An archive as oral as impossible

The scenic procedures in Réquiem: la última cinta del Grupo Krapp (2021)

  • Sofía Rypka UNA-GEDAL, UBA
Keywords: Krapp group - scenic procedures - archive - dance - critical review of past materials, Krapp Group, Scenic Procedures, Archive, Dance, Critical Review of Past Materiales

Abstract

This paper proposes an analysis of Requiem, la última cinta del Grupo Krapp (2021) and  aims to develop a specific approach to the ways in which past materials are critically reviewed and the different procedures used to work with them are exhibited. This piece, announced as the last creation of the Krapp group after the death of one of its directors —Luis Biasotto, was performed neither as a "dance piece" nor as a "tribute" to Biasotto, but as a "performative concert". What are the scenic procedures that operate in this concert? How do the excerpts from the plays of the Krapp group and the recordings of previous rehearsals function? How do memory and archive operate? The article attempts to problematize how the will to archive everything in a piece that brings together previous materials makes it clear that the Krapp archive is nothing other than transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. 2015. Antología de argumentos teatrales en Argentina 2003-2013 (Vol. 2: Modos de asociación), Marcos Perearnau (Comp.). Buenos Aires: Libretto.

Battista Lo Bianco, L. 2021. “Yo es otro”: Las ruinas del lenguaje y la memoria en Krapp’s Last Tape de Samuel Beckett. Beckettiana, (18), 43-58. https://doi.org/10.34096/beckettiana.n 18.10839.

Cadus, Eugenia. 2011. “¿A dónde van los cuerpos? los límites de la representación en una puesta indisciplinar: Adonde van los muertos (lado B)”. Actas III Jornadas Nacionales de Investigación y Crítica Teatral. AINCRIT. Buenos Aires

Candelario, Rosemary. 2018. “Choreographing American Dance Archives: Artist-Driven Archival Projects by Eiko & Koma, Bebe Miller Company, and Jennifer Monson”. Dance Research Journal. Cambridge University Press. 50(1), 80-101. doi:10.1017/S0149767718000050.

Clavin, Ayelén. “Anotaciones para una poética del desencanto” en Danzas desobedientes : estudio sobre prácticas de las danzas en Buenos Aires, 1940-2018 / Victoria Alcala [et al.]; dirigido por Eugenia Cadús. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires, 2022.

-De Naverán, Isabel, “Introducción”, Hacer Historia, Barcelona, Centro Coreográfico Galego. Institut del Teatre. Mercat de les Flors, 2010.

Franco, Susanne, “The Motion of memory, the question of History”. The Oxford Handbook of Dance and Reenactment. Nueva York. Oxford University Press. 2017.

Foucault, Michel. La arqueología del saber. Siglo XXI, 2002. [Trad. Aurelio Garzón del Camino].

-Gonzalez, Ignacio. “El teatro después de la muerte: voz y oscuridad en Adonde van los muertos (lado A) del Grupo Krapp. Dramateatro Revista Digital / Dramateatro Czasopismo online; Lugar: Bielsko-Biała; Año: 2015 p. 180 - 201.

Pérez, Victoria.“Replantear la historia de la danza desde el cuerpo”, Hacer Historia.

Schneider, Rebecca. “Los restos de lo escénico (reelaboración)”. Hacer Historia. Barcelona, Centro Coreográfico Galego. Institut del Teatre. Mercat de les Flors, 2010.

Taccetta, Natalia y Veliz Mariano. “El paradigma del archivo en la narrativa y la cultura visual contemporánea” Editorial #18. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada cuatrocientos cincuenta y dos grados fahrenheit. 2018.

Tello, Andrés Maximiliano. Anarchivismo: Tecnologías políticas del archivo. 1a ed. Adrogué. La Cebra. 2018.

Tello, Andrés Maximiliano. “El arte y la subversión del archivo”. Aisthesis, núm. 58, diciembre, 2015, pp. 125-143. Pontificia Universidad Católica de Chile Santiago. Chile.

Zylberman, Lior. 2013. “Krapp’s Last Tape, un recorrido por las metáforas de la memoria” en Aletheia, 3 (6), 1-13.

Beckett, Samuel. Teatro reunido [Trad. Sinisterra, J. S., Moix, A. M., & Talents, J.]. Buenos Aires. Tusquets. 2006.

Cruz, Alejandro. “El lado B del grupo Krapp” en La Nación. Buenos Aires. Miércoles 23 de Febrero, 2011. Versión digital disponible en: http://www.lanacion.com.ar/1352152-el-lado-b-delgrupo-krapp#comentar Krapp, grupo.

Alcívar Bellolio, Daniela. “Sobre el grupo Krapp y el estreno de su obra Hielo negro en Quito” en Proyecto Sycorax. Viernes 20 de mayo, 2019. Versión digital disponible en: http://proyectosycorax.com/sobre-el-grupo-krapp-y-el-estreno-de-su-obra-hielo-negro-en-quito/#_ednref1

Pacheco, Carlos. “El grupo Krapp presenta lo que sería su último trabajo” en La Nación. Buenos Aires. Jueves 2 de diciembre, 2021. Versión digital disponible en: https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/danza/el-grupo-krapp-presenta-lo-que-seria-su-ultimo-trabajo-nid02122021/

Prieto, Carolina. “El grupo Krapp vuelve a los escenarios” en Página 12. Buenos Aires. Viernes 3 de diciembre, 2021. Versión digital disponible en: https://www.pagina12.com.ar/386754-el-grupo-krapp-vuelve-a-los-escenarios

Gacetilla de difusión de la obra Adonde van los muertos (lado B). 2011

Gacetilla de difusión de la obra Réquiem: la última cinta del grupo Krapp. 2021.

Published
2023-04-26
How to Cite
Rypka, S. (2023). An archive as oral as impossible. Teatro XXI, (39). https://doi.org/10.34096/teatroxxi.n39.12816
Section
Dossier