The “ethnic thing” is fashionable. Performativity, criticism and agency around the Indoamerican discourse in Vogue (2000-2017)

  • Julimar Mora Silva Universidad Central de Venezuela. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Caracas, Venezuela.
Keywords: Fashion, Ethnic, Performativity, Agency, Criticism

Abstract

This article presents a set of reflections about the representation assigned to the American Indian in the collections and brands of the high fashion present in the fashion weeks from the Vogue web portal. For this, the visual and written contents were analyzed in a double dimension: aesthetic and symbolic, evidencing the transmission of old in “new” forms of expression. Likewise, cases where these discourses and performances revived the claim of ethnic groups that criticized speeches and appropriations of styles in the performances about them are discussed. The analysis of the contents gave an account of the development of contradictions at all levels, from the aesthetic associated with clothing and body performance, to the political one anchored to the disputes over the right to property and identity associated with certain markers of ethnicity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amodio, E. (1997). El valor de las cosas. Sentido y valor de la artesanía indígena en Venezuela. Estudio de caso y temas. Caracas: Consejo Nacional de Cultura.

Amodio, E. (1998). Manufactos. Sobre la vida, transformación y muerte de los objetos indígenas. I Coloquio Nacional de Artesanías y Arte Popular. Caracas: Universidad Central de Venezuela, Consejo Nacional de la Cultura y Dirección Nacional de Artesanías.

Bari, M. C. (2001). La cuestión étnica: Aproximación a los conceptos de grupo étnico, identidad étnica, etnicidad y relaciones interétnicas. Cuadernos de Antropología, 16: 149-163.

Barth, F. (1976). Los grupos étnicos y sus fronteras. La organización social de las diferencias culturales. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Bartlett, D. (2015). “In Russia, At Last and Forever: The First Seven Years of Russian Vogue”. Fashion Theory, 10(1-2): 175-204.

Bartra, R. (2011). El mito del Salvaje. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Bauck, W. (2016). Olivier Rousteing opens up about racial discrimination, social media profitability and launching his own line. Recuperado de https://fashionista.com/2016/10/olivier-rousteing-met

Berlo, J. C. (1996).Beyond Bricolage: Women and Aesthetic Strategies in Latin American Textiles. En: M. Schevill, J. C. Berlo y E. B. Dwyer (eds.). Textile Traditions of Mesoamerica and the Andes: An Anthology. Texas: Texas University Press. pp. 461-503.

Bernal, K. (2016). La mola, un arte para la humanidad. Recuperado de http://laestrella.com.pa/estilo/cultura/mola-arte-para-humanidad/23977396

Biord Castillo, H. (2006). Antropofagia y crítica histórica: Los Caribes vistos por Julio César Salas. En: H. Biord Castillo (ed.). Los Indios Caribes. Estudio sobre el origen del mito de la antropofagia. Mérida: Fundación Julio Cesar Salas y Publicaciones del vicerrectorado académico de la Universidad de los Andes. pp. 9-36.

Blanks, T. (21 de enero, 2014). Spring 2014 Couture. Maison Margiela. Recuperado de http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2014-couture/maison-martin-margiela

Borgatti, J. (2015). Why Africa? Why now? The designs of Ade Bakare. International Journal of Fashion Studies, 2(1): 99-113.

Borrelli-Persson, L. (18 de septiembre, 2003). Spring 2004 Ready-to-Wear. Sebastian Pons. Recuperado de http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2004-ready-to-wear/sebastian-pons

Bourdieu, P. (1993). The Field of Cultural Production. Cambridge: Polity.

Bur, A. (2013). Moda, estilo y ciclo de vida de los productos de la industria textil. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 45: 143-154.

Codinha, A. (20 de julio, 2015). Exclusive: One-of-a-Kind Summer Clutches Straight from Colombia. Recuperado de http://www.vogue.com/article/moda-operandi-exclusive-mola-sasa-clutches

Codinha, A. (28 de febrero, 2016). Fall 2016 Ready-to-Wear. Stella Jean. Recuperado de http://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2016-ready-to-wear/stella-jean

Coseriu, E. (1977). Principios de semántica estructural. Madrid: Gredos.

