Feminine and Liminal. Amazon Myths in the Anecumene: Iberia and the Northern Pontus

  • Arturo Sanchez Sanz Universidad Complutense de Madrid
Keywords: Amazons, liminal, Iberia, Pontus, Vase Painting

Abstract

Attic ceramics soon became one of the main export products destined to boost the Mediterranean trade networks established since the Mycenaean Period. The increase in competition in traditional markets and the search for resources led to the first exploratory voyages beyond the known world, and the testimonies of these adventurers very soon made it possible to open new markets in places that, until then, only existed in the mythical tradition. In these lines we will try to compare the interest in this type of pieces shown by cultures considered by the Hellenes as liminal, settled at both ends of the ecumene, in the special case of pieces with Amazonian decoration. Considered as foreign, barbaric societies, without contact between them and that, despite their differences,  a similar interest in these prestigious assets. Both opposite worlds occupied a common place in the Hellenic collective imagination, and that meeting space can also be traced in terms of the perception of art, of a conscious interest beyond the purely material, which is intricate with their traditions and conception of the world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albelda, V. (2015). Almenara (Castelló). Un punto clave en el golfo de València. En C. Aranegui Gascó (Ed.), El Sucronensis Sinus en época ibérica (Saguntum Extra, 17) (pp. 65-74). Departament de Prehistòria i d'Arqueología, Universitat de València.

Alexeev, A., Barkova, L. y Galanina, L. (2001). Nomades des Steppes. Les Scythes VIIe-IIIe sieclé av. J.-C. Autrement.

Álvarez Martí-Aguilar, M. (2013). Definiendo Tarteso: indígenas y fenicios. En J. M. Campos, J. Alvar (Eds.), Tarteso: el emporio del metal (pp. 223-246). Almuzara.

Armour, P. (1995). Griffins. En J. Cherry (Coord.), Mythical Beasts. British Mus. Press.

Arribas, A., Trias, G. Cerda, D. y De Hoz, J. (1987). El barco de El Sec (Costa de Claviá, Mallorca). Estudio de los materiales. Ayuntamiento de Calvia.

Arroyo Cuadra, S. (2012). Atributo de Dioses, compañero de hombres: el grifo en la cerámica griega de Iberia. En M.ª R. García Huerta y F. Ruiz Gómez (Dirs.), Animales simbólicos en la historia (pp. 101-109). Síntesis.

Baslez, M.-F. (1986). Le péril barbare: une invention des Grecs? En C. Mossé et alii, La Gréce ancienne (36-44). Éditions du Seuil.

Blake Tyrrell, W. (2001). Las amazonas: un estudio de los mitos atenienses. Fondo de Cultura Económica.

Blanco Freijeiro, A. (1959). Cerámica griega de los Castellones de Ceal. Archivo Español de Arqueología, 32(99-100), 106-112.

Blázquez, J. M. (2000). Los pueblos de España y el Mediterráneo en la antigüedad: estudios de arqueología, historia y arte. Cátedra.

Blok, J. H. (1995). The Early Amazons. Modem and Ancient Perspectives on a Persistent Myth. Brill.

Blundell, S. (1995). Women in Ancient Greece. Harvard University Press.

Boardman, J. (2002). El arte griego. Destino.

Bouzek, J. (2007). Attic Art of Fifth and Fourth Centuries BC and Art of the Cimmerian Bosporus. En S. L. Solovyov (Ed.), Greeks and Natives in the Cimmerian Bosporus 7th–1st Centuries BC. Proceedings of the International Conference, October 2000, Taman, Russia (BAR international series, 1729) (pp. 11-16). Archaeopress.

Brasinskij, I. B. (1980). Greceskij keramiceskij import na Niznem Donu v – III vv. do n.e. Nauka.

Braund, D. (2007). Scythians and Greeks: cultural interactions in Scythia, Athens and the early Roman empire (sixth century BC - first century AD). University of Exeter Press.

Burkert, W. (1985). Greek Religion. Archaic and Classical. Oxford University Press.

Cabrera Bonet, P. y Moreno Conde, M. (2014). Entre Amazonas y Grifos. Viaje por las imágenes de frontera en el siglo IV a.C. Archivo Español de Arqueología, 87, 41-58.

Cabrera Bonet, P. y Moreno Conde, M. (2019). Vasos griegos e imágenes femeninas en el Sureste de la Península Ibérica. En T. Tortosa Rocamora y P. Cabrera Bonet (Eds.), Encuentros con las imágenes femeninas en Iberia (pp. 93-125). Instituto de Arqueología, Mérida.

Cadogan Rothery, G. (1910). The amazons in Antiquity and Modern Times. Francis Griffiths.

