Three Stories about Jorge Vila Ortiz: Creative Project and Alternatives of Modernism Rosario

  • Guillermo Fantoni

Abstract

A small group of stories by Rodofo Vinacua illustrated by Jorge Vila Ortiz and two poems dedicated to the artist by Julio Cortázar and Francisco Urondo make it possible to mark three moments lived through by him: his first training experiences and aesthetic definitions in the second half of the 1940s, the decisive study trip to Europe made in 1950 and finally his intense deployment as an abstract creator in the 1950s until, at the dawn of the new decade, he canceled his cycle of public demonstrations to dedicate himself to an academic career in the field of Architecture and Design. This tour allows not only to see the development of a very representative artist in different spaces and situations, but also some of the most significant alternatives of Modern Art in Rosario.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Carriga C. (2014). Julio Cortázar. Papeles inesperados. Madrid: Alfaguara.
Arias Careaga, R. (2014). Julio Cortázar. De la subversión literaria al compromiso político. Madrid: Silex.
Armando, A. (2009). Figuras de mujeres, imaginarios masculinos. Pintores rosarinos de la primera mitad del siglo XX [cat. exp.]. Buenos Aires: Fundación OSDE.
Avanzi, B. y Ferrari, D. (dirs) (2017). Retorno a la belleza. Obras maestras del arte italiano de entreguerras [cat. exp.]. Madrid: Mapfre.
Baldasarre, M. I. (2004). Recepción e impacto de las artes plásticas francesas en la Argentina. En P. Artundo (org.). El arte francés en la Argentina 1890-1950 (pp.15-30). Buenos Aires: Fundación Espigas.
Bassani, E. (1984). Italian painting. In W. Rubin (edit.). Primitivism in 20th Century Art. Affinity of the tribal and the modern (pp. 405-415, v.II). New York: Museum of Modern Art.
Bernárdez, A. y Álvarez García, C. (eds.) (2012). Julio Cortázar. Cartas 1937-1954. Buenos Aires: Aguilar, Altea, Taurus, Alfaguara Sociedad Anónima de Ediciones.
Bonet, J. M. (comisario). (1990). El surrealismo entre Viejo y Nuevo Mundo [cat. exp.]. Madrid: Quinto Centenario/Centro Atlántico de Arte Moderno.
Bourdieu, P. (1971). Campo intelectual y proyecto creador. En M. Barbut, P. Bourdieu, M. Godelier, A.J. Greimas, P. Macherey y J. Pouillon. Problemas del estructuralismo (pp. 135-182). México: Siglo XXI (trabajo original publicado en 1966).
Buzio de Torres, C. (1991). La Escuela del Sur: El Taller Torre- García, 1943-1962.
En M. C. Ramírez y C. Buzio de Torres. La Escuela del Sur. El Taller Torres-García y su legado (p. 80). [cat. exp.]. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Buzio de Torres, C. y Rank, A. (1991). Cronología 1943-1962. En M. C. Ramírez
y C. Buzio de Torres. La Escuela del Sur. El Taller Torres-García y su legado (p. 89). [cat. exp.]. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Calvesi, M. (1990). La metafísica esclarecida. De De Chirico a Carrà, de Morandi a Savi-nio. Madrid: La balsa de la Medusa/Visor (trabajo original publicado en 1982).
Carrà, M. (2001). Su trabajo y su vida. En M. Carrà, R. Miracco. Carlo Carrà 1900-1965. Las mutaciones del espíritu. Milán: Edizioni Gabriele Mazzotta.
Cortázar, J. (1949a). Otano 1949 [cat. exp.]. Buenos Aires: Galería ANTU, s/p. 5 al 17 de diciembre, s/p.
Cortázar, J. (1949b). Los reyes. Buenos Aires: Gulab y Aldabahor [incluye un dibujo de Oscar Capristo].
Corradini, J. (1951, mayo). Por galerías y exposiciones. Histonium, 12, (144) p. 54.
De la Colina, R. (1949-50). Muestra Plástica de 10 Pintores Rosarinos. Espiga. Revista de Letras y Arte, pp. 10, 11 y 17.
Fantoni, G. (1997). Una mirada sobre el arte y la política. Conversaciones con Juan Grela. Rosario: Homo Sapiens.
_________ (2011). Bajo la estrella de lo nuevo. En La diversidad de lo moderno. Arte de Rosario en los años cincuenta (pp.4-21). [cat. exp.]. Buenos Aires: Fundación OSDE.
_________ (2012). Mirar desde el vértice: el arte de Rosario a partir del Grupo Litoral. En M. I. Baldasarre y S. Dolinko, Silvia (ed.). Travesías de la imagen. Historias de las artes visuales en la Argentina (pp. 505-527, v.II). Buenos Aires: CAIA/Eduntref.
_________ (2012-2013). Modernos y revolucionarios en los años ’30. Berni y los artistas de la Mutualidad rosarina. Avances, (22), 11-37.
_________ (2014). Un temprano conjunto de dibujos: experimentación formal
y realidad social. En A. Armando y G. Fantoni. La línea de Grela. Dibujos, made-
