Narrative Representations and Utopian Projections in Megafón, o la guerra by Leopoldo Marechal

  • Fernanda Elisa Bravo Herrera CONICET
Keywords: literature, Leopoldo Marechal, Megafón o la guerra, narrative representations, utopian projections

Abstract

This article proposes to study the narrative representations and utopian projections that are inscribed in the novel Megafón, o la guerra (1970) by Leopoldo Marechal. The purpose is to analyze the strategies that contribute to sustaining the narrative discourse, in dialogue with different literary traditions, with the socio-historical horizon and with the writing of Marechal. In this way, it is hoped to recognize the ideological configuration of this novel from the dialectic of two variables: the metaliterary and the political. The study addresses, among other issues, the connection of Megafón, o la guerra with the draft of the fourth novel, El empresario del caos, the keys to Adán Buenosayres offered by the same author and the outlined utopian projections.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco, M. (2017). “‘Patria’, ‘Nación’ y ‘Pueblo’ en la escritura de Marechal”. En María Rosa Lojo Editor y Enzo Cárcano coeditor, Leopoldo Marechal y el canon del siglo XXI. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra, 239-251.
Blanco, M. (2020). Invención de la nación en Borges y Marechal. Nacionalismo, liberalismo y populismo, Villa María, EDUVIM.
Bravo Herrera, F.E (2004a). “La conformación de la tradición cultural en la escritura de Leopoldo Marechal”. En Domenico Antonio Cusato, Domenica Iaria, y Rosa Maria Palermo Editores, Atti del III Convegno Internazionale Interdisciplinare su “Testo, Metodo, Elaborazione elettronica”. Messina: Andrea Lippolis Editore, 160-164.
Bravo Herrera, F.E. (2004b). “Los asedios y las batallas en Megafón o la guerra de Leopoldo Marechal”, en Antonella Cancellier y otros Editores, Escritura y conflicto /Scrittura e conflitto. Atti del XXII Convegno dell’Associazione Ispanisti Italiani. Roma: Associazione Ispanisti Italiani – Instituto Cervantes, 39-49. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/literatura/aispi/pdf/19/I_03.pdf.
Bravo Herrera, F.E. (2005). “Lo épico en ‘La Patriótica’ de Leopoldo Marechal”. En Daniel Altamiranda, Daniel y Esther Smith Editores, Perspectivas de la Ficcionalidad, vol. I. Buenos Aires, Editorial Docencia, 269-277.
Bravo Herrera, F.E. (2007). “Dante, Valli y Marechal: Fedeli d’Amore en diálogo”. En Nicola Bottiglieri y Teresa Colque Editores, Dante en América Latina. Actas Primer Congreso Internacional sobre Dante Alighieri en Latinoamérica (Salta, 4-8 de octubre de 2004), Vol. I. Ercolano: Università degli Studi di Cassino – ICoN (Italian Culture on the Net), 285-297.
Bravo Herrera, F.E. (2015). Parodias y reescrituras de tradiciones literarias y culturales en Leopoldo Marechal. Buenos Aires: Editorial Corregidor.
Calabrese, E. (2017). “Un maestro de la alegoría moderna: Leopoldo Marechal”. En María Rosa Lojo Editor y Enzo Cárcano coeditor, Leopoldo Marechal y el canon del siglo XXI. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra, 337-350.
Cavallari, H. (1981). Leopoldo Marechal: el espacio de los signos. México: Universidad Veracruzana – Centro de Investigaciones Lingüístico-Literarias, Instituto de Investigaciones Humanísticas.
Cheadle, N. (2017). “A la sombra del Coloso del Norte. Adán en Estados Unidos”. En María Rosa Lojo Editor y Enzo Cárcano coeditor, Leopoldo Marechal y el canon del siglo XXI. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra, 479-512.
Colla, F. (1997). “De Adán Buenosayres a Megafón (Itinerario de un héroe imposible)”, en Leopoldo Marechal, Adán Buenosayres. Madrid: ALLCA XX, 583-617.
Colombo, A (1993). “L’utopia, il suo senso, la sua genesi come progetto storico”. En Arrigo Colombo Editor, Utopia e distopia. Bari: Edizioni Dedalo, 129-162.
Coulson, G. (1974). Marechal. La pasión metafísica. Buenos Aires: Fernando García Cambeiro.
Edwards, R. (2014). Con el bombo y la palabra. El peronismo en las letras argentinas. Una historia de odios y lealtades. Buenos Aires: Seix Barral.
Edwards, R. (2017). “Megafón, o la guerra y el pathos mili.tante”. En María Rosa Lojo Editor y Enzo Cárcano coeditor. Leopoldo Marechal y el canon del siglo XXI. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra, 351-360
García, J.M. (2005). “Claves del andrógino alquímico en torno a la Rapsodia V de Megafón o la guerra de Leopoldo Marechal”. Rilce nº 21.1 (2005), 23-33.
