Reflexiones sobre las relaciones entre cultura, aprendizaje y escolaridad adolescente. La relevancia de las ciencias sociales en la educación.
Abstract
This work pretends to explore the possibilities of the use of the concept of culture in the processes and relations of learning and teaching. We distinguish, to teach and learn, elements that traditionally have been recognized as contents; methodological elements which, in the last decades have become the centre of reforming proposals, and last, we try to define a third element, that we believe doesn’t receive enough attention at school. This third element is related to everyday life, with reality, in a very general way. We propose to reinforce the interest for the intellectual exploration of life, for the looking for explanations to the meaning of reality, referred to society and culture. As we take this to be missing from school, we propose the concept of culture as a tool which may allow the research. We present basic concpetualisations of culture, that show its more descriptive dimension, and introduce the cognitive interpretation, that pretendes to be more explicative. Finally we refer to the characteristics of schemas and cultural models, which, explored, researched, known, will allow us to approach to what is our culture, our society, our “reality-life”.Downloads
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional
Cuadernos de Antropología Social sostiene su compromiso con las políticas de Acceso Abierto a la información científica, al considerar que tanto las publicaciones científicas como las investigaciones financiadas con fondos públicos deben circular en Internet en forma libre, gratuita y sin restricciones.
Los contenidos y opiniones expresadas en los artículos publicados son de entera responsabilidad de sus autores.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, bajo la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.