Cohen, B. (2000). Not the Classical Ideal: Athens and the Construction of the Other in Greek Art. Brill.

Cura, M. (2006). El jaciment del Molí d’Espígol (Tornabous-Urgell). Excavacions arqueològiques 1987-1992 (Monografies, 7) [Tesis de doctorado]. Museu d’Arqueologia de Catalunya.

Daumas, M. (2009). L'or et le pouvoir: armement scythe et mythes grecs. Presses Universitaires de Paris Ouest.

Fialko, E. E. (1991). Zhenskiye pogrebenya s oruzhiem v skyphskih kurganah stepnoi Skyphii. Ed. Naukova Dumka.

Fornasier, J. (2007). Amazonen. Frauen, Kämpferinnen und Städtegründerinnen. Von Zabern.

Gates, C. (1999). Why Are There No Scenes of Warfare in Minoan Art? Aegaeum, 19, 277-283.

Gates, C. (2010). Greeks in the East: A View from Cilicia. En S. Solovyov (Ed.), Archaic Greek Culture: History, Archaeology, Art and Museology. Proceedings of the International Round-Table Conference, June 2005, St. Petersburg, Russia (BAR international series, 2061) (pp. 41-46). Archaeopress.

Grau Mira, I. y Comino Comino, A. (2021). Mujeres en los modelos sociales y las estructuras de poder del sureste de Iberia (siglos V-IV a. n. e.): una lectura desde los espacios funerarios. Trabajos de Prehistoria, 78(2), 309-324.

Griñó, B. (1985). La influencia de la música griega y mediterránea en las culturas de la Península Ibérica. En M. Picazo y E. Sanmartí (Eds.), Ceràmiques gregues i helenístiques a la Península Ibèrica. Taula Radona amb motiu del 75º Aniversari de les excavacions d´Empuries, 18-20 Març 1983 (pp. 151-167). Diputació de Barcelona, Institut de Prehistòria i Arqueologia.

Guldager Bilde, P., Munk Højte, J., Stolba, V. F. y Shcheglov, A. N. (2006). The Cauldron of Ariantas. Aarhus University Press.

Hall, E. (2006). The Theatrical Cast of Athens: Interactions between Ancient Greek Drama and Society. Oxford University Press.

Hansen, M. (1991). The Athenian Democracy in the Age of Demosthenes. Structure, Principles and Ideology. B. Blackwell.

Hansen, M. H. y Nielsen, T. H. (2004). An inventory of archaic and classical poleis. Oxford University Press.

Harmatta, J. (1950). Studies on the history of the Sarmatians. Pázmány Péter Tudományegyet.

Hartog, F. (1991). Le miroir d’Hérodote. Essai sur la représentation de l’autre. Gallimard.

Il'inskaya, V. A. y Terenozhkin, A. I. (1983). Skifii︠a︡ VII-IV vv. do n.ė (Scythia 7th-4th centuries BC). Nauk. dumka.

Iriarte Goñi, A. (1990). Las redes del enigma: voces femeninas en el pensamiento griego. Taurus Humanidades.

Ivantchik, A. (1998). Die Gründung von Sinope und die Probleme der Anfangsphase der griechischen Kolonisation des Schwarzmeergebietes. En G. Tsetskhladze (Ed.), The Greek Colonisation of the Black Sea Area (Historia, 121) (pp. 297-330). Franz Steiner Verlag.

Ivantchik, A. (2001). Die Archäologischen Spuren der Kimmerier im Vorderen Orient und das Problem der Datierung der vor- und Frühskythischen Kulturen. En R. Eichmann y H. Parzinger (Eds.), Migration und Kulturtransfer. Der Wandel vorder- und zentralasiatischer Kulturen im Umbruch vom 2. zum 1. Vorchristlichen Jahrtausend: Akten des Internationalen Kolloquiums, Berlin, 23. bis 26. November 1999 (Kolloquien zur Vor- und Fruhgeschichte, 6) (329-342). Habelt.

Ivantchik, A. (2005). La chronologie des cultures pré-scythe et scythe: les données proche-orientales et caucasiennes. Iranica Antiqua, 40, 447-460.

Ivantchik, A. (2007). Who were the 'Scythian' Archers on Archaic Attic Vases? En D. Braund, Scythians and Greeks: cultural interactions in Scythia, Athens and the early Roman empire (sixth century BC - first century AD) (100-113). University of Exeter Press.

Jacobson, E. (1995). The art of the Scythians: the interpenetration of cultures at the edge of the Hellenic world. Brill.