González-Scavino, C. (2006). “Lo cómico y lo político en Megafón o la guerra de Leopoldo Marechal”, en Yves Aguila Editor, Humour et politique en Amérique latine. Humor y política en América latina. Vol. 3. Bordeux: Presses Universitaires de Bordeaux – Université Michel de Montaigne de Bordeux, 281-303.
Hammerschmidt, C. (2017). “Leopoldo Marechal o La otra modernidad”, en María Rosa Lojo Editor y Enzo Cárcano coeditor, Leopoldo Marechal y el canon del siglo XXI. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra, 437-453.
Hammerschmidt, C. (2020). “Modernos a su pesar. Leopoldo Marechal y Marcel Proust”. Cuadernos del Hipogrifo. Revista semestral de Literatura Hispanoamericana y Comparada, Número especial “Homenaje a Leopoldo Marechal. Lecturas y (re)escrituras”, Fernanda Elisa Bravo Herrera y Carlos Hernán Sosa Coordinadores, nº 14, 146-171. Recuperado de http://www.revistaelhipogrifo.com/wp-content/uploads/2020/12/146-171.pdf
Kröpfl, U. (1995). “Leopoldo Marechal: ¿un enigma hermenéutico o falsificación póstuma?”. Ponencia inédita presentada en el Centro Cultural General San Martín, Archivo de la Fundación Leopoldo Marechal.
Lojo, M.R. (1982). “Lucía Febrero: la mujer simbólica en Megafón o la guerra”. Alba de América. Revista Literaria del Instituto Literario y Cultural Hispánico, vol. I, nº 1, 133-153.
Lojo, M.R. (1983). “La mujer simbólica en la narrativa de Leopoldo Marechal”. Ensayos de crítica literaria. Año 1983. Buenos Aires: Belgrano, 9-111.
Lojo, M.R. (1987). “La metáfora, ruptura de límites ontológicos, en Días como Flechas de Leopoldo Marechal”. Estudios filológicos, nº 22, 47-58.
Lojo, M.R. (2003). “El ‘mito de Maipú’ en la Poética de Leopoldo Marechal”. Alba de América. Revista Literaria del Instituto Literario y Cultural Hispánico, vol. 22, nº 41-42, 119-124.
Lojo, M.R (2017a). “Introducción. Marechal, el inclasificable”. En María Rosa Lojo Editor y Enzo Cárcano coeditor, Leopoldo Marechal y el canon del siglo XXI. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra, 11-22.
Lojo, M.R (2017b). “Las cronologías de Megafón, o la guerra”. En María Rosa Lojo Editor y Enzo Cárcano coeditor, Leopoldo Marechal y el canon del siglo XXI. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra, 361-386.
Mallea, E. (1990) [1937]. Historia de una pasión argentina. Buenos Aires: Sudamericana.
Marechal, L. (1930) [1929]. Odas para el hombre y la mujer. Buenos Aires: Manuel Gleizer.
Marechal, L. (1936). “Fundación espiritual de Buenos Aires”, en Municipalidad de la Ciudad de Buenos Aires Editor, Homenaje a Buenos Aires en el cuarto centenario de la fundación. Buenos Aires: Jacobo Peuser, 479-492
Marechal, L. (1965). El Banquete de Severo Arcángelo. Buenos Aires: Sudamericana.
Marechal, L. (1966a). Heptamerón. Buenos Aires: Sudamericana.
Marechal, L. (1966b). Cuaderno de navegación. Buenos Aires: Sudamericana.
Marechal, L. (1966c). El poema de Robot. Buenos Aires: Américalee.
Marechal, L. (1968). “Novela y método”, Alfredo Andrés Editor. Palabras con Leopoldo Marechal. Buenos Aires: Carlos Pérez, 101-104.
Marechal, L. (1970). La batalla de José Luna. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Marechal, L. (1974). “Proyecciones culturales del momento argentino”. Hechos e ideas, nº 3, 77-84.
Marechal, L. (1981). El último Beatle y otras páginas no recogidas en libros. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Marechal, L. (1994) [1970]. Megafón, o la Guerra. Buenos Aires: Editorial Planeta.
Marechal, L. (1998) [1972]. “Simbolismos del Martín Fierro”. En Leopoldo Marechal, Obras Completas, vol. V “Los cuentos y otros escritos”. Buenos Aires: Perfil Libros, 157-171.
Marechal, L. (2000). “Autobiografía de un novelista”. Proa. Edición Especial. Los cien años de Leopoldo Marechal, nº 49, 61-71.
Marechal, L. (2012). Alijerandro, Javier de Navascués (ed.). Madrid: Del Centro Editores.
Marechal, L. (2013) [1948]. Adán Buenosayres, Javier de Navascués (ed.). Buenos Aires: Corregidor.
