The decline of the Chavín theocratic state: epistemological notes

  • Wilmer Eduardo Postigo Echaiz Universidad Nacional Mayor de San Marcos
  • Rebeca Mercedes Silvia Timoteo Belling Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Keywords: Chavin, Theocratic state, indicators, archaeological theory

Abstract

The debate on state formation in Chavín de Huántar was shaped by the category of the “theocratic state,” particularly by Luis Lumbreras and Henry Tantaleán proposals. This article subjects these interpretations to an epistemological and ontological critique, revealing their limited explanatory capacity and their  tendency to impose a structured narrative on the archaeological record without rigorous theoretical and methodological mediation. Based on this critical reassessment, the article proposes to understand the state as a contingent historical possibility, rooted in specific material conditions and articulated through a set of relational categories. The proposal is structured around three pillars: 1) a theoretical clarification of the state concept and its constitutive categories -exploitation, social classes, property, and ideology-; 2) the formulation of concrete scenarios and social relations in which these categories may have historically  materialized; and 3) the critical articulation between the observable archaeological record and the social practices that gave rise to it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser, L. (1988). Ideología y Aparatos Ideológicos del Estado. Freud y Lacan. Buenos Aires, Nueva Visión.

Bate, L. (1998). El proceso de investigación en arqueología. Barcelona, Crítica.

Benston, M. (1969). The Political Economy of Women Liberation. Monthly Review 21 (4): 13-27.

Burger, R. (2008). “Chavín de Huántar and its sphere of influence” en Silverman, H. & H. Isbell (eds.); Handbook of South American Archeology: 681-703. Disponible en: s://doi.org./10.1007/978-0-387-74907-5_35. Consultada el 15 de marzo de 2025.

Burger, R. (2014). La expansión de la lengua en los Andes centrales y la esfera de interacción Chavín. Arqueología y Sociedad 28: 137-158. Disponible en: https://doi.org/10.15381/arqueolsoc.2014n28.e12212. Consultada el 14 de marzo de 2025.

Bustamante, J.; Crousillat, E. & J. Rick (2021). Nuevos conceptos sobre la secuencia constructiva y usos de la red de canales de Chavín de Huántar. Devenir 8 (15): 75-94. Disponible en: https://doi.org/10.21754/devenir.v8i15.874

Consultada el 20 de febrero de 2025.

Campagno, M. P. (2015). De la pertinencia del concepto de Estado para el pensamiento de las sociedades antiguas. Reflexiones sobre las capacidades de hacer del Estado egipcio antiguo. Revista del CEHis 1: 1-57.

Choy, E. (1960). “La revolución neolítica y los orígenes de la civilización peruana” en Antiguo Perú: Espacio y Tiempo: 149-197. Lima, Librería-Editorial Juan Mejía Baca.

Clastres, P. (1978). La sociedad contra el estado. Caracas, Monte Ávila Editores.

Contreras, D. (2023). Seeking Synchronicity: Re-examining the Peruvian Early Horizon through Bayesian Modeling of 14C Dates. Senri Ethnological Studies 112: 127-152. (Editor Yuji Seki). Disponible en: https://doi.org/10.15021/00010048. Consultada el 14 de marzo de 2025.

Dalla Costa, M. y S. James (1975). El poder de la mujer y la subversión de la comunidad. México, Siglo XXI Editores.

Dan-Cohen, T. (2020). Tracing Complexity: The Case of Archaeology. American Anthropologist 122 (4): 733-744. Disponible en: https://doi.org/10.1111/aman.13479. Consultada el 19 de febrero de 2025.

Escoriza-Mateu, T. (2022). Teoría arqueológica y feminismo. Boletín Antropológico 40 (103): 33-58. Disponible en: https://doi.org/10.53766/BA/2021.103.01.03. Consultada el 10 de abril de 2025.

Federici, S. (2018). El patriarcado del salario: Críticas feministas al marxismo. Madrid, Traficante de Sueños.

Gándara, M. (2008). “El análisis teórico en ciencias sociales: Aplicación a una teoría del origen del Estado en Mesoamérica”. Tesis Doctoral. México DF, Escuela nacional de Antropología e Historia, INAH-SEP.

Google (s/f). Sitio arqueológico Chavín de Huántar. Disponible en: https://eartth.google.com/web/. Consultada el 20 de junio de 2025.

González-Ramírez, A. (2014). “Las representaciones figurativas como materialidad social. Producción y uso de las cabezas clavas del sitio Chavín de Huántar, Perú”. Tesis Doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

González-Ramírez, A. (2022). Arqueología y reproducción social. Elementos teóricos de la economía política de la vida. Boletín Antropológico 40 (103): 60-82. Disponible en: https://doi.org/10.53766/BA/2021.103.01.04. Consultada el 10 de abril de 2025.

Graeber, D. & D. Wengrow (2022). El amanecer de todo. Una nueva historia de la humanidad. Barcelona, Ariel.

Iliénkov, E. (1977). Lógica Dialéctica. Ensayos de historia y teoría. Moscú, El Progreso. (Traducido por J. Bayona).

Kembel, S. y H. Haas (2015). Radiocarbon Dates from the Monumental Architecture of Chavín de Huántar, Peru. Journal of Archaeological Method and Theory 22: 345-427. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s10816-013-9180-9. Consultada el 16 de marzo de 2025.

Kopnin, P. (1966). Lógica Dialéctica. México DF, Editorial Grijalbo.

Lenin, V. I. (1919). Una gran iniciativa. Moscú, Editorial Progreso. (Obras Completas Vol. 39).

Lull, V. (1988). Hacia una teoría de la representación en arqueología. Revista de Occidente 81: 62-76.

