The presence of the First World War in the Chilean cinema. Between popular interest, propaganda and censorship
Abstract
This article addresses the cultural impact of the First World War in Chile by analyzing its presence in the film market. Despite the neutrality adopted after the war outbreak in Europe, the war became omnipresent on the screens of Chilean theatres and cinemas, attracting a broad audience, both from Chileans and from foreign communities living in the country. However, in a context of strong national tensions and fragmentation of public opinion, the projections of films related to the European war provoked solid reactions and tensions, forcing the authorities to increase their control over this medium, which meant the censorship of several films.Downloads
References
Arouca, F. B. (2018). Representando a I Guerra Mundial: a revista O Malho e o Mito de Experiência de Guerra. Temporalidades, 10(2), 86-112.
Barros, M. (1970). Historia Diplomática de Chile (1541-1938). Editorial Andrés Bello.
Barthes, R. (1964). Rhétorique de l’image. Communications, (4), 40-51.
Bascopé Julio, P. (2017). Trincheras de papel: guerra y autonomía en la prensa magallánica (1914-1933) [Tesis de Licenciatura en Historia]. Universidad de Chile.
Bergot, S. e Iturriaga, J. (2014). El surgimiento de la censura cinematográfica en Chile, 1870-1925. Tensiones sociales y políticas en una naciente cultura de masas en C. Donoso y P. Rubio (eds.), Conflictos y tensiones en el Chile republicano (pp. 265-285). RIL Editores.
Beurier, J. (2005). La Grande Guerre, matrice des médias modernes. Le Temps des médias, 4(1), 162-175.
Bimbenet, J. (2007). La Première Guerre mondiale, le cinéma de propagande, instrument du pouvoir en J. Bimbenet, Film et histoire (pp. 84-98). Armand Colin.
Braun M., Briones, I. y Díaz J. (2000). Economía Chilena 1810-1995. Estadísticas Históricas. Documento de Trabajo n° 187. Instituto de Economía UC.
Bravo Valdivieso, G. (2005). La primera guerra mundial en la costa de Chile: una neutralidad que no fue tal. Ediciones Altazor.
Bruno, P. (2012). Vida intelectual de la Argentina de fines del siglo XIX y comienzos del siglo XX. Un balance historiográfico. PolHis, 5(9), 69-91.
Burke, P. (2006). ¿Qué es la historia cultural? Paidós.
Burke, P. (2015). Puntos de vista: representar la guerra en la pantalla en M. Bolufer, J. Gomis y T. Hernández (coords.), Historia y cine: la construcción del pasado a través de la ficción (pp. 17-28). Institución Fernando el Católico.
Burns, E. B. (1975). Latin American cinema: film and history. UCLA Latin American Center.
Carrellán Ruiz, J. L. (2017). Las imágenes del comienzo de la Primera Guerra Mundial en El Mercurio de Santiago de Chile: De la tragedia de Sarajevo al inicio del conflicto europeo. Cultura, hombre, sociedad, 27(2), 153-173.
Claro, L. (2022). Germanófilos brasileiros durante a Primeira Guerra Mundial: uma análise preliminar. Historia & Guerra, (1), 23-43.
Compagnon, O. (2007). ‘Si loin, si proche…’ La Première Guerre mondiale dans la presse argentine et brésilienne en J. Lamarre y M. Deleuze (eds.), L'envers de la médaille. Guerre, témoignages et représentations (pp. 77-91). Presses Universitaires de Laval.
Coutard, J. (2000). Presse, censure et propagande en 1914-1918: la construction d’une culture de guerre. Bulletin d'histoire politique, 8(2-3), 150-171.
Couyoumdjian, J. R. (1977). En torno a la neutralidad de Chile durante la Primera Guerra Mundial en W. Sánchez y T. Pereira (eds.), 150 años de política exterior chilena (pp. 180-205). Editorial Universitaria.
Couyoumdjian, J. R. (1986). Chile y Gran Bretaña durante la Primera Guerra Mundial y la posguerra, 1914-1921. Editorial Andrés Bello.
De la Parra, Y. (1986). La Primera Guerra Mundial y la prensa mexicana. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea de México, 10(10), 155-176.
Del Valle Dávila, I. y Morettin, E. (2016). Cinéma et histoire dans les Amériques. IdeAs, (7). https://doi.org/pjt6
Demm, E. (2021). Censorship and Propaganda in World War I. A Comprehensive History. Bloomsbury.
Fermandois, J. (2004). Mundo y fin de mundo: Chile en la política mundial 1900-2004. Ediciones Universidad Católica de Chile.
