Uses and Resignifications of Wichí and Spanish languages among Bilingual Undergraduate Youth (Salta, Argentina)
Abstract
This paper presents the results of an anthropological investigation which analyzes the resignifications in the use of Wichí and Spanish language among a young group of Wichí people who are taking their university studies in the province of Salta (Argentina). This study is based in the analysis of the school trajectories of the young Wichí people, reconstructed from in-depth interviews where their linguistic experiences in a formal education context are weighed. The relevance of this investigation is justified by the particular situation of the Wichí people: they have the lowest levels of schooling among the indigenous peoples of Argentina, and the ones who show the greatest vitality in the use of the indigenous language. In conclusion, it is remarkable that the strengthening of their skills in the written use of both languages is linked to the redefinition of their intra and inter-ethnic ties.Downloads
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional
Cuadernos de Antropología Social sostiene su compromiso con las políticas de Acceso Abierto a la información científica, al considerar que tanto las publicaciones científicas como las investigaciones financiadas con fondos públicos deben circular en Internet en forma libre, gratuita y sin restricciones.
Los contenidos y opiniones expresadas en los artículos publicados son de entera responsabilidad de sus autores.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, bajo la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.