Practices and representations regarding school among young detainees in a confinement institution, within the framework of recent political and regulatory shifts

  • María Eugenia Gómez Universidad de Buenos Aires
Keywords: Secondary school, Confinement institution, Social practices and representations, Youth, Sociohistorical context

Abstract

Towards the end of 2015 I began ethnographic fieldwork at the secondary school of a social and educational closed-regime center, an institution located in the Autonomous City of Buenos Aires housing young people detained due to criminal law offenses or alleged offenses. The article describes the young people’s social practices and representations based on their experience at school. Daily routine at the center’s school cannot be analyzed without taking into account the wider social context in which everyday practices fit into and attain deep meaning. I discuss recent legal shifts and the different public policies developed to encompass their implementation, and examine the extent to which such policies represent major improvements in promoting the right to education in prison settings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Eugenia Gómez, Universidad de Buenos Aires
Becaria doctoral e integrante del UBACyT "Prácticas cotidianas y políticas socioeducativas: nuevas configuraciones y usos de la diversidad en contextos de desigualdad" dirigido por María Rosa Neufeld

References

ACHILLI, Elena. 2005. Investigar en Antropología Social. Los desafíos de transmitir un oficio. Rosario: Laborde Editor.

ALTHABE, Gérard y HERNÁNDEZ, Valeria 2005. “Implicación y Reflexividad en Antropología” En: Etnografías Globalizadas, Hernández, Valeria,Cecilia Hidalgo y Adriana Stagnaro, (comps.), Sociedad Argentina de Antropología, Buenos Aires, 71-99.

CERLETTI, Laura 2006. “Las familias, ¿un problema escolar?. Sobre la socialización escolar infantil” Buenos Aires: Noveduc.

ELIAS, Norberto 1990. “Compromiso y distanciamiento”. Barcelona: Península.

GUEMUREMAN, Silvia. 2014. “Los “unos” y los “otros”: Del tratamiento judicial que reciben los adolescentes y jóvenes que cometen delitos” Revista Ciencias Sociales de la Facultad de Ciencias Sociales/UBA numero 85.

GUEMUREMAN, Silvia. 2015. “Adentro y afuera: juventudes, sistema penal y políticas de seguridad”. Buenos Aires. Grupo Editor Universitario.

HERRERA Paloma y FREJTMAN Victoria. 2010. “Pensar la educación en contextos de encierro. Aproximaciones a un campo en tensión. Buenos aires. Colección Pensar y hacer educación en contextos de encierro. Ministerio de la Nación de la Nación.

MENÉNDEZ, Eduardo. 2002. “La parte negada de la cultura. Relativismo, diferencias y racismo”. Barcelona. Ediciones Bellaterra.

MONCLÚS MASÓ Marta. Y PIECHESTEIN Ana. Clara. 2012. “La reforma educativa en la Ley Nacional de Ejecusión Pena: reflexiones en torno a su sanción y aplicación en la práctica (o de los peligros que quede en letra muerta) En: M. H. GUTIÉRREZ compilador “Lápices o rejas. Pensar la actualidad del derecho a la educación en contextos de encierro” Buenos Aires. Ediciones del Puerto.

NEUFELD, María Rosa y THISTED, Ariel 2010. “Investigadores implicados: la investigación educativa en espacios barriales de la Ciudad de Buenos Aires”, en M. R. Neufeld, L. Sinisi y A. Thisted comp. Docentes, padres y estudiantes en épocas de transformación social. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras. pp. 17-31.

ROCKWELL, Elsie. 2009. “La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos”. Buenos Aires. Editorial Paidos.

SINISI, Liliana. 2014 El aporte de la investigación antropológica en educación y su incidencia en la evaluación de políticas educativas y programas “innovadores”. En: Neufeld, M. R., Sinisi, L. y Thisted, J. A. (eds.) y Hirsch, M. y Rúa, M. (comps.), Políticas Sociales y Educativas, entre dos épocas: Abordajes etnográfico-históricos de la relación entre sujetos y Estado. Buenos Aires: Faculta de Filosofía y Letras (en prensa)

SCARFO Francisco, PEREZ LALLÍ Florencia y MONTSERRAT Ivana. 2013. “Avances de la normativa del derecho a la educación en cárceles de la Argentina” Revista Electronica de Educacao, 7(1)

SCARFÓ Francisco y ABUE Victoria. 2013. “El derecho a la educación en las cárceles: abordaje situacional. Aportes para la reflexión sobre la educación como derecho humano en contextos de cárcel” Revista Electrónica de Educación 7 (1). Universidades Federal de Sao Carlos, Brasil. ISSN 1982-7199.

Published
2018-11-28
How to Cite
Gómez, M. E. (2018). Practices and representations regarding school among young detainees in a confinement institution, within the framework of recent political and regulatory shifts. Cuadernos De antropología Social, (48). https://doi.org/10.34096/cas.i48.3556
Section
Espacio Abierto - Artículos Originales