Antonia Mercé, la Argentina, en el Teatro Colón (1933)

redes, recepción y repercusión en la dramaturgia balletística de la Edad de Plata

  • Alejandro Coello Hernández Instituto de Historia, CSIC
Keywords: Ballet, Dramaturgy, Silve Age, Antonia Mercé, Colón Theatre

Abstract

Antonia Mercé, la Argentina (1890-1936) traveled to Buenos Aires in august 1933 to offer dance recital and three stagings of El amor brujo with the stable ballet crew of Colón Theatre. The ballerina's visit signified a landmark in the internationalization of Spanish dance and the recognition of her choreographic dessign. Thus, It is proposed to annalyze this period through newspaper sources and archives for getting new data. So, It is studied the relationships created by the choreographer in the Argentinian capital, the reception of her balletistic proposal and the impact of her pressence in Argentinian cultural field and in the ballet's dramaturgy of the Silver Age, especially in the dance project which Federico García Lorca made with Lola Membrives in 1933, as well.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cadús, Eugenia, 2022. “Dragging identidades: La Argentinita baila como gaucho”, en I. Murga Castro, C. Miguel Arroyo, I. López Arnaiz y A. Coello Hernández (eds.), Tras los pasos de la Sílfide. Imaginarios españoles del ballet romántico a la danza moderna, Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte,199-204. https://www.libreria.culturaydeporte.gob.es/libro/tras-los-pasos-de-la-silfide_10051/,

Coello Hernández, Alejandro, 2020. “Antonia Mercé, la Argentina, y Cipriano de Rivas Cherif en El fandango de candil (1927): gestación y análisis dramatúrgico”, en La investigación en danza. Madrid online 2020,Mahali: Valencia, 73-76¬.

Coello Hernández, Alejandro (2021). “‘Una invitación a viajar por España’: el repertorio de Antonia Mercé, la Argentina, dentro de la política dancística de la II República Española”,Tenso diagonal, 11,114-136.https://www.tensodiagonal.org/index.php/tensodiagonal/article/view/306/250

Destaville, Enrique Honorio, 2005. “Un poco de historia sobre el Ballet Estable del Teatro Colón de Buenos Aires”, en M.Faillace (coord.), Memoria y presente del Ballet del Teatro Colón. 1925-2005, Buenos Aires: Teatro Colón, 17-99.

Destaville, Enrique Honorio, 2008. “Mirada sobre el siglo XIXy el siglo XXen sus primeros años”, en B. Durante (coord..),Historia General de la danza en la Argentina,Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 13-49.

Langendorf, Jean-Jacques, 2005. Vies croisées de Victoria Ocampo et Ernest Ansermet. Correspondance 1924-1969,París: Buchet-Chastel.

Manso, Carlos, 1993. La Argentina, fue Antonia Mercé, Buenos Aires: Ediciones Devenir.

Manso, Carlos, 2008. “Cuatro décadas del cuerpo de baile del Teatro Colón (1919-1959)”, en B. Durante (coord.),Historia General de la danza en la Argentina,Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 51-141.

Murga Castro, Idoia, 2016. “Hacia un ballet nacional. La política dancística de la Segunda República”, en I. Murga Castro y J. M. López Sánchez (eds.), Política cultural de la Segunda República Española, Madrid: Pablo Iglesias, 125-147.

Murga Castro, Idoia, 2022. “Bailar coloniza(n)do: danza española e Hispanidad tras la decadencia del Imperio”, en I. Murga Castro, C. Miguel Arroyo, I. López Arnaiz y A. Coello Hernández (eds.), Tras los pasos de la Sílfide. Imaginarios españoles del ballet romántico a la danza moderna, Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte,205-219. https://www.libreria.culturaydeporte.gob.es/libro/tras-los-pasos-de-la-silfide_10051/.

Murga Castro, Idoia (dir.), 2020. Antonia Mercé, la Argentina. Epistolario (1915-1936),Madrid: Centro de Documentación de las Artes Escénicas y de la Música. https://www.musicadanza.es/contenidos/AntoniaMerce/epistolario/

Ocampo, Victoria, 1967. Testimonios. Séptima serie (162-1967), Buenos Aires: Editorial Sur.

Suero, Pablo, 1943. Figuras ocultas, Buenos Aires: Sociedad Impresora Argentina.

Published
2023-04-26
How to Cite
Coello Hernández, A. (2023). Antonia Mercé, la Argentina, en el Teatro Colón (1933). Teatro XXI, (39). Retrieved from http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi/article/view/12815
Section
Dossier