State, roads and tourism in Tucumán (1932- 1943)

  • Carlos Martín Rodríguez Buscia Centro de Investigación y Desarrollo del Turismo (CIDeTur), Escuela de Economía y Negocios (EEyN), Universidad Nacional de San Martín (UNSAM). Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) https://orcid.org/0000-0001-5884-1708
Keywords: Tourism, State, Roads, Tucuman

Abstract

The objective of this article is to analyze the role of the National Road Directorate (DNV) and the Provincial Road Directorate of Tucumán (DPVT) in the production of tourist spaces in said province during the years 1932-1943. It is proposed that The actions of the national State were not comprehensive, which is why the DNV as an expert agency left loopholes in the execution of roads for tourist purposes, abandoning or not executing planning and/or projections proposed in Tucumán. In the absence of this, the DPVT would take over by erecting road infrastructure in spaces considered by public opinion and state actors to be tourist attractions par excellence, namely, the San Javier mountains and especially the Calchaquíes Valleys. Thus, it is proposed not only to examine a barely addressed subnational space, but also to investigate road traffic from an analytical scale that is little considered. To carry out this investigation, descriptive reports from the DNV and DPVT departments and other official documents such as regulations and written press of national and provincial level were listened to.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ballent, A. (2005). Kilómetro cero: la construcción del universo simbólico del camino en la Argentina de los años treinta. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani”, (27), pp. 107-136. (Consultado en línea, http://www.scielo.org.ar/pdf/bihaar/n27/n27a04.pdf, 6/10/2023).

Ballent, A. (2008). Ingeniería y Estado: la red nacional de caminos y las obras públicas en la Argentina, 1930-1943. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 15(3), pp. 827-847. (Consultado en línea, https://www.scielo.br/j/hcsm/a/YMGWLWZtkSdWkkBmXgLcKdk/?format=pdf&lang=es, 6/10/2023).

Bohoslavsky, E. L. (2016). ¿Hay una nueva historiografía del Estado argentino? En C. Raffa y F. Rodríguez Vázquez, Profesionalizando un Estado Provincial. Mendoza, 1890- 1955. Mendoza: UNCu.

Bohoslavsky, E. y Orellana, M. (2010). Construcción estatal, orden oligárquico y respuestas sociales: Argentina y Chile, 1840-1930. Buenos Aires: Universidad Nacional General Sarmiento.

Bravo, M. C. (2008). Campesinos, azúcar y política: cañeros, acción corporativa y vida política en Tucumán (1895-1930). Rosario: Prohistoria.

Brown, M. y Erie, S. (1984). Poder y administración: paradigmas alternativos para el análisis de la autonomía burocrática. En O. Oszlak (Comp.), Teoría de la burocracia estatal: enfoques crítico (pp. 162-196). Buenos Aires: Paidós.

Di Liscia, M. S. y Soprano, G. (2017). Burocracias estatales. Problemas, enfoques y estudios de caso en la Argentina (entre fines del siglo XIX y XX). Rosario: Prohistoria Ediciones y UNLPAM.

Fernández, N. (2016). Políticas públicas, infraestructuras de comunicación e integración territorial en la provincia de Buenos Aires (1917-1943). Ponencia presentada en las VI Jornada de Becarios y Tesistas, Departamento de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Quilmes. (Consultado en línea, http://sociales.unq.edu.ar/wp-content/uploads/byt2016/byt2016/ponencias/FERNANDEZ-NOELIA-BYT2016.pdf, 6/10/2023)

Giucci, G. (2007). La vida cultural del Automóvil. Rutas de la modernidad cinética. Buenos Aires: Prometeo.

Gómez, T. y Tchordonkian, S. (2014). Redes viales y ferroviarias en las décadas del treinta y del cuarenta. Documento de Trabajo CESPA/FCE-UBA, 40. (Consultado en línea, https://www.economicas.uba.ar/wp-content/uploads/2015/11/Redes-viales-y-ferroviarias-en-las-d%C3%A9cadas-del-treinta-y-del-cuarenta.-Doc.-40-T_0.pdf, 6/10/2023).

Gruschetsky, V. (2012). Saberes sin fronteras. La vialidad norteamericana como modelo de la Dirección Nacional de Vialidad, 1920-1940. En M. Ben Plotkin y E. Zimmermann (Comps), Saberes de Estado (pp. 185- 211). Buenos Aires: Edhasa.

Gruschetsky, V. (2019). La Dirección Nacional de Vialidad, una repartición modelo del Estado Nacional. Técnica y política en la Ciudad de Buenos Aires en la década de 1930. En L. Menazzi y G. Jajamovich (Comps.), Saberes urbanos (pp. 77-111). Buenos Aires: TeseoPress.

Gruschetsky, V. (2021). Norte Norte-Sur, Este-Oeste. La conformación de la red de avenidas de la ciudad de Buenos Aires frente al avance de los automotores (1920-1940). Estudios del hábitat, 19(1), e096. https://doi.org/10.24215/24226483e096

Gruschetsky, V. y Pintus, A. G. (2021). “Turismo relámpago”: el proyecto de la avenida costanera y la construcción de la ribera norte de Buenos Aires (1910-1940). Seminario Internacional de Investigación en Urbanismo, (13). https://doi.org/10.5821/siiu.10031

Harvey, D. (2007). Espacios del capital. Hacia una geografía crítica. Madrid: Akal.

