La Interaction between chamber musicians from the second person perspective of mental attribution

  • Mónica Valles Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM), FDA, UNLP
  • Luciana Milomes Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical - LEEM, FdA, UNLP
Keywords: interaction, chamber music, second-person perspective, communication

Abstract

Chamber music proposes a shared experience, requiring a high degree of communication and understanding between musicians, in order to achieve a quality musical result. Interaction in chamber music ensembles has been studied from various fields of knowledge (cognitive neuroscience, psychology of music or musicology, among others) and from different approaches. However, bibliographic review shows that although interaction in chamber music ensembles has motivated the work of numerous researchers, there are still certain aspects of musical practice related to musician's experience in interaction, the attributions they perform and interaction dynamics that have not yet been addressed. This paper investigates chamber music interaction as a communicational process between musicians from the Second Person Perspective of mental attribution. This perspective focuses on a particular type of interaction (direct, face-to-face and bodily) and it is considered that it can offer answers to understand certain aspects of communication between musicians that have not yet been explored.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Valles, Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM), FDA, UNLP
Profesora Universitaria de Educación Musical egresada de la Universidad Nacional de La Plata. Profesora Adjunta de las cátedras Audioperceptiva 1 y 2 en la Facultad de Bellas Artes de la UNLP. Docente Investigadora Categoría III. Miembro del Comité Asesor del Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM-FBA-UNLP).Co-directora de un equipo de investigación que indaga acerca de los modos de elaboración del sentido en contextos sociales de práctica musical (UNLP). Directora de becarios y pasantes de investigación. Miembro de la Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música (SACCoM). Integrante de un dúo de música popular latinoamericana como pianista y arregladora e integrante de un ensamble de percusión por señas.
Luciana Milomes, Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical - LEEM, FdA, UNLP
Profesora de Música orientación Piano por la Universidad Nacional de La Plata. Adscripta en la asignatura Metodología de las Asignaturas Profesionales de la Facultad de Artes (FDA-UNLP) Entre 2016 y 2019 se desempeña como adscripta en la asignatura Música de Cámara en la misma institución.  En 2018 obtiene la beca Estímulo a las Vocaciones Científicas otorgada por el Consejo Interuniversitario Nacional (CIN) y desde 2019 es becaria doctoral por la Universidad Nacional de La Plata. Realiza tareas de investigación en el LEEM (Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical) bajo la dirección de la Prof. Mónica Valles.
Published
2021-10-14
How to Cite
Valles, M., & Milomes, L. (2021). La Interaction between chamber musicians from the second person perspective of mental attribution. El oído Pensante, 9(2). https://doi.org/10.34096/oidopensante.v9n2.9952