Latin American student magazines and the Great War

Keywords: Magazines, First World War, Students, Latin Americanism, Anti-imperialism

Abstract

The main objective of this article is to inquire about Latin American students' participation in the debates generated by the Great War through the printed media they had at their disposal. Correspondingly, the analysis is carried out in three stages: first, how the pre-war European political reality was present in the student agenda of the region is studied. Secondly, it analyzed the mood of the printed interventions of the students during the European conflict, explaining why these mainly were carried out through the pages of not precisely university journalistic organs. Finally, it is examined the student discourse on the Great War in the student publications themselves, which had their moment of greatest boom after 1918, explaining how continuity and organization can be traced in them as themes and reflections, which make the phenomenon of the Great War a fundamental event in the ideological architecture of the Latin American student movements of the second and third decade of the XXth century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

David Pulido García, Universidad Pedagógica Nacional de Colombia
David Antonio Pulido García is a History graduate from the Universidad Nacional de Colombia and holds a PhD in Latin American Studies from the Universidad Nacional Autónoma de México. He is currently a professor at the Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. His main area of research is the intellectual history of Latin American student movements in the early twentieth century. Among his most recent publications is the book Formar una nación de todas las hermanas. La joven intelectualidad colombiana frente al latinoamericanismo mexicano, 1916-1920 (2021), published in Bogotá by the Universidad del Rosario.

References

Altamirano, C. (2008). Elites culturales en el siglo XX latinoamericano. En C. Altamirano (dir.), Historia de los Intelectuales en América Latina (vol. 2). Katz editores.

Ayala Diago, C. A. (2008). Exclusión, discriminación y abuso de poder en El Tiempo del Frente Nacional. Universidad Nacional de Colombia.

Buchbinder, P. (2018). Pensar la reforma universitaria cien años después. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9(25), 86-95.

Bustelo, N. (2019). La revista estudiantil Ariel (1914) de Buenos Aires como experiencia iniciática de los líderes de la Reforma Universitaria. En R. González Leandri y A. V. Minguzzi (comps.), Narrativas de la cohesión social en publicaciones periódicas del Cono Sur americano, 1900-1940. Ediciones Polifemo.

Carreño, L. (2018). Los caminos de la Reforma Universitaria. Sociabilidad y vida estudiantil en los centros de estudiantes de la Universidad de Buenos Aires (1900-1918). Quinto Sol, 22(1), 1-22.

Compagnon, O. (2014). América Latina y la Gran Guerra. El adiós a Europa (Argentina y Brasil 1914-1939). Crítica.

Koselleck, R. (1993). Futuro pasado. Para una semántica de los tiempos históricos. Paidós.

Lea Plaza, H. (1912). “Discurso”. En Relación oficial del III Congreso Internacional de Estudiantes Americanos. Oficina Tipográfica de la Opinión Nacional.

Monreal, S. (2018). José Enrique Rodó y la interpretación arielista de la Gran Guerra. En O. Compagnon, C. Foulard, G. Martin y M. I. Tato (coords.), La Gran Guerra en América Latina. Una historia conectada. CEMC-IHEAL-CEDA.

Moraga Valle, F. (2007). “Muchachos casi silvestres”. La Federación de Estudiantes y el movimiento estudiantil chileno, 1906-1936. Universidad de Chile.

Moraga Valle, F. (2015). El resplandor en el abismo: el movimiento Clarté y el pacifismo en América Latina (1918-1923). Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 42(2), 127-159.

Porto, L. (1912). “Discurso”. En Relación oficial del III Congreso Internacional de Estudiantes Americanos. Oficina Tipográfica de la Opinión Nacional.

Pulido García, D. A. (2021). Formar una nación de todas las hermanas. La joven intelectualidad colombiana frente al latinoamericanismo mexicano 1916-1920. Universidad del Rosario.

Pulido García, D. A. (2022). Los movimientos estudiantiles ante la Primera Guerra Mundial (México y Argentina, 1908-1918) [Tesis de doctorado en Estudios Latinoamericanos]. Universidad Nacional Autónoma de México.

Rinke, S. (2019). América Latina y la Primera Guerra Mundial. Una historia global. Fondo de Cultura Económica.

Robinet, R. (2015). L’esprit et la race. Le mouvement étudiant face à la Révolution mexicaine (1910-1945) [Tesis de doctorado en Historia]. Institut d’Études Politiques de Paris.

Robinet, R. (2017). Sympathy for the Kaiser: Students Facing the Great War in Revolutionary Mexico. Journal of Iberian and Latin American Research, 23(2), 143-158.

Rolland, R. (2017). Más allá de la contienda, Editorial digital Titivillus.

Romero, J. L. (2001). Situaciones e ideologías en América Latina. Editorial Universidad de Antioquia.

Tarcus, H. (1997). Insurrexit. Revista Universitaria (1920-1921). Revista Lote, 8.

Tato, M. I. (2008), La disputa por la argentinidad. Rupturistas y neutralistas durante la Primera Guerra Mundial. Temas de Historia Argentina y americana, (13), 227-250.

Tato, M. I. (2017). La trinchera austral: la sociedad argentina ante la Primera Guerra Mundial. Prohistoria.

Vega Jiménez, P. (2018). Ecos de la Gran Guerra en la prensa centroamericana, 1917. En O. Compagnon, C. Foulard, G. Martin y M. I. Tato (coords), La Gran Guerra en América Latina. Una historia conectada. CEMC-IHEAL-CEDA.

Yankelevich, P. (2018). Estamos pisando sobre una revolución. México y el reformismo universitario argentino de 1918. Argumentos. Revista de Crítica Social, (20), 158-180.

Published
2022-12-14
How to Cite
Pulido García, D. (2022). Latin American student magazines and the Great War. Historia & Guerra, (3), 58-77. https://doi.org/10.34096/hyg.n3.11397
Section
Dossier