Luis, N. (2021). La expansión del parque automotor y la red vial en Mendoza: El papel de la Dirección de Puentes y Caminos en la década del ‘20. Res gesta, 57, pp. 136-160. https://doi.org/10.46553/RGES.57.2021.p.136-160

Ortiz Bergia, M. J. (2014). Los usos de las escalas espaciales y las prácticas historiográficas en el interior de la Argentina: un ejercicio de aproximación a partir del estudio de las políticas sociales. Historia da historiografía, 7(14), pp. 80-97. https://doi.org/10.15848/hh.v0i14.659

Ortiz Bergia, M. J. (2015). El Estado en el interior nacional. Aproximaciones historiográficas a un objeto en constante revisión. Estudios sociales del Estado, 1(1), pp. 59-85. https://doi.org/10.35305/ese.v1i1.24

Ospital, M. S. (2005). Turismo y territorio nacional en Argentina. Actores sociales y políticas públicas, 1920-1940. Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe, 16(2), pp. 63-84. (Consultado en línea, https://eial.tau.ac.il/index.php/eial/article/view/346/315, 6/10/2023).

Oszlak, O. (2004). La formación del estado argentino: orden, progreso y organización social. Buenos Aires: Planeta.

Oszlak, O. (2006). Burocracia estatal: política y políticas públicas. POSTData Revista de reflexión y análisis político, (11), pp. 11-56. (Consultado en línea https://www.redalyc.org/pdf/522/52235599001.pdf, 6/10/2023).

Oszlak, O. y O´Donnell, G. (2008). Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación en Jefatura de Gabinete de Ministros. Proyecto de Modernización del Estado. Lecturas sobre el Estado y las políticas públicas: retomando el debate de ayer para fortalecer el actual (pp. 555-578). Buenos Aires.

Pastoriza, E. y Piglia, M. (2012). Dossier: El turismo como campo de reflexión (indagación) histórica: políticas públicas, prácticas y representaciones. Registros. Revista de Investigación Histórica, (9), pp. 2-7. (Consultado en línea, https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/79, 6/10/2023).

Piglia, M. (2011). Gobierno provincial y clubes de automovilistas en torno a la elaboración y ejecución de la política vial en la provincia de Buenos Aires (1910-1943). En M. Ferrari y N. Quiroga (Comps.), Historias políticas de la provincia de Buenos Aires (pp. 85-114). La Plata: Instituto Cultural de la Provincia.

Piglia, M. (2018). Turismo en automóvil en Argentina (1920-1950). Tempo Social, 30, pp. 87-111. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2018.142085

Piglia, M. (2019). Autos, rutas y turismo: el Automóvil Club Argentino y el Estado. Buenos Aires: Siglo XXI.

Raffa, C. y Luis, N. (2020). Caminos para el turismo y la producción. La acción de la Dirección Provincial de Vialidad en Mendoza (1933-1943). Coordenadas. Revista de Historia Local y Regional, 7(2), pp. 146-172. (Consultado en línea, https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/15153/raffa-construirmendoza.pdf, 6/10/2023).

Reygadas, L. (2004). Las redes de la desigualdad: un enfoque multidimensional. Política y cultura, (22), pp. 7-25. (Consultado en línea, https://www.redalyc.org/pdf/267/26702202.pdf, 6/10/2023).

Salomón, A. L. (2017). Un lazo ausente: política vial y condiciones de vida en ámbitos rurales de la provincia de Buenos Aires (Argentina, 1940-1950). Revista Brasileira de História & Ciências Sociais–RBHCS, 9(18), pp. 16-35. https://doi.org/10.14295/rbhcs.v9i18.445

Salomón, A. L. (2020). Caminos vecinales en el campo bonaerense: entre las restricciones estatales y las iniciativas locales (primera mitad del siglo XX). Rivar (Santiago), 7(19), pp. 69-87. (Consultado en línea, https://www.scielo.cl/pdf/rivar/v7n19/0719-4994-rivar-7-19-69.pdf, 6/10/2023).

Scarzanella, E. (1998). El ocio peronista: vacaciones y turismo popular en Argentina (1943-1955). Entrepasados. Revista de Historia, 14, pp. 65-84.

Silvestri, G. (1999). Postales argentinas. La Argentina en el siglo XX, pp. 111-135.

Thwaites Rey, M. (2005). Estado, ¿Qué Estado? En M. Thwaites Rey y A. López (Eds.), Entre tecnócratas globalizados y políticos clientelistas: derrotero del ajuste neoliberal en el Estado argentino. Buenos Aires: Prometeo.

Published
2025-01-01
How to Cite
Rodríguez Buscia, C. M. (2025). State, roads and tourism in Tucumán (1932- 1943). Boletín Del Instituto De Historia Argentina Y Americana Dr. Emilio Ravignani, (62), 54-79. https://doi.org/10.34096/bol.rav.n62.13523
Section
Articles