Una A tectonic aesthetics. Individuational logics in cinematographic images.
Abstract
This article is interested in the individuational logics that surround images, specifically in the kind of cinematographic images that we identify as “classical”. In order to do that, I will start with the analysis of two cinematographic techniques known as shot-and-reverse-shot cutting and long take or sequence shot. The goal of the article would be to appreciate, in both cases, the enactment of the cinematographic image’s most fundamental element in its classical production: the frame. Starting from this technical element, I will make a characterization of these only to find a kind of aesthetics that we could call correlationist, since the camera works as an absolute conscience which chooses and limits its own object while it gives existence to it. Then, by reviewing the cinema of Ben Rivers, I will examine whether it’s possible to detach cinema from this strictly humanist individuating logic, in order to imagine a possible post-humanist cinema that would account for other kinds of existences without reducing them to a cinematographic or, in this case, humanist point of view.Downloads
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los/as autores/as [traductores/as] conservan los derechos de autor/a y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los/as autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los/as autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).
Políticas de detección de plagio
La colaboración de los y las editores/as, autores/as y evaluadores/as de esta revista y la guía de ética de los procesos editoriales se rige por los Principios de transparencia y buena práctica en publicaciones académicas del Committee on Publication Ethics (COPE) disponible aquí.
Todos los artículos enviados a esta publicación serán supervisados mediante una búsqueda online.