La Hybridization of Experience in Times of Digital Education
An Interpretation based on Merleau-Ponty
Abstract
Despite the massive and forced digitalization of social life during the Covid-19 pandemic, embodied experience remains irreplaceable. In this sense, the post-pandemic "new normal" has not meant a digital overcoming of corporeality, as some enthusiasts of the ideology of technological solutionism and adherents of transhumanism think, but rather a new impulse of hybridization of experience in general, and of pedagogical experience in particular. Drawing on Merleau-Ponty’s approach in Phenomenology of Perception, in this paper I propose to address such hybridization by understanding the phenomenon of virtuality as a fundamental dimension of experience and corporeal reality. At the same time, I point out some limitations of the Merleau-Pontian approach to virtuality, which, nevertheless, allow us to make some relevant pedagogical remarks to question the supposed neutrality and inevitability of the current processes of digitalization of the educational field as a whole.Downloads
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los/as autores/as [traductores/as] conservan los derechos de autor/a y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los/as autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los/as autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).
Políticas de detección de plagio
La colaboración de los y las editores/as, autores/as y evaluadores/as de esta revista y la guía de ética de los procesos editoriales se rige por los Principios de transparencia y buena práctica en publicaciones académicas del Committee on Publication Ethics (COPE) disponible aquí.
Todos los artículos enviados a esta publicación serán supervisados mediante una búsqueda online.