Fernández-Domingo, E. (2016). La Première Guerre mondiale et le Chili: de la propagande et la maîtrise de l’information à la redéfinition de l'identité nationale. Guerres mondiales et conflits contemporains, 264, 91-110.
Ferro, M., Kriegel, A. y Besançon, A. (1965). L’expérience de la “Grande Guerre”. Annales. Economies, Sociétés, Civilisations, 20(2), 327-336.
Gallardo Nieto, G. (1917). Neutralidad de Chile ante la guerra europea. Sociedad Imprenta-Litografía Barcelona.
Garay Vera, C. y Jiménez Cabrera, D. (2023). El Mercurio de Santiago de Chile: el discurso liberal mundial ante Rusia en 1905 y 1917. Historia Contemporánea, (71), 121-152.
Gatica, C. (2011). Al sur de la frontera: Historias de cowboys en Chile. Recepción y apropiación del cine Western Hollywood en los locos años 20. Revista de Humanidades, (23), 91-118.
Godoy Quesada, M. (1966). Historia del cine chileno 1902-1966. Imprenta Fantasía.
Guerra Gómez, A. y Tajahuerce, I. (1995). La Primera Guerra Mundial: belicismo, pacifismo y antimilitarismo en el cine norteamericano en J. Montero Díaz, y M. P. Paz Rebollo (eds.), Historia y cine: realidad, ficción y propaganda (pp. 47-68). Universidad Complutense de Madrid.
Hernández Cabrera, C. (2019). Chile y la Primera Guerra Mundial. Ecos e imaginarios desde el fin del mundo (1914-1918). Vorágine, 1(1), 101-125.
Hernández Cabrera, C. (2023). Los primeros meses de la Gran Guerra (agosto-diciembre de 1914) en Chile: un análisis en torno a las revistas culturales Zig-Zag y Pacífico Magazine. Historia & Guerra, (3), 36-57.
Hodgson, G. R. (2017). Nurse, martyr, propaganda tool: The reporting of Edith Cavell in British newspapers 1915-1920. Media, War & Conflict, 10(2), 239-253.
Hoffmann, K. (2009). ¿Construyendo una ‘comunidad’? Theodor Alemann y Hermann Tjarks como voceros de la prensa germanoparlante en Buenos Aires, 1914-1918. Iberoamericana. América Latina, España, Portugal, 9(33), 121-137.
Iturriaga, J. (2015). La masificación del cine en Chile, 1907-1932. Lom Ediciones.
Iturriaga, J. (2016). Primeras exhibiciones cinematográficas en Chile, 1896-1907: Entre el impacto, el escepticismo y el conflicto. Revista de Humanidades, (34), 63-90.
López, A. M. (2000). Early Cinema and Modernity in Latin America. Cinema Journal, 40(1), 48-78.
Marta-Lazo, C., Gabelas Barroso, J. A. y Ortiz Sobrino, M. A. (2013). Stanley Kubrick y Jean Renoir: Dos miradas fílmicas a la Gran Guerra. Historia y Comunicación Social, 18, 157-167.
Martin, G. (2018). Una mirada regional a la Gran Guerra. El Informador de Guadalajara, México en O. Compagnon, M. I. Tato, C. Foulard y G. Martin (coords.), La Gran Guerra en América latina, una historia conectada (pp. 287-305). CEMCA.
Maubert, L. (2020). ¿Otra Alsacia-Lorena en América del Sur? El asunto de Tacna y Arica a través de la prensa francesa (1918-1929). Aldea Mundo, 25(50), 9-20.
Maubert, L. (2022). Trenches on Latin American screens and football fields: cultural and sporting life in Tacna and Arica (Chile) during the First World War. War & Society, 41(2), 107-128.
Maubert, L. (2023). Trincheras de papel. La Primera Guerra Mundial en la prensa de Tacna y Arica (Chile) en M. I. Tato (dir.), El espejo de la guerra: sociedad y cultura en el siglo XX (pp. 31-48). Editorial SB.
McEwen, J. (1982). The Nation Press during the First World War: Ownership and Circulation. Journal of Contemporary History, 17(3), 459-486.
McEwen, Y. y Fisken, F. (2012). War, journalism and history. War correspondents in the two world wars. Peter Lang.
Melero, J. A. (2016). La Primera Guerra Mundial y el cine. La Torre del Virrey. Revista de estudios culturales, (20), 131-231.
Montant, J.-C. (1988). La propagande extérieure de la France pendant la première guerre mondiale [Tesis de doctorado en Historia]. Université Paris I-Panthéon Sorbonne.
Mouesca, J. (1997). El cine en Chile. Crónica en tres tiempos. Universidad Nacional Andrés Bello.
Mouesca, J. y Orellana C. (1998). Cine y memoria del siglo XX. LOM Ediciones.
