Becoming alferez

Learning through participation in community celebrations (Calchaqui Valleys. Argentina)

  • Carolina Remorini Laboratorio de Investigaciones en Etnografía Aplicada (LINEA). FCNyM-UNLP. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.
  • Analía Jacob Laboratorio de Investigaciones en Etnografía Aplicada (LINEA). FCNyM-UNLP.
  • María Gabriela Morgante Laboratorio de Investigaciones en Etnografía Aplicada (LINEA). FCNyM-UNLP
  • Laura Teves Laboratorio de Investigaciones en Etnografía Aplicada (LINEA). FCNyM-UNLP.
Keywords: Ethnography, Childhood, Development, Skills, Religious Ceremonies

Abstract

We ethnographically characterize children and young learning through their participation in religious celebrations taking place in a town located in the Calchaqui Valleys (Salta). We focus on the developing of crucial skills that allow children and young to be part of activities that require cooperation relationship in the framework of their participation in an institution: the group of “alfereces”. We performed interviews with “alfereces” of different age and gender as well as observations and visual record of the celebration and activities related to it. We identified the relevant features of this role: how alfereces are initiated, which skills they should develop, which activities they perform, and the conditions that favor or limit the continuity of this institution. The Celebration requires the coordinated effort of the different groups of alfereces, institutions, and neighbors, and constitutes the only instance for learning and practice of relevant skills to become alferez. In that framework, intergenerational exchange and reciprocity are key for its development.

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Author Biographies

Carolina Remorini, Laboratorio de Investigaciones en Etnografía Aplicada (LINEA). FCNyM-UNLP. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.
Licenciada en Antropología y Doctora en Ciencias Naturales de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Investigadora Adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Profesora Titular en la asignatura Etnografía I (FCNyM-UNLP). Integrante del Laboratorio de Investigaciones en Etnografía Aplicada (LINEA-FCNyM-UNLP).
Analía Jacob, Laboratorio de Investigaciones en Etnografía Aplicada (LINEA). FCNyM-UNLP.
Licenciada en Antropología (FCNyM, UNLP). Becaria doctoral de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Integrante del Laboratorio de Investigaciones en Etnografía Aplicada (LINEA-FCNyM-UNLP). Ayudante Diplomada en la asignatura Etnografía I (FCNyM-UNLP).
María Gabriela Morgante, Laboratorio de Investigaciones en Etnografía Aplicada (LINEA). FCNyM-UNLP
Licenciada en Antropología y Doctora en Ciencias Naturales de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Profesora Titular en la asignatura Etnografía II (FCNyM-UNLP). Integrante del Laboratorio de Investigaciones en Etnografía Aplicada (LINEA-FCNyM-UNLP).
Laura Teves, Laboratorio de Investigaciones en Etnografía Aplicada (LINEA). FCNyM-UNLP.
Licenciada en Antropología y Doctora en Ciencias Naturales de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Profesora Titular en la asignatura Orientaciones en la Teoría Antropológica (FCNyM-UNLP). Integrante del Laboratorio de Investigaciones en Etnografía Aplicada (LINEA-FCNyM-UNLP).

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Published
2020-02-17
How to Cite
Remorini, C., Jacob, A., Morgante, M. G., & Teves, L. (2020). Becoming alferez. RUNA, Archivo Para Las Ciencias Del Hombre, 41(2). https://doi.org/10.34096/runa.v41i2.6195