La The anarchist dramaturgy of Salvadora Medina Onrubia
The case of Las decentradas [1929] in the process of reconstitution of a national dramaturgy
Keywords:
Feminist dramaturgy - national dramaturgy - feminine identity - Salvadora Medina Onrubia
Abstract
This work analyzes the production of Salvadora Medina Onrubia (1894-1972) based on the piece Las decentradas premiered in 1929. Onrubia is part of a set of dramaturgies that, due to their positioning, produce “heterotopic spaces” that are presented here as the true “aesthetics of libertarian transgression.” An attempt is made to address the impact that the social experience of feminism has had within the dramaturgical field of Buenos Aires, especially that of Buenos Aires. The figure of a “female identity” is addressed, the manifestation in the work of the place that this dramaturgy has in the theatrical field and to what extent authors such as Onrubia express and represent a national dramaturgy of feminist “imprint”.Downloads
Download data is not yet available.
References
Amorós, Celia (1994). “Capítulo I. Feminismo: Igualdad y diferencia”. PUEG-Programa Universitario de Estudios de Género-Universidad Nacional Autónoma de México.
Altamirano, Carlos; Sarlo, Beatriz (2001). Literatura/ Sociedad. Buenos Aires: Edicial.
Borges, Jorge Luis ([1937] 2007). “Eduardo Gutiérrez, escritor realista” en Obras completas IV, 1975-1988. Buenos Aires: Emecé.
Bourdieu, Pierre ([1992] 2018). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Buenos Aires: Anagrama.
Bracciale Escalada, Milena (2019). “Esa plaga de polleras: el abordaje de la historia argentina en el teatro de Rosa Guerra y Juana Manso”. Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata, Celehis.
Catalán, Alejandro. “Producción de sentido actoral”. Teatro XXI 12 (otoño, 2001). 15-20. Impreso.
Doležel, Lubomír (1999). Heterocósmica. Ficción y mundos posibles. Madrid: Arco.
Drucaroff, Elsa ([2015] 2016). Otro logos. Signos, discursos y política. Buenos Aires: Edhasa.
Foucault, Michel ([1996] 2008). "Topologías" en Fractal n° 48. Enero-marzo, año XII, volumen XII.
____________ Foucault, M. (1967). Des espaces autres (Conférence au Cercle d’études architecturales, 14 mars 1967. Architecture, Mouvement, Continuité, 5(1984), p. 46-49.
Lehmann, Hans-Thies (2002). Le Théâtre postdramatique. Paris: L´Arché.
Seibel, Beatriz (2008). “Prólogo” en Antología de obras de teatro argentino desde sus orígenes a la actualidad. Tomo 4, obras de la Organización Nacional (1860-1877). Buenos Aires: Inteatro.
Svampa, Maristella (2006). El dilema argentino: civilización o barbarie. Buenos Aires: Taurus.
Medina Onrubia, Salvadora ([1929] 2007). “Las descentradas” en Las descentradas y otras piezas teatrales (estudio preliminar de Josefina Delgado). Buenos Aires: Colihue.
Tarantuviez, Susana (2022). “Dramaturgia y feminismo en la Argentina del Siglo XX” en Teatro XXI/38. p.18- 31.
__________ (2013). “La representación del género mujer en el teatro argentino contemporáneo” en Boletín GEC N° 17. p. 21 – 48.
__________ (2012). “Heroínas y antiheroínas en el teatro de Griselda Gambaro” en Teatro XXI. Bs As: GETEA. p. 14 – 20.
Altamirano, Carlos; Sarlo, Beatriz (2001). Literatura/ Sociedad. Buenos Aires: Edicial.
Borges, Jorge Luis ([1937] 2007). “Eduardo Gutiérrez, escritor realista” en Obras completas IV, 1975-1988. Buenos Aires: Emecé.
Bourdieu, Pierre ([1992] 2018). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Buenos Aires: Anagrama.
Bracciale Escalada, Milena (2019). “Esa plaga de polleras: el abordaje de la historia argentina en el teatro de Rosa Guerra y Juana Manso”. Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata, Celehis.
Catalán, Alejandro. “Producción de sentido actoral”. Teatro XXI 12 (otoño, 2001). 15-20. Impreso.
Doležel, Lubomír (1999). Heterocósmica. Ficción y mundos posibles. Madrid: Arco.
Drucaroff, Elsa ([2015] 2016). Otro logos. Signos, discursos y política. Buenos Aires: Edhasa.
Foucault, Michel ([1996] 2008). "Topologías" en Fractal n° 48. Enero-marzo, año XII, volumen XII.
____________ Foucault, M. (1967). Des espaces autres (Conférence au Cercle d’études architecturales, 14 mars 1967. Architecture, Mouvement, Continuité, 5(1984), p. 46-49.
Lehmann, Hans-Thies (2002). Le Théâtre postdramatique. Paris: L´Arché.
Seibel, Beatriz (2008). “Prólogo” en Antología de obras de teatro argentino desde sus orígenes a la actualidad. Tomo 4, obras de la Organización Nacional (1860-1877). Buenos Aires: Inteatro.
Svampa, Maristella (2006). El dilema argentino: civilización o barbarie. Buenos Aires: Taurus.
Medina Onrubia, Salvadora ([1929] 2007). “Las descentradas” en Las descentradas y otras piezas teatrales (estudio preliminar de Josefina Delgado). Buenos Aires: Colihue.
Tarantuviez, Susana (2022). “Dramaturgia y feminismo en la Argentina del Siglo XX” en Teatro XXI/38. p.18- 31.
__________ (2013). “La representación del género mujer en el teatro argentino contemporáneo” en Boletín GEC N° 17. p. 21 – 48.
__________ (2012). “Heroínas y antiheroínas en el teatro de Griselda Gambaro” en Teatro XXI. Bs As: GETEA. p. 14 – 20.
Published
2024-05-29
How to Cite
Fernández, R. C. (2024). La The anarchist dramaturgy of Salvadora Medina Onrubia. Teatro XXI, (40). https://doi.org/10.34096/teatroxxi.n40.14175
Issue
Section
Artículos
Copyright (c) 2024 Teatro XXI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.