Marechal, L. (2016). Polifemo. Drama satírico en clave criolla, Marisa Martínez Pérsico (ed.). Chieti: Solfanelli.
Marechal, L. (2020a). Descenso y ascenso del alma por la belleza. Didáctica por la Belleza o Didáctica por los Vestigios del Hermoso Primero. Buenos Aires: Vórtice.
Marechal, L. (2000b). “El empresario del caos (boceto)”, Hispamérica. Revista de literatura, nº 146, 59-73.
Martínez Pérsico, M. (2012). “Biblioclastia por incuria. La biblioteca personal de Leopoldo Marechal en Rosario”. Cartaphilus, nº 10, 135-152.
Maturo, G. (1999). Marechal, el camino de la belleza. Buenos Aires: Biblos.
Moro, T. (2012) [1516]. L’Utopia o la migliore forma di repubblica. Roma-Bari: Laterza.
Mumford, L. (2008) [1922]. Storia dell’utopia. Roma: Donzelli Editore.
Navascués, J. de (1992). “Provocación y trascendencia: Megafón, o la guerra de Leopoldo Marechal”. Anales de literatura hispanoamericana, nº 21, 327-343.
Navascués, J. de (2017a). Alpargatas contra libros. El escritor y las masas en la literatura del primer peronismo (1945-1955). Madrid/Frankfurt am Main: Iberoamericana Vervuert.
Navascués, J. de (2017b). “Leopoldo Marechal, Mijaíl Bulgákov y el canon del siglo XXI”. En María Rosa Lojo Editor y Enzo Cárcano coeditor, Leopoldo Marechal y el canon del siglo XXI. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra, 527-548.
Orecchia Havas, T. (1997). “Retórica y novela: de Adán Buenosayres a Megafón, o la guerra”. En Leopoldo Marechal, Adán Buenosayres. Madrid: ALLCA XX, 836-860.
Palermo, Z. (1975). “Megafón o la conciencia del símbolo. (A propósito de Megafón, o la Guerra)”. Megafón, nº 2, 135-157.
Pérez, A.J. (2014-2015). “Megafón y la resistencia”. Destiempos. Revista de curiosidad cultural, nº 42, 87-104.
Podeur, J-F. (1989). “Vers l’épopée dans Megafón, o la guerra de Leopoldo Marechal”, Iris, 153-175.
Podeur, J-F. (1990). “Mythe et histoire dans Megafón, o la guerra de Leopoldo Marechal”, Iris, 67-88.
Quarta, C. (1993). “Paradigma, ideale, utopia: tre concetti a confronto”. En Arrigo Colombo (ed.), Utopia e distopia. Bari: Edizioni Dedalo, 175-201.
Quarta, C. (2015). Homo utopicus. La dimensione storico-antropologica dell’utopia. Bari: Edizioni Dedalo.
Rocco-Cuzzi, R. (2004). “Las epopeyas de Leopoldo Marechal”. En Noé Jitrik (dir.), Historia crítica de la literatura argentina, Vol. 9 “El oficio se afirma”, Sylvia Saítta (ed.). Buenos Aires: Emecé, 461-482.
Romano, E. (2020). “Algunas observaciones sobre la estética marechaliana en Megafón, o la guerra”, Cuadernos del Hipogrifo. Revista semestral de Literatura Hispanoamericana y Comparada, Número especial “Homenaje a Leopoldo Marechal. Lecturas y (re)escrituras”, Fernanda Elisa Bravo Herrera y Carlos Hernán Sosa (coords.), nº 14, 62-79. Recuperado de http://www.revistaelhipogrifo.com/wp-content/uploads/2020/12/62-79.pdf
Servier, J. (2002) [1967]. Storia dell’utopia. Il sogno dell’Occidente da Platone ad Aldous Huxley. Roma: Edizioni Mediterranee.
Sierra, E. (2000). “En torno a la sátira y la parodia en Adán Buenosayres”. Proa. Edición Especial. Los cien años de Leopoldo Marechal, nº 49, 99-102.
Sierra, E. (2017). “Leopoldo Marechal ante la crítica. Las veleidades del canon literario”, En María Rosa Lojo (ed.) y Enzo Cárcano (coed.), Leopoldo Marechal y el canon del siglo XXI, pp. 513-525, Pamplona, Ediciones Universidad de Navarra.
Torbidoni, J. y Javier de Navascués (2000). “La cuarta novela de Marechal: El empresario del caos”, Hispamérica. Revista de literatura, nº 146, 53-57.
Zabala, H. (2005). El expolio del legado de un escritor argentino. Buenos Aires: Peña del Libro “Trenti Rocamora”.
Published
2020-11-30
How to Cite
Bravo Herrera, F. E. (2020). Narrative Representations and Utopian Projections in Megafón, o la guerra by Leopoldo Marechal. Revista Crítica De Literatura Argentina. El Matadero, (14). https://doi.org/10.34096/em.n14.12586
Section
Artículos