Relaciones entre las técnicas audiovisuales y el teatro en las obras de la Fura dels Baus y de Krystian Lupa
Abstract
Since the last century, introduction of audiovisual technology considerably affected one of the theatrical paradigms: the actors’ performance perceived in their true dimension. Based on my consideration of audiovisual media as a foreign body in theatre, I propose here a comparative approach to La Fura dels Baus and Krystian Lupa in the aspect of the intermediality. La Fura dels Baus pioneered with new technologies in theatre and opera. Then, with his approach to audiovisual techniques in acting, Lupa appears to be succumbing to historical necessity. These two concepts diverge, but they seem as justified consequences of the same starting point. The Catalan company reduced the role of actors and placed them in the audiovisual and intellectual landscape of the overall concept. Lupa used the technology to offer his actors some new degrees of freedom. This brings the theatrical expression closer to film acting and the protagonists closer to the public.Downloads
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
-
Los autores/as [traductores] conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
-
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
-
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).