Narratives of the living
A possible perspective for imagining a non-dystopian future
Abstract
The article examines the environmental crisis from the perspective of art, questioning the modern epistemology that separates the human from the non-human and reduces nature to a resource. It proposes that art can facilitate interspecies dialogues and challenge dominant narratives that perpetuate inaction in the face of the climate crisis. Through the analysis of contemporary works, it explores artistic practices that encourage collaboration with living entities and allow us to imagine a future in which nature is not instrumentalised. It is argued that speculative thinking, in interaction with art, offers new sensibilities and opens up spaces for hope, promoting a reconfiguration of the links between humans and non-humans in the search for a livable world.Downloads
References
Bennet, J. (2022). Materia vibrante. Una ecología política de las cosas. Buenos Aires: Caja Negra.
Cantera, A. L. (2014). Nidos de equilibrio [Bioconstrucción site-specific]. San Pablo. Recuperado de https://www.analauracantera.com.ar/nidos
Cantera, A. L. (2015). Co-creaciones híbridas: Horizontalidad y relaciones entre la naturaleza y el hombre, desde el arte, las nuevas tecnologías y el desarrollo sustentable. Buenos Aires: Universidad Nacional de Tres de Febrero. Buenos Aires. Recuperado de https://www.academia.edu/22432431/_Co_creaciones_híbridas_Horizontalidad_y_relaciones_entre_la_naturaleza_y_el_hombre_desde_el_arte_las_nuevas_tecnologías_y_el_desarrollo_sustentable_
Cantera, A. L. (2022). Biopoéticas: convergencias artísticas interespecie. Journal for Artistic Research, 27. doi: https://doi.org/10.22501/JAR.949972
Castro, T. (2021). La planta mediada. Simbiología. Prácticas artísticas en un planeta en emergencia. Recuperado de https://simbiologia.cck.gob.ar/publicaciones/la-planta-mediada-por-teresa-castro/#6
Coccia, E. (2017). La vida de las plantas. Una metafísica de la mixtura. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Costa, F. (2014). El “arte de la vida”. Del bioarte a las formas relacionales. En C. Kozak (Ed.), Poéticas, políticas tecnológicas en Argentina 1910-2010 (223-250). Paraná: La Fundación La Hendija. Recuperado de
Costa, F. (2016). Arte vivo. Una aproximación al bioarte. Todavía, 35, 57-65. Recuperado de https://issuu.com/fundacionosde/docs/todavia35_issuu
Danowski, D. y Viveiros de Castro, E. (2019a). ¿Qué escabrosa bestia... En ¿Hay mundo por venir? Ensayo sobre los miedos y los fines. Buenos Aires: Caja Negra.
Danowski, D. y Viveiros de Castro, E. (2019b). Los miedos y los fines… del mundo. Nueva Sociedad, 283, 37-46. Recuperado de https://static.nuso.org/media/articles/downloads/3.TC_Danowski_283.pdf
Electrobiota (2021). Terrafonías, [Instalación mecano-sonora]. Recuperado de https://colectivoelectrobiota.wordpress.com/proyectos/terrafonias/#content-wrapper
Flusser, V. (1998). Arte viva. En Ficções Filosóficas (pp. 83-88). San Pablo: Editora da Universidades de São Paulo. Recuperado de https://www.professores.uff.br/ricardobasbaum/wp-content/uploads/sites/164/2021/03/Flusser_Arte_Viva.pdf
Haraway, D. J. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. Bilbao: Consonni.
Harman, G. (2015) Hacia el realismo especulativo. Buenos Aires: Caja Negra.
Ingold, T. (2010). Bringing Things to Life: Creative Entanglements in a World of Materials. Realities Working Papers, 15(julio), 1-25.
