Material conditions of kindergartens as producers of experiences: uses of diversity and unequal relationships
Abstract
This article presents preliminary results of socio-anthropological research that took place in Early Education schools of the City of Buenos Aires. It focuses on the uses of sociocultural diversity and unequal relationships and their articulation with the materiality of everyday life conditions of the institutions in which fieldwork took place. It includes the analytical description of a social situation —the visit of an officer of the Ministry of Education to one of these Initial Schools in which research was carried on. This descriptions show the ways in which the different institutional subjects —teachers, parents, school directors, the staff member— refer to and produce the spaces in which their practices take place, and simultaneously, struggle for their places and put under strain their diverse and unequal relationships. Afterwards, taking into account the Initial Education schools of a whole Educational District of the City, we analyze the features of the “educational offer” for Initial Schooling, the incorporation of devices as cell phones to everyday educational work of the kindergartens, as an aide to the teacher’s work, and the beginnings of the online school enrolment. These issues permit us to highlight the recent history of Argentina´s Initial Level teaching. The article accounts that materiality, as the ethnographic descriptions evidence, permits to understand how, nowadays, relations of diversity and inequality come together.Downloads
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional
Cuadernos de Antropología Social sostiene su compromiso con las políticas de Acceso Abierto a la información científica, al considerar que tanto las publicaciones científicas como las investigaciones financiadas con fondos públicos deben circular en Internet en forma libre, gratuita y sin restricciones.
Los contenidos y opiniones expresadas en los artículos publicados son de entera responsabilidad de sus autores.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, bajo la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.