1970: Murena revisited or the mantra of a name

  • Leonora Djament Universidad de Buenos Aires
Keywords: Murena, Essay, Reception, Redemption, Frankfurt, School thinkers

Abstract

Héctor Murena was a messianic and subversive intellectual. This article explores Murena’s writings from the 1970s to trace a possible conception of art as redemptive practice and in doing so understand how his late essays —written within a total skeptic mantle since the 1940s— constitute a particular mode of hope infused by the Jassidic and Islamic traditions read through the Frankfurt School thinkers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2014). Desnudez. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Adorno, T. (1998). Minima Moralia. Madrid: Taurus.
Benjamin, W. (1994). “Tesis sobre filosofía de la historia” en Discursos interrumpidos, Madrid: Taurus.
Benjamin, W. (2014). Sobre Kafka. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Djament, L. (2007). La vacilación afortunada. H. A. Murena: un intelectual subversivo. Buenos Aires: Colihue.
Horkheimer, M. y Adorno, T. (1969). Dialéctica del Iluminismo, Buenos. Aires: Sur, 1969.
Murena, H.A. (1965) “Prefacio a la segunda edición”. El pecado original de América, Buenos. Aires: Sur.
Murena, H. A. (2002) [1969]. Ensayos sobre subversión. Seguido de El nombre secreto. Barcelona: Octaedro.
Murena, H. A. (2006). Herrschaft, Piro, G. (selección y prólogo), Djament, L. (epílogo). Buenos Aires: Tantalia.
Murena, H. A. (2012) [1973]. La metáfora y lo sagrado, prólogo de Sergio Mattoni; Buenos Aires: El cuenco de plata.
Published
2020-11-30
How to Cite
Djament, L. (2020). 1970: Murena revisited or the mantra of a name. Revista Crítica De Literatura Argentina. El Matadero, (14). https://doi.org/10.34096/em.n14.12584
Section
Artículos