De Asís, B. (2017). Highly Preppy. Otoño-Invierno 2016/2017. Recuperado de http://www.vogue.es/desfiles/otono-invierno-2016-2017-madrid-fashion-show-highly-preppy/11956

De Bry, Th. (2003). América. Madrid: Editorial Siruela.

Delhaye, C. y Woets, R. (2015). The commodification of ethnicity: Vlisco fabrics and wax cloth fashion in Ghana. International Journal of Fashion Studies, 2(1): 77-97.

Dussel, E. (1980). Liberación de la mujer y erótica latinoamericana. Ensayo filosófico. Bogotá: Nueva América.

Dussel, E. (2007). Para una erótica latinoamericana. Caracas: Ministerio del Poder Popular para la Cultura.

EFE (1 de junio, 2018). La moda ética y sostenible se apodera de la Miami Fashion Week. Recuperado de http://www.eluniversal.com/estilo-de-vida/11016/la-moda-etica-y-sostenible-se-apodera-de-la-miami-fashion-week

EFE (2 de diciembre, 2015). Los indígenas mixes defienden el valor intangible de sus bordados copiados en Francia. Recuperado de https://www.efe.com/efe/america/mexico/los-indigenas-mixes-defienden-el-valor-intangible-de-sus-bordados-copiados-en-francia/50000545-2779308

El Espectador (31 de marzo, 2014). Diseñadora española que habría copiado las mochilas Wayúu. Recuperado de http://www.elespectador.com/noticias/actualidad/disenadora-espanola-habria-copiado-mochilas-wayuu-articulo-483957

English, B. (2013). A Cultural History of Fashion in the 20th and 21st Centuries. From Catwalk to Sidewalk. Londres: Bloomsbury Academic.

Esteban, M. L. (2004). Antropología del cuerpo. Género, itinerarios corporales, identidad y cambio. Barcelona: Bellatera.

Etnomat (12 de septiembre, 2016). EtnoMAT en Guatemala. Recuperado de https://etnomatblog.wordpress.com/

Finel Honigman, A. (20 de enero, 2015). Berlin Fall 2015. Dimitri. Recuperado de http://www.vogue.com/fashion-shows/berlin-fall-2015/dimitri

Flaccavento, A. (22 de enero, 2015). Fall 2015 Menswear. Marcelo Burlon County of Milan. Recuperado de http://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2015-menswear/county-of-milan

Frey, H. (1996). La mirada de Europa y el “otro” indoamericano. Revista Mexicana de Sociología, 58(2): 53-70.

Gilij, F. ([1780-1784] 1995). Ensayo de historia americana: o sea historia natural, civil y sacra de los reinos, y de las provincias de tierra firme en la América Meridional. Bogotá: Editorial Sucre.

González, F. (11 de junio, 2014). Reinventando el estilo étnico. Recuperado de http://www.vogue.es/moda/dress-for-less/articulos/tendencia-dress-for-less-de-inspiracion-etnica-y-bohemia/19721

Gumilla, J. ([1741] 1944). El Orinoco Ilustrado. Historia natural, civil y geográfica de este gran río. Tomo I. Bogotá: Biblioteca Popular de la Cultura Colombiana y Banco de la República.

Guzmán Marín, F. (2000). La trágica experiencia de la alteridad. Michoacán: Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

Hartley, J. (2009). Fashion as consumer entrepreneurship: Emergent risk culture, social network markets, and the launch of Vogue in China. Chinese Journal of Communication, 2: 61-76.

Jane, A. (23 de mayo, 2012). Navajo mood. Recuperado de https://fashionalmanac.wordpress.com/2012/05/23/navajo-mood/

La Perla, R. (17 de febrero, 2017). American Originals in Fashion on Display. Recuperado de https://www.nytimes.com/2017/02/17/fashion/native-american-indian-new-york-fashion-week.html?_r=0

La Prensa (2002). La piratería perjudica arte kuna. Recuperado de https://impresa.prensa.com/opinion/pirateria-perjudica-arte-kuna_0_680931979.html

La Republica (23 de abril, 2016). Perú Moda es un nuevo peldaño para el éxito de las exportaciones textiles. Recuperado de http://larepublica.pe/impresa/economia/762138-peru-moda-es-un-nuevo-peldano-para-el-exito-de-las-exportaciones-textiles

Le Breton, D. (2010). Antropología del cuerpo y la modernidad. Buenos Aires: Nueva Visión.