Lull, V. y R. Micó (2007). Arqueología del origen del Estado. Las teorías. Barcelona, Bellaterra.

Lull, V. y R. Micó (2023). Teorías y arqueologías del Estado: Continuidades y complicidades. Historia, arqueología y origen del Estado, Hic Rhodus 23-24: 21-34.

Lumbreras, L. (1972). De los orígenes del estado en el Perú. Lima, Milla Batres.

Lumbreras, L. (1974). Los orígenes de la civilización en el Perú. Lima, Milla Batres.

Lumbreras, L. (1981). Arqueología de la América andina. Lima, Milla Batres.

Lumbreras, L. (1988). El estudio arqueológico del Estado. Gaceta Arqueológica Andina 16: 3-5.

Lumbreras, L. (1989). Chavín de Huántar en el nacimiento de la Civilización Andina. Lima, Instituto Andino de Estudios Arqueológicos (INADEA).

Lumbreras, L. (1993). Chavín de Huántar. Excavaciones en la Galería de las Ofrendas. Maguncia del Rin, Ed. Philipp Von Zabern. (Band 51).

Lumbreras, L. (1994). Acerca de la aparición del Estado. Boletín de Antropología Americana 29: 5-33.

Lumbreras, L. (2005). Arqueología y Sociedad. Lima, Instituto de Estudios Peruanos (IEP).

Lumbreras, L. (2015a). Los orígenes de la civilización en el Perú. Nueva versión actualizada. Lima, Instituto Andino de Estudios Arqueológicos-Sociales (IAEAS).

Lumbreras, L. (2015b). “Los rituales religiosos en Chavín y su importancia suprarregional” en Fux, P. (ed.); Chavín: 185-195. Lima, Asociación Museo de Arte de Lima.

Makowski, K. (2022). Dioses y Creencias del Perú Prehispánico. Vol 1. Lima-Perú, Apus Graph Edidiones.

Marx, K. (1980). Manuscritos: economía y filosofía (Novena). Madrid, Alianza Editorial (9º edición)

Marx, K. (2007). Elementos fundamentales para la crítica de la economía política (Grundrisse) 1857-1858. Vol. 1. México, Siglo XXI. (20º edición).

Marx, K. (2017a). El Capital. Vol. Libro Primero. España, Siglo XXI Editores.

Marx, K. (2017b). El Capital. Vol. Libro Tercero. España, Siglo XXI Editores.

Marx, K. & F. Engels (1974). La Ideología Alemana. Montevideo/ Barcelona, Ediciones Pueblos Unidos/ Ediciones Grijalbo S. A. (5º edición).

Popper, K. (1980). La lógica de la investigación científica. Madrid, Editorial Tecnos. (5º edición).

Postigo, W; Timoteo, R. y S. Yarlequé (2023). La concepción económica en la arqueología marxista peruana: paradojas y posibilidades. ISHRA. Revista del Instituto Seminario de Historia Rural Andina 10: 3-25. Disponible en: https://doi.org/10.15381/ishra.n.1022884. Consultada el 1 de febrero de 2025.

Rick, J. (2016). “Innovation, Religion and Authority at the Formative Period Andean Cult Centre of Chavín de Huántar” en Yerxa, D. (ed.); Religion and Innovation. Antagonist or Partners: 11-26. London, Bloomsbury Academic

Rick, J. (2017). “The nature of ritual space at Chavín de Huántar” en Rosenfeld, S. a. & S. L. Bautista (eds.); Rituals of the Past. Prehispanic and Colonial Case Studies in Andean Archaeology: 21-49. Boulder, University Press of Colorado.

Rick, J.; Mesía, C.; Contreras, D.; Kembel, S.; Rick, R.; Sayre, M. & J. Wolf (2009). La cronología de Chavín de Huántar y sus implicancias para el Período Formativo. Boletín de Arqueología Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP) 13: 87-132. Disponible en: https://doi.org/10.18800/boletinde arqueologiapucp.200901.003. Consultada el 3 de marzo de 2025.

Sanahuja, M. E. (1991). “Modelos explicativos sobre los orígenes y evolución de la humanidad” en Luna, L. (ed.); Mujeres y Sociedad. Nuevos enfoques teóricos y metodológicos: 149-166. Barcelona, Universidad de Barcelona

Sayre, M. (2023). Plants and the Political Economy of Chavín de Huántar. Senri Ethnological Studies 112: 107-125. (Editor Yuji Seki). Disponible en: https://doi.org/10.15021/000100487. Consultada el 2 de marzo de 2025.

Schiffer, M. (1972). Archaeological Context and Systemic Context. American Antiquity 37 (2): 156-165. Disponible en: https://doi.org/10.2307/278203. Consultada el 5 de marzo de 2025.

Scott, J. (2009). The Art of Not Being Governed. An Anarchist History of Upland Southeast Asia. New Haven-Ct, Yale University Press.

Scott, J. (2017). Against the Grain: A Deep History of the Earliest States. New Haven-Ct, Yale University Press.

Tantaleán, H. (2011). Chavín de Huántar y la definición arqueológica de un Estado Teocrático Andino. Arqueología y Sociedad 23: 47-92.

Tantaleán, H. (2021). Los antiguos estados andinos. Una arqueología de las formaciones políticas del Perú prehispánico. Lima, IEP.

Published
2025-06-30
How to Cite
Postigo Echaiz, W. E., & Timoteo Belling, R. M. S. (2025). The decline of the Chavín theocratic state: epistemological notes. Memoria Americana. Cuadernos De Etnohistoria, 33(1), 104-125. https://doi.org/10.34096/mace.v33i1.16965
Section
Convocatoria abierta