The logic of vertigo. About the philosophical readings of Alfred Hitchcock's film Vertigo
Acerca de las lecturas filosóficas del filme Vertigo de Alfred Hitchcock
Abstract
The present work is a philosophical inquiry in which we will carry out two operations that intersect each other. The first is a study on the way in which the work of the filmmaker Alfred Hitchcock has been interpreted by four philosophers (Deleuze, Žižek, Rancière and Pippin), with special emphasis on his film Vertigo (1958). The second operation is a comprehensive attempt at the mutation that the detective genre underwent (as a literary and intellectual film genre) in the work of this filmmaker, for which we will present our own reading (although Deleuzian) on the indicated film and on other pieces. from this author. We will begin by reconstructing the Deleuzian reading of the work of the master of suspense, highlighting the mutations that police narrative undergoes from classic cinema. In a second moment we will go on to an analysis of the main philosophical readings on the film Vertigo, recomposing the logic that was put into play in their interpretations, and finally trying to explain why this film is considered a neuralgic work of the seventh art.Downloads
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los/as autores/as [traductores/as] conservan los derechos de autor/a y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los/as autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los/as autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).
Políticas de detección de plagio
La colaboración de los y las editores/as, autores/as y evaluadores/as de esta revista y la guía de ética de los procesos editoriales se rige por los Principios de transparencia y buena práctica en publicaciones académicas del Committee on Publication Ethics (COPE) disponible aquí.
Todos los artículos enviados a esta publicación serán supervisados mediante una búsqueda online.