Lindgren, T. (2015). How do Chinese fashion designers become global fashion leaders? A new perspective on legitimization in China’s fashion system. International Journal of Fashion Studies, 2(1): 63-75.

Lipovetsky, G. (1990). El imperio de lo efímero. La moda y su destino en las sociedades modernas. Barcelona: Anagrama.

Marcuse, H. (1983). Eros y civilización. Madrid: SARPE.

Marriott, H. (20 de enero, 2015). Entrevista. De Kardashian a la alta costura: cómo Balmain consiguió su zumbido del siglo XXI. Recuperado de https://www.theguardian.com/fashion/2015/jan/20/kardashian-couture-balmain-buzz-olivier-rousteing-fashion-social-media-star

Mayer Celis, L. (2016). Aceptación y negociación simbolicas en el tumult imperial de Carlos V (1559). En: P. Gonzalbo Aizpuru y L. Mayer Celis (eds.). Conflicto, resistencia y negociación en la historia. Mexico D.F.: El Colegio de México. pp. 41-69.

Menkes, S. (2 de marzo, 2017). Balmain se pasa al lado salvaje. Recuperado de http://www.vogue.es/suzy-menkes/articulos/suzy-menkes-paris-otono-invierno-2017-2018-balmain/28542

Miller, D. (2009). Materiality: An introduction. En: D. Miller (Comp.). Materiality. Durham: Duke University Press. pp. 1-50.

Moeran, B. (2004). Women´s Fashion Magazines: People, things, and values. En: C. A. Werner y B. Duran (Eds.). Values and Valuables: From the Sacred to the Symbolic. Lanham: Altamira Press. pp. 257-281.

Moors, A. (2014). STEREOTYPES. The Misrepresentation of Native Americans in Fiction. (tesis de grado), Universidad de Utrecht, Facultad de Humanidades, Utrecht, Paises Bajos.

Mora, J. (2018). Economía, política y consumos culturales. Apuntes para una historia de la moda retail europea en América Latina y el Caribe (1992-2015). Presente y Pasado. Revista de Historia, 23(45), 107-129.

Mower, S. (21 de febrero, 2017). The top 10 shows of London’s Fall 2017 Collections. Recuperado de http://www.vogue.com/article/ready-to-wear-fall-2017-collections-best-of-london-fashion-week-recap

Mower, S. (3 de octubre, 2015). Spring 2016 Ready-To-Wear. Junya Watanabe. Recuperado de https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2016-ready-to-wear/junya-watanabe

Mower, S. (6 de octubre, 2009). Spring 2010 Ready-To-Wear. Louis Vuitton. Recuperado de https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2010-ready-to-wear/louis-vuitton

Mower, S. (9 de julio, 2002). Fall 2002 Couture. Ungaro Couture. Recuperado de http://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2002-couture/ungaro-couture

Mérida, M. (20 de noviembre, 2015). Esto es lo que tienes que saber sobre el caso de supuesto plagio protagonizado por Isabel Marant. Recuperado de https://www.vogue.es/moda/news/articulos/caso-de-plagio-isabel-marant-blusa-de-tribu-indigena/24117

M’Closkey, K. (2014). Navajo (Diné) Weavers and Globalization: Critiquing the Silences. Textile Society of America Symposium Proceedings, s.p. 14th Biennial Symposium. Recuperado de http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1913&context=tsaconf

National Museum of the American Indian (2017). Native Fashion Now. Recuperado de http://nmai.si.edu/explore/exhibitions/item/?id=954

Perez-Serrabona, M. (s.f.). Las pasarelas de moda como escenificación arquitectónica. (Tesis de grado) Universidad Politécnica de Madrid, Facultad de Arquitectura, Madrid, España.

Phelps, N. (14 de septiembre, 2009). Spring 2010 Ready-to-Wear. Marc by Marc Jacobs. Recuperado de http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2010-ready-to-wear/marc-by-marc-jacobs

Phelps, N. (21 de enero, 2014). Spring 2014 Couture. Valentino. Recuperado de http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2014-couture/valentino

Rey Cadavid, S. (2016). Renaciendo con Evo: Política, moda y cultura indígena en la era global. (Tesis de maestría), Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas, Bógota, Colombia.

