Nineteenth-Century Ballerinas on Fire: An Essay on Real Dangers and Metaphorical Incinerations

  • Ignacio González Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras; Universidad Nacional de las Artes, Departamento de Artes del Movimiento; Centro Cultural de la Cooperación
Keywords: Ballerinas, Romantic Ballet, Accidents, Sublime, Incendiary Femininity

Abstract

Based on certain cases of female dancers' accidents that occurred in the mid-nineteenth century and are mentioned in the so-called history of western stage dance, this essay will try to reflect on what those accidents revealed. It will be argued that not only did these accidents invert the ideal image of the romantic neoclassical ballerinas by foregrounding their place as working women, but also that these accidents intensified, in the audience, the experience of the sublime. In this sense, we will also try to approach other dangers (political and/or moral) with which the profession was associated and which had as their center the bodies of these 19th century women who -literally or metaphorically- lived for (and died for) moving on stage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ignacio González, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras; Universidad Nacional de las Artes, Departamento de Artes del Movimiento; Centro Cultural de la Cooperación
Docente e investigador especializado en danza y teatro. Es Licenciado y Profesor en Artes por la Facultad de Filosofía y Letras (UBA). Actualmente continúa su formación en la Maestría en Estudios Culturales de América Latina en la misma casa de estudios. Se desempeña como docente en las cátedras Teoría General de la Danza [Historia de la Danza] (FFyL-UBA) e Historia de la danza en Argentina (DAM-UNA). Desde el 2013 es Investigador Principal del Área de Investigación en Ciencias del Arte que coordina Jorge Dubatti en el Centro Cultural de la Cooperación, y Jurado de los Premios Teatro del Mundo (distinción que otorga el Área de Historia y Teoría Teatral del Centro Cultural Rector Ricardo Rojas de la UBA). Colaboró en distintas actividades académicas, editoriales y de producción ejecutiva para las Jornadas de Investigación en Danza del Instituto de Investigaciones del Depto. de Artes del Movimiento (UNA). Desde el año 2016 también forma parte de los investigadores e investigadoras del Instituto de Artes del Espectáculo de la Facultad de Filosofía y Letras (UBA). Ha participado en distintos proyectos de investigación, como “Historia del Teatro Universal y Teatro Comparado: origen y desarrollo del teatro de la vanguardia histórica (1896-1939)” (UBACyT, Dir. Jorge Dubatti, 2014-2017); “Configuraciones escénicas: cruces y borramientos de la danza contemporánea argentina” (PIACyT, Dir. Susana Tambutti, Co-dir. María Martha Gigena, 2015-2016) y “Dimensión performativa y teatralidad: nuevas articulaciones en las actuales prácticas coreográficas locales” (PIACyT, Dir. Susana Tambutti, Co-dir. Patricia Dorin, 2018-2019), entre otros.
Published
2023-05-24
How to Cite
González, I. (2023). Nineteenth-Century Ballerinas on Fire: An Essay on Real Dangers and Metaphorical Incinerations. Telondefondo. Revista De Teoría Y Crítica Teatral, (37). https://doi.org/10.34096/tdf.n37.12684
Section
Ensayos