Jo Smith, T. (2010). Black-Figure on the Black Sea: Art and Visual Culture at Berezan. En S. Solovyov (Ed.), Archaic Greek Culture: History, Archaeology, Art and Museology. Proceedings of the International Round-Table Conference, June 2005, St. Petersburg, Russia (BAR international series, 2061) (pp. 75-88). Archaeopress.

Kallistov, D. P. (1949). Ocerki po istorii Severnogo Pricernomor’ja anticnoj epochi. Izdat. Leningrad. Gosudarstv. Univ. Im. A.A. Zdanova.

Koromila, M. (1991). The Greeks in the Black Sea from the Bronze Age to the Twentieth Century. Panorama.

Kuhrt, A. (2002). Greek Contact with the Levant and Mesopotamia in the First Half of the First Millennium BC: A View from the East. En G. Tsetskhladze y A. Snodgrass (Eds.), Greek Settlements in the Eastern Mediterranean and the Black Sea (BAR international series, 1062) (17-25). Archaeopress.

Lefkowitz, M. R. (2007). Women in Greek Myth (2° ed.). Duckworth.

Lévy, E. (1984). Naissance du concept de barbare. Ktéma, 9, 5-14.

Lissarrague, F. (1990). L'autre guerrier. Archers, peltastes, cavaliers dans l'imagerie attique. Ed. la Découverte.

Maarten Bremer, J. (2000). The Amazons in the Imagination of the Greeks. Acta Ant. Hung., 40, 51-59.

MacDonald, K. (1987). The Gryphomachy in Fourth Century Attic Vase-Painting. Ontario.

Melyukova, A. I. (1995). Scythians of Southeastern Europe. En J. Davis-Kimball, V. Bashilov y L. Yablonsky (Eds.), Nomads of the Eurasian Steppes in the Early Iron Age (32-49). Zinat Press.

Metzger, H. (1951). Les Représentations dans la Céramique Attique du IVe siècle. E. de Boccard.

Minns, E. H. (2011). Scythians and Greeks: A Survey of Ancient History and Archaeology on the North Coast of the Euxine from Danube to the Caucasus. Cambridge University Press.

Miró, M. (2006). La ceràmica àtica de figures roges de la ciutat grega d’Empòrion. Museu d’Arqueologia de Catalunya-Empúries.

Mirzoeff, N. (1998). The Visual Culture Reader. Routledge.

Morer, J. y Rigo, A. (1999). Ferro i Ferrers en el Món Ibèric. El Poblat de les Guàrdies (El Vendrell). Autopistes de Catalunya.

Morley, N. (2007). Trade in Classical Antiquity. Cambridge University Press.

Picklesimer, M. L. (1992). Teseo, Herakles y el cinturón de la amazona. Florentia Iliberritana: Revista de estudios de Antigüedad Clásica, 3, 503-515.

Plassart, A. (1913). Les archers d’Athènes. Revue des Études Grecques, 26, 151-213.

Prados, L. (2010). La mujer aristócrata en el paisaje funerario ibérico. En T. Chapa e I. Izquierdo (Eds.), La Dama de Baza. Un viaje femenino al más allá (pp. 223-242). Ministerio de Cultura. Subdirección General de Museos Estatales.

Raevskij, D. S. (1977). Ocerki ideologii skifo-sakskich plemen. Izd. Nauka.

Rambla, J. A. y Salado, J. B. (1999). Hallazgos de época ibérica y musulmana junto a la Alcaiceria de Granada. Anuario Arqueológico de Andalucía 3(1),175-185.

Rísquez, C. y Hornos, F. (2005). Mujeres iberas. Un estado de la cuestión. Arqueología y género. En M. Sánchez (Ed.), Arqueología y género (pp. 283-333). Universidad de Granada.

Robertson, M. (1992). La Peinture Grecque. Albert Skira.

Rolle, R. (1989). The World of the Scythians. University of California Press.

Romilly, J. (1993). Les barbares dans la pensée de la Grece classique. Phoenix 47, pp. 283-292.

Romilly, J. (1994). Cruauté barbare et cruautés grecques. Wiener Studien 107/108, 187-196.

Roscino, C. (2011). No Man’s Land. Amazzonomachie nella prima Ceramografia apula Tramito e Símbolo. En C. Masseria y C. Loscalzo (Eds.), Miti di Guerra, Riti di Pace. La Guerra e la Pace: un Confronto Interdisciplinare (pp. 203-214). Edipuglia.

Rostovtzeff, M. I. (1993). Skythien und der Bosporus. Franz Steiner Verlag.

Sánchez Fernández, C. (1992). El comercio de productos griegos en Andalucía Oriental. Siglos V-IV a.C. Estudio tipológico e iconográfico de la cerámica. Universidad Complutense de Madrid. (Colección Tesis Doctorales, 145/192).

