Material and immaterial forms of miracle appropriation among the neogranadina population, 16th, 17th and 18th centuries

  • Lina M. Silva Ramírez Centro de Educación para el Desarrollo, Grupo de investigación "Responsabilidad Social y Desarrollo Sostenible", Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Jairo Gutiérrez Avendaño Facultad de Educación y Humanidades, Grupo de Investigación Filosofía y Teología Crítica, Fundación Universitaria "Luis Amigó"
Keywords: miracle, saints, Nuevo Reino de Granada, popular religiosity

Abstract

The paper analyzes the forms of production, appropriation and circulation of miracles among the population of Nueva Granada, in the sixteenth, seventeenth and eighteenth centuries. The concept of miracle as a condition of possibility of “the Christian as wonderful”, according to relations or travel diaries written by clerics of different regular and secular orders, who travelled through the territory with missional purposes, was used to draw a typology of the facts identified. The methodology is oriented by a popular look of miracles and studies the production of local saints as a process, the ecclesiastical rhetoric informing about the assistance of these saints in disease, the configuration of tangible and intangible expressions of gratitude and the phenomena of miracle circulation and dissemination at the center of the mentioned territory. Four categories of miracles were identified –of an image on itself, assistance, physical and thaumaturgic- and were classified as impersonal, individual or collective. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borja Gómez, J. H. (2012). Pintura y cultura barroca en la Nueva Granada, los discursos so¬bre el cuerpo. Bogotá, Alcaldía Mayor de Bogotá/ Fundación Gilberto Alzate Avendaño.

Borja Gómez, J. H. (2008). Las reliquias, la ciudad y el cuerpo social: retórica e imagen jesuí¬tica en el reino de Nueva Granada. En Chinchilla, P. y A. Romano, A. (comps.); Escrituras de la modernidad: los jesuitas entre cultura retórica y cultura científica. Ciudad de México, Universidad Iberoamericana.

Bouysse-Cassagne, Th. (1997). De Empédocles a Tunupa: evangelización, hagiografía y mitos. En Bouysse-Cassagne, Th. (comp.); Saberes y memorias en los Andes. In Memo¬riam Thierry Saignes: 157-212. Lima, CREDAL/ IFEA, Lima. Disponible en Internet: http:// books.openedition.org/iheal/812?lang=es. Consultado el 31 de octubre de 2014.

Carrasco, R. (1986). Milagrero Siglo XVII. Estudios de Historia Social 36-37: 401-422.

Castellote Herrero, E. (2010). Libros de milagros y milagros en Guadalajara (Siglos XVI-XVIII). Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Domínguez, M. (2005). ArtisticDis/Placement in Colonial Maracaibo. Delaware Review of Latin American Studies 6 (1). Disponible en Internet: http://www.udel.edu/LASP/Vol6- 1Dominguez.html. Consultado el 31 de octubre de 2014.

Herrera Ángel, M. (1998). Ordenamiento espacial de los pueblos de indios: dominación y resistencia en la sociedad colonial. Fronteras 2 (2).

Le Goff, J. (1999). Lo maravilloso y lo cotidiano en el occidente medieval. Barcelona, Altaya.

Londoño Vélez, S. (2012). Pintura en América Hispana Tomo I: siglos XVI al XVIII. Bogotá: Luna Libros - Universidad del Rosario.

López, M. del P. (2003). El oratorio: espacio doméstico en la casa urbana en Santa Fe durante los siglos XVII y XVIII. Ensayos. Historia y teoría del arte, Bogotá 8 (8): 157-226.

Maldonado, L. (1989). La Religiosidad Popular. En Álvarez, C.; M. J. Buxó y S. Rodríguez, Salvador (comps.); La Religiosidad Popular I, Antropología e Historia. Barcelona, Anthropos.

Muñoz Fernández, Á. (1989). El milagro como testimonio histórico: propuesta de una metodología para el estudio de la religiosidad popular. En Álvarez, C.; M. J. Buxó y S. Rodríguez, Salvador (comps.); La Religiosidad Popular I, Antropología e Historia. Barcelona, Anthropos.

Mauss, M. (1979). Ensayo sobre los dones, motivo y formas del cambio en las sociedades primitivas. En Sociología y Antropología. Madrid, Editorial Tecnos.

Sotomayor, M. L. (2005). Cofradías, caciques y mayordomos. Reconstrucción social y orga¬nización política en los pueblos de indios, siglo XVIII. Colección Cuadernos Coloniales XII, Bogotá, ICANH.

Vargas Jurado, J. A. (1902). Tiempos coloniales. En La patria boba I. Bogotá, Imprenta Nacional.

Vargas Murcia, L. L. (2012). Del Pincel al papel: fuentes para el estudio de la pintura en el Nuevo Reino de Granada (1552-1813). Bogotá, ICANH.

Villalobos Acosta, M. C. (2012). Artificios en un palacio celestial: retablos y cuerpos sociales en la iglesia de San Ignacio Santafé de Bogotá siglos XVII y XVIII. Colección Cuadernos Coloniales, Bogotá, ICANH.

Published
2016-06-15
How to Cite
Silva Ramírez, L. M., & Gutiérrez Avendaño, J. (2016). Material and immaterial forms of miracle appropriation among the neogranadina population, 16th, 17th and 18th centuries. Memoria Americana. Cuadernos De Etnohistoria, 24(1), 7-31. https://doi.org/10.34096/mace.v24i1.2611
Section
Artículos