The Hidden Utopia: Strategies for Nationalizing the Science Fiction Adventure in El Eternauta (1957-1959) by Héctor G. Oesterheld and Francisco Solano López

  • Soledad Quereilhac
Keywords: argentine comics, science and popuular imagination, utopia, argentine science fiction, cultural nationalism

Abstract

This article explores the reasons that led the Argentine comic book El Eternauta, created by Héctor German Oesterheld and Francisco Solano López, to become a success during its original publication in Hora Cero Semanal (1957-1959), as well as in subsequent reprints, until becoming into a “classic” of Argentine fiction. The article analyzes Oesterheld’s work at the magazine Más Allá (1953-1957) and his beginnings as a short story writer, comic book scriptwriter, and disseminator of scientific knowledge in commercial publishing houses and, later, in his own company, Frontera. The author’s professional profile was the emergence condition of a particular form of Argentine comics, where cultural industry conventions and an individual creative project were effectively combined. This article sustains the hypothesis that, in El Eternauta, behind the dystopian scene, the utopia of an Argentinean life with prospects of progress emerges as subtext, defined by male sociability and the harmony of a nuclear family, the handling of technical-scientific knowledge that covers the broad spectrum of academia, industry, and amateurism, and the bonds of solidarity and philanthropy that mobilize the actions of the resistance. Thus, the dystopia allows that idealized and positive representation of the life in common to emerge in a position of risk and threat.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abraham, Carlos. 2013. “Más Allá (1953-1957)”. En Las revistas argentinas de ciencia ficción, 131-171. Temperley: Tren en movimiento,
Abraham, Carlos. 2022. “Más Allá (1953-1957)”. En Las revistas argentinas de ciencia ficción. Segunda edición, 141-226. Temperley: Tren en movimiento.
Capanna, Pablo. 2007. “La ciencia ficción argentina”. En Ciencia ficción. Utopía y mercado, 263-281. Buenos Aires: Cántaro.
Capanna, Pablo. 2018. “Argentina: la ciencia y la ficción”. El taco en la brea 7 (diciembre–mayo), 101–113.
Comastri, Hernán. 2014. “Bull Rockett, Héctor Germán Oesterheld y la imaginación técnica popular en la Argentina de mediados del siglo XX”. Anuario del Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”, 14: 239–257.
Comastri, Hernán. 2018. “La apuesta por la energía atómica. Guerra Fría, políticas de Estado e imaginación técnica popular en el primer peronismo (1946-1955). En Saberes desbordados. Historias de diálogos entre conocimientos científicos y sentido común (Argentina, siglos XIX y XX), editado por J. Caravaca, C. Daniel y Mariano Ben Plotkin, 66-90. Buenos Aires: IDES. http://www.saberesdesbordados.com/
Gago, Sebastián. 2014. “Fragmentos de las ‘memorias del porvenir’. Las lecturas de El Eternauta con el paso de los años”. En Siete intentos de escritura sobre Héctor Oesterheld. Géneros, intertextos y temas de la historieta argentina clásica, de Lucas Barone, 85-95. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
García, Santiago. 2010. La novela gráfica. Astiberri Ediciones: Bilbao.
Gasparini, Sandra. 2012. Espectros de la ciencia. Fantasías científicas de la. Argentina del siglo XIX. Buenos Aires: Santiago Arcos Editor.
Greco, Martín. 2013. “Cruces en la cultura de masas. El cine y la historieta de ciencia ficción en la década de 1950”. Actas del III Congreso Internacional “Artes en Cruce”, Departamento de Artes, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, agosto.
Grondona, Ana. 2018. “Más allá… del desarrollo. Ciencia, fantasía y proyectos nacionales en Oscar Varsavsky”. En Saberes desbordados, editado por J. Caravaca, C. Daniel y Mariano Ben Plotkin, 158-180. Buenos Aires: IDES. http://www.saberesdesbordados.com/
Kurlat Ares, Silvia. 2018. “Entre El Eternauta y Ciudad: para un desideratum del imaginario de la cultura popular”. En La ilusión persistente. Diálogos entre la ciencia ficción y el campo cultural, 47-138. Pittsburg: Nuevo Siglo.
Nicolini, Fernanda y Beltrami, Alicia. 2016. Los Oesterheld. Buenos Aires: Sudamericana.
Oesterheld, Héctor G y Solano López, Francisco. 1994. El Eternauta. Buenos Aires: Record.
Panella, Claudio y Korn, Guillermo. 2010. Ideas y debates para la nueva Argentina: revistas culturales y políticas del peronismo: 1946-1955. La Plata: Universidad Nacional de La Plata.
Quereilhac, Soledad. 2016. Cuando la ciencia despertaba fantasías. Prensa, literatura y ocultismo en la Argentina de entresiglos. Buenos Aires: Siglo XXI.
Saltal, Marcelo y Sabini, Rafael. 2006. “El retorno de El Eternauta”. El Abasto 80, septiembre.
Sarlo, Beatriz. 1992. La imaginación técnica. Sueños modernos de la cultura argentina. Buenos Aires: Nueva Visión.
Sasturain, Juan. 2010. El Aventurador. Una lectura de Oesterheld. Buenos Aires: Aquilina.
Vazquez, Laura. 2010. El oficio de las viñetas. La industria de la historieta en la Argentina. Buenos Aires: Paidós.
Williams, Raymond (2003). La larga revolución. Buenos Aires: Nueva Visión.
Published
2022-11-08
How to Cite
Quereilhac, S. (2022). The Hidden Utopia: Strategies for Nationalizing the Science Fiction Adventure in El Eternauta (1957-1959) by Héctor G. Oesterheld and Francisco Solano López. Revista Crítica De Literatura Argentina. El Matadero, (16). https://doi.org/10.34096/em.n16.13668
Section
Artículos