Insertion and Desertion of Ibsenian Dramaturgy in Buenos Aires (c. 1890-1930)
Abstract
Henrik Ibsen’s dramaturgy arrived in Buenos Aires in 1890, many years before the emergence of realistic acting in Argentina. Nonetheless, ibsenian realism had a high circulation and productivity in the nineteenth-century local scene and its importation contributed to the consolidation of this poetic within the theatrical field. The propulsive trajectory of this repertory was dissociated from the interests that the author’s late-romantic work arose in the literary field and the liberal press of the time. The early divulgation of fantastic plays and historical dramas in the mass media coexisted with a scarce presence of his plays on stage. The constitution of a truly “realistic taste” amongst the local audience deepened the relegation of that repertory during the 20th century.Downloads
Copyright (c) 2021 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
-
Los autores/as [traductores] conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
-
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
-
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).