Indigenous education in Chaco (Argentina): ethnic identity, participation and interculturality. From recent history to the present day

  • Victoria Soledad Almiron CONICET-UNNE
  • Romina Marilin Palma Instituto de Investigaciones en Educación. Universidad Nacional del Nordeste
  • Tatiana Sabrina Barboza Instituto de Investigaciones en Educación. Universidad Nacional del Nordeste
Keywords: education, Chaco, participation, ethnic identity, interculturality

Abstract

This work aims to historize the meanings given to the notions of indigenous participation, ethnic identity and interculturality, in educational proposals and policies aimed at indigenous peoples of Chaco. Focusing on recent and current history, and most specifically, on two periods: the 1960s, 1970s and the development of Intercultural Bilingual Education from 2010 to 2014. Methodologically, the study recovers the results obtained in the framework of research accredited by scientific bodies, and for empirical description, we rely on documentary analysis (educational regulations, documents prepared by indigenous or non-indigenous organizations) as well as testimonies obtained through in-depth interviews. 

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Author Biographies

Victoria Soledad Almiron, CONICET-UNNE
Doctora, Especialista y Diplomada Superior en Ciencias Sociales. Becaria posdoctoral del CONICET con lugar de trabajo en el Instituto de Investigaciones Geohistóricas (CONICET-UNNE). Docente de la Facultad de Humanidades (UNNE).
Romina Marilin Palma, Instituto de Investigaciones en Educación. Universidad Nacional del Nordeste
Profesora en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional del Nordeste. Becaria de Iniciación de la Secretaría General de Ciencia y Técnica de la UNNE, con lugar de trabajo en el Instituto de Investigaciones en Educación de la Facultad de Humanidades.
Tatiana Sabrina Barboza, Instituto de Investigaciones en Educación. Universidad Nacional del Nordeste
Diplomada Superior en Ciencias Sociales y Profesora en Ciencias de la Educación. Becaria doctoral UNNE-CONICET, con lugar de trabajo en el Instituto de Investigaciones en Educación de la Facultad de Humanidades.

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Published
2022-01-15
How to Cite
Almiron, V. S., Palma, R. M., & Barboza, T. S. (2022). Indigenous education in Chaco (Argentina): ethnic identity, participation and interculturality. From recent history to the present day. RUNA, Archivo Para Las Ciencias Del Hombre, 43(1), 153-170. https://doi.org/10.34096/runa.v43i1.10039