Sanchez Sanz, A. (2014). Aproximación al mito de las amazonas en la iconografía griega Arcaica y Clásica. Revista Historias del Orbis Terrarum, 12, 14-42.

Sanchez Sanz, A. (2016). La relación con los dioses a través de los ritos ecuestres en la Hispania prerromana. Société d'Études Latines de Bruxelles, Latomus, 75, 1-26.

Sanchez Sanz, A. (2017). Mujeres Guerreras. El mito amazónico en la Época Arcaica y Clásica. En C. Barcellós, S. Corsi y C. Campos (Eds.), Experiências Religiosas no Mundo Antigo. Volume II (pp. 154-168). Prismas.

Sanchez Sanz, A. (2019a). Ars Amazónica. Estudio de fuentes y análisis comparativo [tesis de doctorado]. Universidad Complutense de Madrid.

Sanchez Sanz, A. (2019b). Belerofonte y las amazonas. Journal of Intercultural and Interdisciplinary Archaeology, 3, 39-45.

Sanchez Sanz, A. (2019c). Héroes y grifos. El góritos escita y el arte griego en la estepa euroasiática. Journal of Intercultural and Interdisciplinary Archaeology, 3, 61-74.

Sanchez Sanz, A. (2021). Cimerios, amazonas y el arte griego. Studia Historica Historia Antigua, 31, 5-26.

Sanchez Sanz, A. (2023). La heráldica amazónica. Thersites. Journal for Transcultural Presences & Diachronic Identities from Antiquity to Date, 16(1), 1-82.

Schapiro, M. (1936). Race, Nationalism and Art. Art Front, 2, 10-12.

Schauenburg, K. (1982). Arimaspen in Unteritalien. Revue Archéologique, 2, 249-262.

Schiltz, V. (1994). Les Scythes et les nomades des steppes: VIIIᵉ siècle avant J.-C. - Ier siècle après J.-C. Gallimard.

Schiltz, V. (2001). L'or des Amazones. Peuples nomades entre Asie et Europe. Association Paris-Musées.

Sebillotte Cuchet, V. (2012). Las amazonas no son mujeres, luego no existen. En L. Sancho Rocher, A. Iriarte y J. Gallego (Eds.), Lógos y Arkhé. Discurso político y autoridad en la Grecia Antigua (PEFSCEA, 8) (pp. 103-118). Miño y Dávila.

Skudnova, V. M. (1955). Atticheskie chernofi gurnye kiliki iz Berezani. Soobshcheniya Gosudarstvennogo Ermitazha, 8, 35-37.

Solovyov, S. L. (2015) (Ed.). Archaic Greek Culture: History, Archaeology, Art and Museology. Proceedings of the International Round-Table Conference, June 2005, St. Petersburg, Russia (BAR international series, 2061). Archaeopress.

Sourvinou-Inwood, C. (1985). Altars with Palm-trees, Palm-trees and Parthenoi. Bulletin of the Institute of Classical Studies, 32(1), 125-146.

Sparkes, B. A. (2013). The Red and the Black: Studies in Greek Pottery. Taylor and Francis.

Talbot Rice, T. (1957). The Scythians. Praeger.

Trias de Arribas, G. (1967). Cerámicas griegas de la península ibérica, Volumen 1. William L. Bryant Foundation.

Tsetskhladze, G. R. (1997). A Survey of the Major Urban Settlements in the Kimmerian Bosporos. En T. H. Nielsen (Ed.), Yet More Studies in the Ancient Greek Polis. Franz Steiner Verlag. (Historia, 117).

Vinogradov, Y. A. y Kryziickij, S. D. (1995). Olbia. Eine altgriechische Stadt im nordwestlichen Schwarzmeerraum (pp. 122-126). Brill.

Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (1981-1999). Artemis.

Walcot, P. (1984). Greek Attitudes towards Women: The Mythological Evidence. Greece & Rome, Second Series, 31(1), 37-47.

Walgate, W. (2002). Narrative Cycles on the Hagia Triada Sarcophagus. University of Toronto.

Yakobson, A. (2011). Political Stability and Public Order: Athens vs. Rome. En G. Herman (Ed.), Stability and Crisis in Athenian Democracy (pp. 139-156). Franz Steiner Verlag.

Published
2024-07-02
How to Cite
Sanchez Sanz, A. (2024). Feminine and Liminal. Amazon Myths in the Anecumene: Iberia and the Northern Pontus. Anales De Historia Antigua, Medieval Y Moderna, 58(1). https://doi.org/10.34096/ahamm.v1.58.14910
Section
Artículos