Rodríguez, R. (19 de noviembre, 2014). Marcelo Burlon, el hombre hecho marca. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2014/11/28/eps/1417175355_503018.html

Sahagún, B. ([1569] 1938). Historia general de las cosas de Nueva España. Tomo I y II. México D.F: Editorial Pedro Robredo.

Soley-Beltran, P. (2015). Pride and Glamour on the Catwalk. Fashion Models as National and Ethnic Icons. En: U. Merkel (Ed.). Identity Discourses and Communities in International Events, Festivals and Spectacles. Nueva York: Palgrave y Macmillan. pp. 207-226.

Songer, C. M. (2014). Branding Luxury: Japan, China, and Vogue. (Tesis de grado), Universidad de Duke, Trinity College of Arts and Sciences, Carolina del Norte, Estados Unidos.

Tarlo, E. (2000). Fashion fables of an urban village. En: Development. Critical concepts in the social sciences. Identities, representations, alternatives. Londres: Routledge. s.p.

Thacker, S. (13 de abril, 2012). Wear the trend: tribal. Recuperado de http://www.vogue.in/content/wear-trend-tribal/#wear-the-trend-tribal

Trouillot, M.-R. (2003). Global Transformations. Anthropology and the Modern. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Trouillot, M.-R. (2011). Moderno de otro modo. Lecciones caribeñas desde el lugar del salvaje. Tabula Rasa, 14: 79-97.

Tupker, V. (24 de noviembre, 2009). Wear It Now: Tribal Totes. Recuperado de http://www.vogue.com/article/vd-wear-it-now-tribal-totes

Twigg, J. (2010). How does Vogue negotiate age?: Fashion, the body, and older woman. Fashion Theory, 14(4): 471-490.

Van Der Laan, E. y KUIPERS, G. (2016). Creating aesthetic, institutional and symbolic boundaries in fashion photo shoots. International Journal of Fashion Studies, 3(1): 47-68.

Villalba, E. (23 de noviembre, 2015). El escándalo del plagio contra Isabel Marant. Recuperado de https://i-d.vice.com/es/article/bjm83q/isabel-marant-caso-plagio

Vogue (2017). La cultura colombiana deslumbra con sus mochilas. Recuperado de: http://www.vogue.mx/moda/estilo-vogue/articulos/mochilas-colombianas-wayuu-molas-arhuacas/7647

Wagoner, M. (23 de enero, 2015). Pat McGrath’s Givenchy Surprise: Supermodels (and Major Makeup!) on the Fall 2015 Men’s Runway. Recuperado de http://www.vogue.com/article/pat-mcgrath-makeup-givenchy-fall-2015-menswear

Wallerstein, I. (2006). Análisis de Sistemas-mundo. Una introducción. México D.F.: Siglo XXI.

Wright, E. (10 de mayo, 2017). Colaboración Maiyet x Mola Sasa. Se unen dos grandes marcas de lujo con consciencia. Recuperado de http://www.vogue.mx/moda/estilo-vogue/articulos/maiyet-x-mola-sasa/7309

Ximénes, M. (16 de diciembre, 2013). Chanel se disculpa por incluir signos culturales de los nativos americanos. Recuperado de http://www.vogue.es/moda/news/articulos/chanel-se-disculpa-por-la-tendencia-navajo-nativo-americana/18777

Yan, Y. y bissell, K. (2014). The Globalization of Beauty: How is Ideal Beauty Influenced by Globally Published Fashion and Beauty Magazines?. Journal of Intercultural Communication Research, 43(3): 194-214.

Zborowska, A. (2015). Deconstruction in contemporary fashion design: Analysis and critique. International Journal of Fashion Studies, 2(2): 185-201.

Zozaya, P. (18 de marzo, 2010). Indio navajo. Ponchos, estampados rupestres de inspiración apache y complementos de cuero natural. Recuperado de http://www.vogue.es/moda/tendencias/articulos/indio-navajo/5203

Published
2018-12-28
How to Cite
Mora Silva, J. (2018). The “ethnic thing” is fashionable. Performativity, criticism and agency around the Indoamerican discourse in Vogue (2000-2017). RUNA, Archivo Para Las Ciencias Del Hombre, 39(2). https://doi.org/10.34096/runa.v39i2.4209
Section
Open Space - Original Articles