ras y collages a cien años de su nacimiento (pp. 5-10) [cat. exp.]. Buenos Aires: Fundación OSDE.
_________ (2017). Una breve deriva. En AA.VV. Berni. Diez obras comentadas (pp. 77-82). Buenos Aires: EUFyL/UBA.
_________ (2019). Bitácora de viaje: Cortázar y dos jóvenes pintores. En Los días van. Obras de Jorge Vila Ortiz (pp.2-8) [cat. exp.]. Rosario: Diego Obligado.
Ginzburg, C. (1994). Indicios. Raíces de un paradigma de inferencias indiciales. En Mitos, emblemas, indicios. Morfología e historia (pp. 138-164). Barcelona: Gedisa (trabajo original publicado en 1994).
Guilbaut, S. (1990). De cómo Nueva York robó la idea de arte moderno. Madrid: Mondadori (original publicado en 1983).
Huyssen, A. (2002). El mapa de lo posmoderno. En Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo (pp. 306-380). Buenos Aires: Adriana Hidalgo (original publicado en 1986).
Jáuregui, A. (1993). Imágenes e idea de la muerte en Buenos Aires. En C. Godoy y E. Hourdade (comps.). La muerte en la cultura. Ensayos históricos. Rosario: UNR Editora.
Llorens, T. (cur.). (2006). Mímesis. Realismos modernos, 1918-45 [cat. exp.]. Madrid: Museo Thyssen-Bornemisza.
Mallimaci, F. y Giménez Bèliveau, V. (2006). Historia de vidas y métodos biográficos. En I. Vasilachis de Gialdino (coord.). Estrategias de investigación cualitativa (pp. 175-212). Barcelona: Gedisa.
Marchán Fiz, S. (1986). Contaminaciones figurativas. Imágenes de la arquitectura y la ciudad como figuras de lo moderno. Madrid: Alianza.
Montini, P., Florio, S., Príncipe, V., Robles, G. (2012). De la Comisión de Bellas Artes al Museo Castagnino. La institucionalización del arte en Rosario. Buenos Aires: Fundación Espigas.
Mouguelar, L. (2004). Los murales de Julio Vanzo. Un acercamiento al modernismo en Rosario. Separata, CIAAL/UNR, 2 (3-4), 5.
Perazzo, N. (1979). El informalismo. En G. Levinas (ed.). Arte argentino contemporáneo (89-94). Madrid: Ameris.
Ramírez, J. A. (1983). La ciudad surrealista. En A. Bonet Correa (coord.). El Surrealismo (pp. 71-90). Madrid: Cátedra.
Rocca, C. (2005). Las Bienales de Córdoba en los ’60. Arte, Modernización y Guerra Fría. Córdoba: Universitas.
Rossi, C. (2006). Confluencia de intereses. La Galería KRAYD como punto de encuentro. IV Jornadas sobre Arte y Arquitectura en Argentina. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, UBA
_________ (2012). Jóvenes y modernos de los años 50. En diálogo con la colección Ignacio Pirovano [cat. exp.], Buenos Aires: Museo de Arte Moderno de Buenos Aires.
Saltzmann, C. (2018). Referencias y comentarios. En R. Vinacua. Gente así (pp. 7-8). Rosario: Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.
Splendiani, I. (2011). Plástica santafesina. Renovaciones estéticas en los años ’60. Santa Fe: María Muratore Ediciones.
Torres García, J. (1944). Universalismo Constructivo. Contribución a la unificación del arte y la cultura en América. Buenos Aires: Poseidón.
Urondo, F. (1963). Nombres. Buenos Aires: Ediciones Zona de la poesía americana.
Vila Ortiz, A. C. (1995). Borges en Pichincha y otras memorias de un oficio perdido. Rosario: Homo Sapiens.
Vila Ortiz, J. (1948-9). El XXVII Salón de Artes Plásticas de Rosario. Espiga. Revista de Letras y Arte, 2, (6), 8.
Vinacua, R. (2018). Gente así. Rosario: Rosario: Editorial de la Universidad Nacional de Rosario (ed. original publicada en 1948).
Wernicke, R. (1943). Las colinas del hambre [ilustraciones de J. Vanzo]. Buenos Aires: Claridad.
Williams, R. (1981). Cultura. Sociología de la comunicación y del arte. Barcelona: Paidós.
_________ (1997). La política del modernismo. Contra los nuevos conformistas. Buenos Aires: Manantial (trabajo original publicado en 1989).
Published
2022-09-01
How to Cite
Fantoni, G. (2022). Three Stories about Jorge Vila Ortiz: Creative Project and Alternatives of Modernism Rosario. Estudios E Investigaciones, 14, 1-18. Retrieved from http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/payro/article/view/11774
Section
Artículos