Rethinking the Press Discourse from a Musicological Perspective

  • Alicia Pajón Fernández Universidad Internacional de Valencia
Keywords: Music press, mediation, archive, critical discourse studies

Abstract

This article proposes a critical approach to the press discourse on music. It aims to unpack the mechanisms that generate press discourses through three main axes: a) the conception of the press as an archive; b) the notion of the press as an element of mediation; and c) the postulates of critical discourse studies. The aim is to examine how these elements act together and interact within logics of power that have to do with dominant structures, assuming that only by understanding them in their complexity is it possible to comprehend the discourses of the press and that a critical view allows for an alternative vision to those often proposed by the historical narratives of musicology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, B. (2006). Imagined Communities. Londres: Verso.

Araújo-Mendes, J. (2017). Sur global y conocimientos situados: un acercamiento. Eutopías, 13, 71-82. Recuperado de: https://ojs.uv.es/index.php/eutopias/article/view/18616/16222.

Ardévol-Abreu, A. I. (2020). Framing Theory in Communication Research in Spain. Origins, Development and Current Situation. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 423-450. Recuperado de: https://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/868/1320.

Ávila-Fuenmayor, F. (2006). El concepto de poder en Michel Foucault. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 8 (2), 215-234. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/993/99318557005.pdf.

Born, G. (2005). On Musical Mediation: Ontology, Technology and Creativity. Twentieth-Century Music, 2 (1), 7-36. Recuperado de: https://music.arts.uci.edu/abauer/4.3/readings/Born_Mediation.pdf.

Bourdieu, P. (1994). Raisons practiques. Sur la théorie de l’action. Paris: Éditions du Seuil.

––––– (2010). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.

Chomsky, N. y Herman, E. S. (1994). Manufacturing consent. The political economy of the Mass Media. Londres: Vintage.

Chong, D. y Druckman, J. N. (2007). Framing Theory. Annual Review of Political Science, 10, 103-126. Recuperado de: https://www.annualreviews.org/docserver/fulltext/pl/10/1/annurev.polisci.10.072805.103054.pdf?expires=1713005684&id=id&accname=guest&checksum=7A1F1798B7F2FC2DB0944761C31FA988.

Chouliaraki, L. (2013). Re-mediation, inter-mediation, trans-mediation. Journalism Studies, 14 (2), 267-283.

Chouliaraki, L. y Fairclough, N. (1999). Discourse in Late Modernity. Rethinking Critical Discourse Analysis. Edimburgh: Edimburgh University Press.

DeNora, T. (2000). Music in Everyday Life. Cambridge: Cambridge University Press.

Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid: Trotta.

Flowerdew, J. y Richardson, J. E. (2018). Introduction. En J. The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies (pp. 1-10). Nueva York: Routledge.

Foucault, M. (2002). La arqueología del saber. Buenos Aires: Siglo XXI. Editores Argentina.

Fraser, N. (2003). Nuevas reflexiones sobre el reconocimiento. New Left Review, 4, 107-120. Recuperado de: https://newleftreview.es/issues/4/articles/nancy-fraser-nuevas-reflexiones-sobre-el-reconocimiento.pdf.

Frow, J. (2006). Genre. Nueva York: Routledge.

García-Peinazo, D. (2012). La nueva canción latinoamericana en El Socialista y Mundo Obrero. Música y discurso político durante la Transición (1973-1982). Cuadernos de Música Iberoamericana, 24, 113-142. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/CMIB/article/view/58991/53038.

Gerbner, G. (1972). Violence in televisión drama: Trends and Symbolic Functions. En G. A. Comstock y E. A. Rubinstein (eds.). Television and social behaviour. Vol. 1: Content and control (pp. 28-187). Washington: US Government Printing Office.

Guerrero, J. (2023). El archivo como clave en la conformación de un canon: una lectura de la Colección Miguel Franco desde al archivística moderna. En M. A. García (ed.). Los archivos de las (etno)musicologías. Estudios Indiana (pp. 125-142). Berlín: Ibero-Arerikanisches Institut. Recuperado de: https://publications.iai.spk-berlin.de/servlets/MCRFileNodeServlet/iai_derivate_00000176/Estudios-Indiana-14_12-Lopez.pdf.

Gutiérrez-Vidrio, S. (2010). Discurso periodístico: una propuesta analítica. Nueva Época, 14, 169-198.

Hennion, A. (2002). La pasión musical. Barcelona: Paidós.

Igartua, J. J. y Humanes, M. L. (2004). Imágenes de Latinoamérica en la prensa española. Una aproximación empírica desde la Teoría del Encuadre. Comunicación y Sociedad, 17 (1), 47-75.

Ketelaar, E. (2017). Archival Turns and Returns: Studies of the Archive. En A. J. Gilliland, S. McKemmish y A. J. Lau (eds.). Research in the Archival Multiverse (pp. 228-268). Victoria: Monash University.

McCombs, M. E. (2014). Setting the agenda. Cambridge: Polity.

Moreno-Sardá, A. (1988). La otra «política» de Aristóteles. Cultura de masas y divulgación del arquetipo viril. Barcelona: Icaria Editorial.

Papailias, P. (2005). Genres of recollection: Archival poetics and modern Greece. Nueva York: Palgrave MacMillan.

Pajón-Fernández, A. (2021). La Nueva Canción Latinoamericana en El País y ABC durante la Transición. En V. Eli Rodríguez, J. Marín López y B. Vega Pichaco (eds.). En, desde y hacia las Américas: músicas y migraciones transoceánicas (pp. 525-542). Madrid: Dykinson.

Saxe, F. N. (2015). La noción de performatividad en el pensamiento de Judith Butler: queerness, precariedad y sus proyecciones. Estudios Avanzados, 24, 1-14. Recuperado de: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.10265/pr.10265.pdf.

Schiffrin, D. (1996). Discourse markers. Cambridge: Cambridge University Press.

Sosa, M. (2000). Estrategias retóricas en la construcción de la actualidad periodística. Análisis de la noticia de prensa. En: Adrián S. Gimate-Welsh (ed.). Ensayos semióticos. Dominios, modelos y miradas dese el cruce de la naturaleza y la cultura (pp. 107-115). Ciudad de México: Editorial Universidad Autónoma de Puebla.

Stoler, A. L. (2002). Colonial Archives and the Arts of Governance. Archival Science, 2, 87-109.

Tuchman, G. (1978). Introduction: The Symbolic Annihilation of Women by the Mass Media. En G. Tuchman, A. K. Daniels y J. Benet Hearth (eds.). Hearth and Home: Images of Wlomen in the Mass Media (pp. 3-38). Nueva York: Oxford University Press.

Vallejo-Mejía, M. L. (1993). La crítica literaria como género periodístico. Pamplona: Eunsa.

Van Dijk, T. A. (2009). Discurso y poder. Barcelona: Gedisa Editorial.

––––– (2016). Análisis crítico del discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales, 30, 203-222. Recuperado de: http://revistas.uach.cl/pdf/racs/n30/art10.pdf

Published
2025-04-14
How to Cite
Pajón Fernández, A. (2025). Rethinking the Press Discourse from a Musicological Perspective. El oído Pensante, 13(1). https://doi.org/10.34096/oidopensante.v13n1.14510
Section
Articles