"Griegos" y "Edipo R.", dos interpelaciones al teatro contemporáneo desde la ética griega
Abstract
Griegos , Esquilo´s version of Agamemnon , directed and adapted for the stage by Daniela Martín, and Edipo R. Sophocles' version of the piece, directed and adapted for the stage by Luciano Delprato, deal with greek tragedy from poetic perspectives which are different but also closely tied. Both of them question theatrical representation as a social space of world subjectivism. In Griegos , the lack of physical limits between reality and ficcion restates our condition as spectators into actors/participants of the action. In Edipo R. , the tragic problem is brought up to date in its political perspective by means of wooden dolls and manipulators/actors who make a show of representation mechanisms to summon the spectators as passive accomplices of the fatality of the fiction. Both plays focus on the question of the encounter with the spectators, offering a way to view and know theater as a collective revelation of the world.Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
-
Los autores/as [traductores] conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
-
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
-
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).