Ingold, T. (2013). Los Materiales contra la materialidad. Papeles de Trabajo, 7(11), 19-39. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7428550&info=resumen&idioma=ENG
Ingold, T. (2015). Desde la complementariedad a la obviación: sobre la disolución de los límites entre la antropología social, biológica, arqueología y psicología. Avá, 26, 12-51. Recuperado de http://www.ava.unam.edu.ar/images/26/pdf/n26a01 01.pdf
Kant, I. (2007). Crítica de la razón pura. Buenos Aires: Colihue
Kozak, C. (2007). Arte y Técnica. Vilém Flusser sobre arte, aparatos y funcionarios. Artefacto, 6 (s.p.). Recuperado de https://seminario3vivianasuarez.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/04/flusser-v-arte-y-aparatos.pdf
Krenak, A. (2021). Nuestra historia está entrelazada con la historia del mundo. Artes Visuales, Prácticas artísticas en un planeta en emergencia. Centro Cultural Kirchner. Recuperado de https://palaciolibertad.gob.ar/nuestra-historia-esta-entrelazada-con-la-historia-del-mundo-por-ailton-krenak/10195/
La Ferla, J. (Ed.). (2010). Arte, Ciencia y Tecnología. Un panorama crítico. Buenos Aires: Espacio Fundación Telefónica. Recuperado de https://www.academia.edu/11262884/Arte_ciencia_y_tecnología_Un_panorama_crítico_La_Ferla_Jorge_Ed_E_F_T_Espacio_Fundación_Telefónica_Buenos_Aires_2010_ISBN_978_987_244475_8_8
Laffert, J. D. (2013). Simbiosis meditativa [Instalación biomedial]. Recuperado de http://jdlaffert.com/symbiosis-eng.html
López del Rincón, D. (2015). Bioarte. Arte y vida en la era de la biotecnología. Madrid: Akal.
López del Rincón, D. (2017). Postnaturaleza. El bioarte o el arte de desnaturalizar la biotecnología. En D. López del Rincón y L. Manonelles (Eds.), Arte, naturaleza y política en la creación contemporánea (pp. 11-20). Edicions de la Universitat de Barcelona.
López del Rincón, D. y Cirlot, L. (2013). Historizing bioart, or the methodological challenges of (media) art history. Artnodes, 13(1), 62-71. doi: https://doi.org/10.7238/a.v0i13.1999
Mancuso, S. y Viola, A. (2015). Sensibilidad e inteligencia en el mundo vegetal. Barcelona: Galaxia Gutemberg.
Martínez Ruiz, I. A. (2017). Bio-arte. Notas sobre las relaciones entre el arte, la biología y la ciencia tecnológica. Salud en Chiapas, V, 102-112. Recuperado de http://revista.saludchiapas.gob.mx/vol/V/num/2
Mastromarino, M. (2022). Prácticas bioartísticas y territorios de cocreación. La des jerarquización de la agencialidad humana. Cuadernos de la Historia del Arte, 38, 81-111.
Matewecki, N. (2021). Bioarte en la Argentina. Arte e Investigación, Número Especial. doi: https://doi.org/10.24215/24691488e073
Mitchell, R. E. (2010). Bioart and the Vitality of Media. Washington: University of Washington Press. Recuperado de https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=1089062&site=eds-live
Morton, T. (2018). Hiperobjetos. Filosofía y ecología después del fin del mundo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
Ramírez, M. T. (2019). Ontología y política de la esperanza. De Ernst Bloch a Quentin Meillassoux. Dianoia, 64(83), 165-180. doi: https://doi.org/10.22201/iifs.18704913e.2019.83.1548
Simbiología. Prácticas artísticas en un planeta en emergencia - CCK (s. f.). Centro Cultural Kirchner. Recuperado de https://simbiologia.cck.gob.ar/hashtags/crear-criar/ (22 de enero de 2024).
Solini, P., Hauser, J. (Ed.) y Flusser, V. (2003). L’ Art Biotech’. Editado por J. Hauser. Nantes: Le Lieu unique.
Stubrin, L. (2015). Arte y ciencia: La práctica bioartística argentina en su relación con La escena internacional [Tesis Doctoral, Universidad de Buenos Aires] Repositorio Institucional Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/2971
Stubrin, L. (2021). Bioarte. Poéticas de lo viviente. Buenos Aires: Ediciones UNL; Eudeba.
Stubrin, L. y Cattaneo, M. J. (2023). Biosemióteca y las explosiones del sentido del bioarte. deSignis, 38, 99-108. doi: https://doi.org/10.35659/designis.i38p99-108
Yeregui, M. (2017). Prácticas co-creativas. Descolonizar la naturaleza. Artelogie. doi: https://doi.org/https://doi.org/10.4000/artelogie.1601
Copyright (c) 2025 Laura Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Runa, archivos para las ciencias is a publication of the Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires and is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Runa maintains its commitment to the policies of Open Access to scientific information, considering that both scientific publications and publicly funded research should circulate on the Internet freely, free of charge and without restrictions.
The contents and opinions expressed in published articles are the sole responsibility of their authors.