¿Padres o gendarmes? Conceptualizaciones metafóricas sobre profesores/as en estudiantes de enseñanza media
Palabras clave:
conceptual metaphor, cognition, teachers, students
Resumen
This research analyzes conceptual metaphors about teachers that are made by students at high schools in Chile. The theoretical grounds of the research comes from the literature on conceptual metaphor and cognition. A survey was made to collect metaphorical ideas of individuals. The collected metaphors were analyzed according to the proposal made by Saban (2004), who classifies them in metaphors centered on the teacher and metaphors centered on the student. The method reveals that the individuals produced metaphors about the teachers, generally in accordance to Saban’s (2004) classification. Furthermore, the results revealed that students conceptualized teachers in most of the cases in an affective way, i.e. as parents. Therefore, no pedagogical aspects are highlighted, but the role as caregivers and guides within the process of educating students. Also, teachers are seen as authority figures, who must apply norms and correct disrespects.Descargas
La descarga de datos todavía no está disponible.
Cómo citar
Lozano Canales, V. (1). ¿Padres o gendarmes? Conceptualizaciones metafóricas sobre profesores/as en estudiantes de enseñanza media. Signo Y seña, (31), 67-84. https://doi.org/10.34096/sys.n31.3826
Número
Sección
Artículos
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la Licencia Creative Commons Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).