Ossa Coo, C. (1971). Historia del cine chileno. Quimantú.
Paddock, T. (ed.). (2004). A call to arms: propaganda, public opinion, and newspapers in the Great War. Praeger Publishers.
Peredo, F. (2014). Entre la intriga diplomática y la propaganda fílmica. México y el cine estadounidense durante la Primera Guerra Mundial. Política y cultura, (42), 89-122.
Purcell, F. (2009). Una mercancía irresistible. El cine norteamericano y su impacto en Chile, 1910-1930. Historia Crítica, 1(38), 46-69.
Purcell, F. (2010). Cine, propaganda y el mundo de Disney en Chile durante la Segunda Guerra Mundial. Historia (Santiago), 2(43), 487-522.
Purcell, F. (2011). Cine y censura en Chile. Entre lo local y lo transnacional, 1910-1945. Atenea, (503), 187-201.
Purcell, F. (2012). ¡De película! Hollywood y su impacto en Chile 1910-1950. Taurus.
Quesada Rivera, E. (2015). Defendemos a Alemania con el mismo derecho que La Información lo hace con los aliados: Germanofilia durante la Gran Guerra (1914-1918). Reflexiones, 94(1), 137-151.
Rinke, S. (2002). Cultura de masas: reforma y nacionalismo en Chile 1910-1931. DIBAM.
Rinke, S. (2010). Historia y nación en el cine chileno del siglo veinte en G. Cid y A. San Francisco (eds.), Nacionalismos e identidad nacional en Chile, siglo XX (pp. 3-24). Centro de Estudios Bicentenario.
Riquelme Oyarzún, B. (2010). La neutralidad de Chile durante la Primera Guerra Mundial. Revista de Marina, (3), 268-272.
Roldán, D. (2012). Difusión, censura y control de las exhibiciones cinematográficas. La ciudad de Rosario (Argentina) durante el período de entreguerras. Historia Crítica, (48), 59-82.
Russ, C. (2022). Persuasive identities? German propaganda in Chile and Argentina during the First World War. National Identities, 24(1), 5-19.
Sánchez, E. G. (2014). Pendientes de un hilo: guerra comunicacional y manipulación informativa en la prensa porteña durante los inicios de la Gran Guerra. Política y Cultura, (42), 55-87.
Sánchez, E. G. (2018). Pasión de multitudes: la prensa y la opinión pública de Buenos Aires frente al estallido de la Gran Guerra. Anuario IEHS, 33(1), 177-204.
Sánchez, E. G. (2020). Un consenso inestable: la cuestión de la neutralidad en la prensa y la opinión pública de Buenos Aires durante los inicios de la Gran Guerra. Sociohistórica, (46), 1-20.
Sanders, M. y Taylor, P. (1982). British propaganda during the First World War, 1914-18. Red Globe Press.
Santa Cruz, E. (2005). Estrellas en el Firmamento Nacional (Cine y Sociedad en Chile 1910-1930). Revista Comunicación y Medios, (16), 17-28.
Stange, H. y Salinas, C. (eds.). (2013). La butaca de los comunes. La crítica de cine y los imaginarios de la modernización en Chile. Cuarto Propio.
Tato, M. I. (2017). La trinchera austral. La sociedad argentina ante la Primera Guerra Mundial. Prohistoria.
Tato, M. I. (2018). La batalla por la opinión pública: el diario argentino La Unión durante la Gran Guerra en O. Compagnon, M. I. Tato, C. Foulard y G. Martin (coords.), La Gran Guerra en América latina, una historia conectada (pp. 307-320). CEMCA.
Vega, P. (2009). ¿Especulación desinformativa? La Primera Guerra Mundial en los periódicos de Costa Rica y El Salvador. Mesoamérica, (51), 94-122.
Vega, P. (2013). La guerra como espectáculo mediático. La prensa centroamericana en la Gran Guerra (1917). Historia y Comunicación Social, 18, 43-61.
Véray, L. (2016). Filmar la Gran Guerra: entre información, propaganda y documentación histórica. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, (21), 19-36.
Vidal, J. (1933). Veinte años después. La tragedia del salitre. Universo.
Villaroel Márquez, M. (2012). El mapa del cine temprano en Chile: hacia una configuración del asombro en el contexto latinoamericano. AISTHESIS, (52), 9-30.
War Office General Staff (1918). A Guide to the Press of Central and South America. [Confidential].
Copyright (c) 2025 Lucas Maubert

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Historia & Guerra uses an international license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms..
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
The author retains all rights to his work without restriction and grants Historia & Guerra the right to be the first publication of the work. Likewise, the author may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the Journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal. Use of the work for commercial purposes is not permitted.