The impact of cycling routes on travel time and speed on major avenues in Recife, Brazil

  • Iago Santana Nunes Universidad Federal de Pernambuco. Recife, PE, Brasil.
  • Leonardo Herszon Meira Universidad Federal de Pernambuco. Recife, PE, Brasil.

Abstract

The adoption of bike lanes brings various benefits to cities. In terms of accessibility, they allow more people to travel safely, regardless of age, physical condition, or purchasing power. Additionally, bike lanes contribute to sustainable development. This study investigates the impact of bike lanes on mobility in major avenues of Recife, Brazil, focusing on changes in average speeds and travel times before and after their implementation. The analysis was conducted on eight traffic corridors using historical data. The results show that average speeds decreased after the introduction of bike lanes, especially during peak hours. However, this reduction aligns with road safety guidelines, creating a safer environment for cyclists and pedestrians. Regarding travel times, the difference between using a car and a bicycle is minimal outside peak hours. It can be concluded that the impacts in terms of speed and travel time are minimal, which reinforces the need for expanding bike lanes in a metropolitan area.

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Author Biographies

Iago Santana Nunes, Universidad Federal de Pernambuco. Recife, PE, Brasil.
Graduado en Ingeniería Civil por la Universidad Federal de Pernambuco (UFPE - 2021). Tiene experiencia en la gestión de obras y proyectos de infraestructura. Lideró un equipo en el desarrollo de concreto liviano y autocompactante. Participó en congresos científicos, con premios nacionales y presentaciones de carteles. Actualmente cursa una maestría en el área de Transportes y Gestión de las Infraestructuras Urbanas por la UFPE. Tiene conocimientos de AutoCAD, Revit, Excel y la suite Office. Experiencia en supervisión y planificación de obras en el sector hotelero. Inglés intermedio.
Leonardo Herszon Meira, Universidad Federal de Pernambuco. Recife, PE, Brasil.
Graduado en Ingeniería Civil por la Universidad Federal de Pernambuco (UFPE - 2003). Realizó una Maestría en Ingeniería Civil en el área de Transportes y Gestión de las Infraestructuras Urbanas por la UFPE (2007) y un Doctorado en Ingeniería Civil en el área de Transportes y Gestión de las Infraestructuras Urbanas por la UFPE (2013). Consultor en el área de movilidad urbana, planificación del transporte, ingeniería de tráfico y redes de transporte público. Desde 2010 es profesor de la UFPE y en 2015 pasó a ser Profesor Titular del Programa de Posgrado en Ingeniería Civil (PPGEC) de la UFPE.
Published
2024-12-09
How to Cite
Santana Nunes, I., & Herszon Meira, L. (2024). The impact of cycling routes on travel time and speed on major avenues in Recife, Brazil. Revista Transporte Y Territorio, (31), 67-83. https://doi.org/10.34096/rtt.i31.14758