. Ponencia presentada en las XXIV Jornadas de Historia Económica, 1-3 de octubre, Asociación Argentina de Historia Económica / Facultad de Humanidades y Artes y de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Rosario.
Tognetti, L. A. (2015). Cambios en la circulación de la tierra en un espacio de la región pampeana argentina durante la segunda mitad del siglo XIX. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr, Emilio Ravignani”, 43 (2), pp. 131- 167.
Tognetti, L. A. (2018). La colonización agraria como negocio inmobiliario a fines del siglo XIX. Una revisión de sus factores explicativos. Ferreyra, A, I. y L. A. Tognetti. Cuestiones Agrarias Argentinas. La tierra como bien de producción, intercambio y factor de presión política. Buenos Aires: Imago Mundi, pp. 27-60.
Tognetti, L. A. (2019). Riesgo e incertidumbre en la compra a crédito de parcelas en las colonias de Marcos Juárez (Córdoba) a fines del siglo XIX. Quinto Sol, vol. 23, núm, 1.
Copyright (c) 2021 Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana Dr. Emilio Ravignani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright is transferred to the Boletín, but the authors may retrieve them and reproduce their work in other media or formats by means of a written request to the Editorial Committee. In such cases, the Boletín will be cited as the first publication of the work.
The works are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License, which allows others to share the work with an acknowledgment of their authorship and initial publication in this journal.
Also, by written request to the Editorial Committee of the Boletín, the authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication here. No commercial uses are allowed.